hoe sla jij je data op?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 3 4 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 00:06:22
Quote Anchor link
Ja... de titel zegt het al. Hoe sla jij je data op... en dan heb ik het over digitale data, zoals website-backups, maar ook foto's, muziek en andere digitale bestanden.

Ik zelf zet ze op de interne harde schijf van m'n computer, en daarnaast kopieer ik van tijd tot tijd alles naar een externe harde schijf die naast de computer staat.

Ik hoop maar dat het nooit zal gebeuren, maar stel dat er iets met mijn huis gebeurt, waardoor de computer en harde schijf aan hun eind komen... nou, in dat geval heb ik ook nog een backup op een beveiligde usb-stick en die leg ik in m'n auto.

Eigenlijk wil ik ook nog eens alles een keer op DVD zetten, zodat ik het op een niet overschrijfbaar medium heb staan, maar voorlopig doe ik het op de manier zoals hierboven omschreven en dat is goed te doen. WEET IEMAND EIGENLIJK HOE LANG EEN DVD MEEGAAT? IS DAT LEVENSLANG? EN ZO NIET, MOET JE DAN DE REST VAN JE LEVEN KOPIEËN VAN DIE DVD MAKEN OM OP DIE MANIER DE LEVENSDUUR TE VERLENGEN?

Het enige nadeel van het gebruik van een usb stick is dat je deze wel af en toe uit je auto moet halen en na het backuppen meteen weer moet terugleggen in de auto. Daarnaast gaat het overzetten ook niet bepaald snel. Maar ik denk dat het wel goed is om het op deze manier te doen.

En nu de vraag... hoe doen jullie dat... of misschien wel niet?
Gewijzigd op 11/08/2011 00:07:20 door Ozzie PHP

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 15:40:26

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 00:21:44
Quote Anchor link
Prive
Jep, op een NAS schijf, en die backup ik wel eens naar een andere NAS schijf..
Verder gaat er elk halfjaar een backup op een paar portable 2TB schijfje die in de kluis wordt gelegd buiten mijn eigen huis.

Wat ik backup:

- Oude homevideo's van vroeger (veel waarde)
- Mijn eigen films en reportages
- Mijn foto's

Mijn site:

Elke nacht rond 2 uur draait er een deftig backupscript die alles 7 weken backupped. Verder elke dag (of vaker zelfs) een snapshot van mijn VPS.
Gewijzigd op 11/08/2011 00:24:23 door - Ariën -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 00:56:59
Quote Anchor link
Thanks voor je reactie Aar.

Jij maakt zelf films dus? Oh... dat neemt wel veel ruimte in beslag! Een kluis buiten je eigen huis? Hoe moet ik dat zien? Is dat iets wat je huurt ofzo?

Dat script dat jouw website backupt... is dat van jezelf of van je hosting provider?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 01:05:43
Quote Anchor link
Ik maak zelf eigen reportages, youtube-kanaal AarClay.

Ook heb ik pas geleden oude 18 HI-8 bandjes met levensbeelden omgezet naar digitaal wat in totaal zo'n 250 GB aan rauwe AVI-opnames zijn. Deze worden dus opgeslagen in een gehuurde kluis.

Wel zo leuk om o.a je geboorte terug te zien en oude vakanties van toen ik 3 was.

Dat script die mijn websites backupped, dat is gewoon een simpel shell-scriptje die de backup-method van de API van DA aanroept, cronjobs erbij rond 2 uur en voila.
Gewijzigd op 11/08/2011 01:06:43 door - Ariën -

Write Down

Write Down

11/08/2011 01:13:42
Quote Anchor link
Kluis kan je vaak bekomen bij je bank, hier in België althans.

Filmen geef ik door aan vrienden, vrienden aan mij, op die manier is dat veilig gesteld :P. Mijn webserver back-up ik geregeld, maar de provider doet dat zelf ook. Verder back-up ik niet veel, ik heb niet echt foto's etc waar ik belang aan hecht.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 01:18:23
Quote Anchor link
Haha... ik heb Aar z'n facebook gevonden aan de hand van de aftiteling in een youtube filmpje: http://nl-nl.facebook.com/arienclaij

Hahaha... ik zie iedere keer dat lekkere vrouwtje als jouw avatar, dus de echte Aar is even wennen :D

En Write Down komt uit België dus... zo leer je weer wat :-)

Ja, kluis huren zou inderdaad bij een bank moeten kunnen. Vraag me af wat dat kost. Je hebt tegenwoordig ook backup diensten op internet. Geen idee of dat werkt en in hoeverre je data dan beveiligd (encrypted) is.

Write Down

Write Down

11/08/2011 01:22:17
Quote Anchor link
Bleh, die back-up diensten zijn duur en je weet nooit dat er gekken in dat bedrijf je bestanden doorlezen (mits ze decryptie sleutel hebben). Ik denk dan eerder het interessant is om een server te co-locaten / huren / VPS te huren. Ken wel paar goeie adresjes, maar we gaan hier geen reclame maken :-) (PM me maar)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 01:29:39
Quote Anchor link
Ik denk dat je gelijk hebt... het zou me niet echt een veilig gevoel geven in ieder geval. Voorlopig hou ik het dus maar bij m'n usb stick :D
Die is beveiligd met een wachtwoord. 3x fout dan worden de gegevens onherstelbaar onleesbaar (als het goed is... heb het nooit getest).

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 01:38:58
Quote Anchor link
Kosten zijn al vanaf de 60 euro p.j, en erg safe...
4 veiligheidsdrempels om er toegang tot te krijgen.
Ozzie PHP op 11/08/2011 01:29:39:
Ik denk dat je gelijk hebt... het zou me niet echt een veilig gevoel geven in ieder geval. Voorlopig hou ik het dus maar bij m'n usb stick :D
Die is beveiligd met een wachtwoord. 3x fout dan worden de gegevens onherstelbaar onleesbaar (als het goed is... heb het nooit getest).

Tweakers heeft ooit zo'n bepaalde USB-stick gekraakt door de teller te laten bevriezen ofzoiets.
Gewijzigd op 11/08/2011 01:40:13 door - Ariën -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 01:41:18
Quote Anchor link
Heb je het nu over zo'n online dienst of over een fysieke safe (bij de bank)?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 01:45:27
Quote Anchor link
fysieke safe. Ik backup niet online... (nog??)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 01:47:39
Quote Anchor link
Ah oke... da's misschien wel een idee... ik vraag me eigenlijk af als je een backup op DVD maakt, hoe lang dat dan goed blijft. Heeft een dvd het eeuwige leven?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 01:54:54
Quote Anchor link
Nee..

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 01:58:57
Quote Anchor link
Hmmm, das eigenlijk wel klote :-s
Dan zijn afgedrukte foto's wel handiger wat dat betreft :)
Enig idee hoe lang een dvd meegaat?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 02:04:32
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 11/08/2011 01:58:57:
Hmmm, das eigenlijk wel klote :-s
Dan zijn afgedrukte foto's wel handiger wat dat betreft :)
Enig idee hoe lang een dvd meegaat?

Zelf gebrandde DVD, jaar of 5? Ligt eraan hoe en waar je het opbergt. Gewoon op een schijf backuppen, zoals ik.
Gewijzigd op 11/08/2011 02:05:10 door - Ariën -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 02:11:20
Quote Anchor link
5 jaar maar? :-s

Wat is dan het verschil met opslaan op schijf of dvd? Is schijf wel voor altijd? En usb dan???

Maikel  B

Maikel B

11/08/2011 11:48:02
Quote Anchor link
Alles kan zomaar kapot gaan op de een of andere manier.
Eigenlijk is niks veilig. Kluizen kunnen ook leeggehaald worden.
Een harde schijf kan kapot vallen of corrupt raken.
Een CD/DVD kan breken en onleesbaar worden.
Een huis kan afbranden en dan zijn ook al je fotos weg.
Online opslag kan gehackt worden.
Dus eigenlijk is het nergens veilig.

Maar het is maar net wat je zelf het fijnste vindt en wat jou het veiligste lijkt.
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik toch wel voor een kluis kiezen bij een bank oid.
Daar gewoon alle schijven inleggen en mss echte foto's in een doos ofzo.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 11:54:18
Quote Anchor link
Tja, wat dat betreft heb je denk ik wel gelijk... niks is eigenlijk 100% veilig :-s
Net zoals iedere website uiteindelijk gehackt kan worden, zo kan ook alles kapot.

Fysieke foto's hebben als voordeel dat ze, onder normale omstandigheden, altijd blijven bestaan. Hooguit kunnen ze na tientallen jaren wat valer worden ofzo.

Maar digitale informatie... tja, als het tegenzit wordt het ineens onleesbaar... da's toch goed klote.

Uiteindelijk wil ik denk ik gewoon alle belangrijke documenten (foto's etc.) inscannen en dan een paar backups van maken, waarvan ik er in ieder geval 1 buitenshuis bewaar. En dit laatste wordt door veel mensen vergeten... en het zou je dan maar gebeuren dat er iets met je huis gebeurt... dan ben je echt alles kwijt. Dat lijkt me het ergste wat je kan overkomen....

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 12:02:00
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 11/08/2011 02:11:20:
5 jaar maar? :-s

Wat is dan het verschil met opslaan op schijf of dvd? Is schijf wel voor altijd? En usb dan???

Vergelijk eens de behuizing van een DVD en die van een HD ;-)?

Quote:
Eigenlijk is niks veilig. Kluizen kunnen ook leeggehaald worden.

Die kans is zo klein. Een kluis bij een bank is zeer veilig. Voordat ik al bij de kluis ben zijn er al een hoop veiligheids stappen doorlopen waaronder identificatie.

En dat slot van de kluis kan ik niet alleen openen.
Gewijzigd op 11/08/2011 12:05:13 door - Ariën -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 12:06:03
Quote Anchor link
Wat bedoel je met die laatste zin?

"Die is is zo klein. Een kluis bij een bank is zeer veilig. Voordat ik al bij de kluis ben zijn er al een hoop veiligheids stappen doorlopen waaronder identificatie.

En dat slot van de kluis is niet alleen door mijzelf te openen ;-)."

Je lijkt jezelf nu tegen te spreken :)

"Vergelijk eens de behuizing van een DVD en die van een HD ;-)?"

Ja dat klopt... maar gaat een DVD dan wel lang mee als die in een kluis zou liggen? Da's nog een betere behuizing dan een HD :-)))))

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 12:20:54
Quote Anchor link
Quote:
Je lijkt jezelf nu tegen te spreken :)

Dubbelle zin. Dubbel veiligheidsslot, laten we het daar op houden.
ja, in een donkere omgeving houdt een CD/DVD het langer vol dan in een lichte en stoffige omgeving, maar neemt niet weg dat deze veel kwetsbaarder blijft.
Gewijzigd op 11/08/2011 12:22:00 door - Ariën -

Pagina: 1 2 3 4 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.