hoe sla jij je data op?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »

Bram Boos

Bram Boos

11/08/2011 12:24:18
Quote Anchor link
Oeh, interessant topic-alert :D

Thuis hebben we sinds 3 weken geleden een nieuwe server (Windows Server 2008). Overal waar ik inlog in huis heb ik mijn documenten bij de hand dus alles staat op de server wat op het gebied van backup alles al een stuk makkelijker maakt.

De server is in hardware RAID opgesteld (dat betekent dat er 2 hdd's in zitten welke elkaar kopieeren), gaat de ene stuk dan neemt de ander het over met dezelfde data. Voor het geval het huis in lichterlaaie staat of dat ik de server van 10 hoog laat vallen maak ik elke week een backup welke naar mijn oma gaat.

Eigenlijk heb ik best veel geleerd op het gebied van backup want onze vorige server is kapot gegaan door een stroomstoring bij ons in de buurt. Gelukkig een week daarvoor nog wel een backup maar er is toch een week aan data weg.

Ik moet eigenlijk nog eens op zoek naar een goede backup oplossing want op deze manier zal er binnenkort nog wel een keer iets verloren gaan.

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 17:57:56

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 12:37:34
Quote Anchor link
@Aar: ah... ik denk dat ik de zin verkeerd interpreteerde.

"En dat slot van de kluis kan ik niet alleen openen."

Waarschijnlijk bedoel je dat hier meerdere mensen voor nodig zijn, om bij de kluis te komen. Ik las het als volgt "En dat slot van de kluis kan ik niet alleen openen."... maar andere mensen ook! Vandaar dus dat ik je niet helemaal begreep.

@Bram: maak je iedere week een backup? Dat lijkt me prima toch... dan heb je het beter voor elkaar dan de meeste mensen denk ik. Het zou me niet verbazen dat bij veel mensen als de computer crasht ze alles kwijt zijn. Misschien wel bij 80%.

Maar in jouw geval... misschien nog een extra externe harde schijf als backup gebruiken? Dus die server voor het alledaags gebruik en een extra externe harde schijf waar je af en toe een backup op zet? Dat gecombineerd met de backups die naar je oma gaan lijkt me prima.

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

11/08/2011 12:47:46
Quote Anchor link
Privé
- De SBS 2003 maakt dagelijks een backup (incl. Exchange) naar de NAS.
- De NAS is in RAID-1 uitgevoerd.
- Maandelijks, op de eerste van de maand, wordt de backup ook weggeschreven naar een lokaal werkstation.
- De bestanden (alleen MySQL-dumps en website bestanden) van de Linux-server worden via rsync weggeschreven naar de NAS.
- Bestanden worden ook met regelmaat op een optische-drager gebrand en in een brandveilige koffer bewaard. Nadeel daarvan is dat de koffer lucht- en vochtdicht is, wat tot een erg vochtige inhoud kan leiden. Niet geschikt voor USB-schijven dus :(.

Zakelijk - extern
- De webservers maken dagelijks een backup van de data en wekelijks van de configuratie, dit wordt uitgevoerd door het hostingbedrijf. Dit gaat over SSH naar een andere server.

Zakelijk - intern
- Alle bestanden worden of in Dropbox weggezet (lopende projecten) of op een OSX-server die dagelijks back-ups schrijft naar een USB-schijf die dagelijks door iemand wordt gewisseld en off-site wordt bewaard.

Eerder schreef ik thuis ook back-up bestanden via een constante VPN-tunnel weg naar de NAS van mijn vader, maar dat was zo verschikkelijk traag dat ik op een gegeven moment van Nagios (monitoring van de servers) alleen maar meldingen kreeg over hoge pings ed. :) Dat heb ik dus maar ff uitgezet... totdat ik glasvezel heb... nooit dus. :)

Welke banken bieden die service eigenlijk nog aan? Kluisjes huren?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 13:17:02
Quote Anchor link
Klinkt goed Elwin.

"Welke banken bieden die service eigenlijk nog aan? Kluisjes huren?"

Even zoeken op internet leert dat dit moeilijker is dan gedacht. Blijkbaar bieden de banken tegenwoordig vrijwel nergens meer kluisjes aan.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 13:24:31
Quote Anchor link
Rabobank? Dan wel de grote filialen...

het heten ook vaak Safeboxen.
Gewijzigd op 11/08/2011 13:25:10 door - Ariën -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 13:34:36
Quote Anchor link
check: http://www.rabobank.nl/particulieren/lokalebanken/almere/safeloket/

Rabobank Almere:

"De dienstverlening van safeloketten past niet meer in het bankieren van deze tijd en is per 11 oktober 2010 beëindigd."

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

11/08/2011 13:36:54
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 11/08/2011 13:17:02:
Even zoeken op internet leert dat dit moeilijker is dan gedacht. Blijkbaar bieden de banken tegenwoordig vrijwel nergens meer kluisjes aan.
Preicies... daar was ik een paar maanden geleden ook al eens achter gekomen. Toen had ik ook al flink lopen zoeken.

Edit:
Blijkbaar heb ik toen iets fout gedaan :) Binnen een paar seconden had ik nu een bedrijf gevonden die aan de Boompjes (in de mooiste stad van 't land) een voormalige kluis van DNB gebruikt voor kluisjesverhuur: https://www.doijerkalff.nl/safeloketten.html
55 euro per jaar. Niet duidelijk of dat incl. of excl. BTW is. De ene pagina zegt excl., de andere zegt incl.
Gewijzigd op 11/08/2011 13:45:59 door Elwin - Fratsloos

Jasper DS

Jasper DS

11/08/2011 23:01:56
Quote Anchor link
Ik maak geen backups, schande?!

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 23:14:53
Quote Anchor link
PHP Jasper op 11/08/2011 23:01:56:
Ik maak geen backups, schande?!

Ja!!!!!

Jasper DS

Jasper DS

11/08/2011 23:17:35
Quote Anchor link
Wat zou ik kunnen back-uppen?

- mijn database. (doet de hosting volgens mij al)
- belangrijke bestanden. (als ze weg zijn heb ik gewoon pech)

voor de rest heb ik eigenlijk niets belangrijks..

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 23:18:37
Quote Anchor link
Geen foto's... geen sociaal leven :-)

Jasper DS

Jasper DS

11/08/2011 23:19:31
Quote Anchor link
foto's heb ik via facebook. Familiefoto's doet mijn vader. ;)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 23:20:39
Quote Anchor link
haha... lol... koop een digitale camera Jasper ;)

Jasper DS

Jasper DS

11/08/2011 23:24:32
Quote Anchor link
achja.. Voorlopig heb ik daar geen nood aan. ;) heb nu zo'n 100tal (privé) foto's van het afgelopen jaar. ;) maar dat gaat dus gewoon via facebook. Ik heb 1 belangrijke foto die ik op mijn harde schijf bewaar indien er iets met facebook gebeurt. ;)
Gewijzigd op 11/08/2011 23:25:22 door Jasper DS

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 23:31:00
Quote Anchor link
1'tje maar???? Staat er een leuke dame op :D

Jasper DS

Jasper DS

11/08/2011 23:36:35
Quote Anchor link
jazeker ;)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 23:41:12
Quote Anchor link
hehehe... I knew it :)

Jasper DS

Jasper DS

11/08/2011 23:51:36
Quote Anchor link
Voila, net gebackup't op de usb. 1 foto. haha ;)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 23:52:51
Quote Anchor link
hehe... goed bezig!

Jasper DS

Jasper DS

11/08/2011 23:59:07
Quote Anchor link
Klopt het dat het het veiligste is om te backuppen op usb? De verkoper in de winkel vertelde dat. En dan voornamelijk het grote verschil tussen een externe harde schijf en een usb stick. Een usb stick kan niet kapot omdat daar geen losse onderdelen inzitten, een externe harde schijf daarintegen dan wel. Het logische is (ookal wist ik dit voorheen niet) dat een usb stick dus duurder is als een externe hardeschijf. (dit geld natuurlijk enkel bij grote backups). Wat zijn volgens jullie de voordelen nadelen bij een usb-stick of externe hardeschijf? (voor grote hoeveelheden)

Een kleine backup lijkt me logisch -> usb.

Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.