hoe sla jij je data op?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/08/2011 00:01:59
Quote Anchor link
Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. In een "normale" harde schijf zitten bewegende onderdelen, maar volgens mij heb je ook harde schijven zonder bewegende onderdelen, zogenaamde flash drives. Maar het fijne weet ik er ook niet van.

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 17:59:15

Jelmer -

Jelmer -

12/08/2011 00:10:25
Quote Anchor link
De prijs van een usb-stick is afhankelijk van de prijs van flash geheugen, wat afhankelijk is van vraag/aanbod, yield, productietechniek die gebruikt wordt. Dat heeft niet iets te maken met z'n kwaliteiten als backupsysteem.

Flash drives (SSD's) zijn gewoon een grote hoeveelheid flash-geheugen met een sata-controller in plaats van je standaard usb-controller. Of ze langer mee gaan weet ik niet (ligt ook heel erg van je controller af en hoe die het geheugen hergebruikt) maar ze zijn veel sneller dan ouderwetse harde schijven. Maar flash-geheugen kan maar een beperkt aantal keer aangepast worden. Waarschijnlijk vaak genoeg, maar op een gegeven moment kan je er niet meer naar schrijven. Volgens mij hebben magnetische schijven dat minder of helemaal niet.

Mij lijkt het het veiligst voor je backup om het op meerdere servers rond de wereld te zetten, bij verschillende bedrijven. En dan bedrijven die gewone simpele servers gebruiken, maar meerdere kopieën van al hun data bewaren zodat het niet uitmaakt wanneer er een schijf stuk gaat. En doordat je bij meerdere bedrijven zit ben je niet afhankelijk van één bedrijf dat zomaar kan beslissen dat ze je niet meer als klant willen of dat van de aardbodem verdwijnt.

Edit: als je echt echt heel zeker van je backup wilt zijn maak je er een torrent van en zeg je dat er geheimen in zitten.
Gewijzigd op 12/08/2011 00:13:06 door Jelmer -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/08/2011 00:14:29
Quote Anchor link
Wow... da's in ieder geval tot nu de meest paranoia manier om je gegevens te backuppen :D

Jelmer -

Jelmer -

12/08/2011 00:26:20
Quote Anchor link
Je kan je data ook graveren in steen. Dat gaat ook vrij lang mee en de data is ook nog bruikbaar.
Gewijzigd op 12/08/2011 00:26:33 door Jelmer -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/08/2011 00:28:09
Quote Anchor link
Hehe... lol... pretty cool :D

Steen graveren, de nieuwe vorm van backuppen. Solid like a Rock!
Ik zie handel :-)))

Write Down

Write Down

12/08/2011 01:08:36
Quote Anchor link
Je kan het ook op je vriendin / vrouw laten tatoeëren, alleen vervelend als je ze kwijt bent.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/08/2011 01:11:22
Quote Anchor link
Ja, zoiets als dit: http://bit.ly/ncoh4z

...maar dan anders

Write Down

Write Down

12/08/2011 01:13:57
Quote Anchor link
We zijn nog een mogelijkheid vergeten, de goede oude diskette!

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/08/2011 01:16:28
Quote Anchor link
Dat moet je misschien even uitleggen voor de jongere lezertjes onder ons :)

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

12/08/2011 08:57:03
Quote Anchor link
De mogelijkheid is er wel (diskettes), maar ik vraag me af of je nog wel aan magnetische dragers moet beginnen; ze zijn zó traag... Ik had een tijd lang voor mijn SBS 2003 een externe tapedrive over SCSI, maar die deed over het wegschrijven van de back-up al langer dan over het netwerk op de NAS het wegschrijven én controleren van de data kost.

Nu is dat met 1,5MB natuurlijk niet echt een probleem... :)

De makkelijkste manier is volgens mij het wegzetten op internet, hetzij bij bedrijven, hetzij familie. De belangrijkste voorwaarde voor een goede back-up, off-site bewaren, heb je daarmee gelijk afgedekt, zonder dat je dagelijks een tape/schijf/diskette moet verwisselen en mee moet nemen naar een off-site locatie. En als je dat dan nog eens op twee of meer locaties doet, zoals Jelmer aangeeft, dan ben je redelijk waterdicht bezig.

Write Down

Write Down

12/08/2011 10:43:22
Quote Anchor link
Over internet is hier in België doorgaans niet haalbaar. Als ik mijn gehele collectie bestanden moet overpompen over het net, dan duurt dat een eeuwigheid. Even een leuke berekening:

1 terabyte = 1 073 741 824 kilobyte
Ik heb ongeveer 3TB vol, stel dat ik die allemaal wil wegzetten, met 50kb/s upload.

64424509,44 seconden --> 1073741,824 minuten --> 17895,69706666667 uren --> 745,6540444444444 dagen --> 2,042887792998478 jaren.

Chris -

Chris -

12/08/2011 10:52:56
Quote Anchor link
Lol @ Write Down's berekening..

Ik heb nu een vrij simpele backup; externe HDD die een aantal belangrijke mappen wegschrijft. Ik ga over enkele maanden een veiligere opzet verzinnen. De belangrijkste dingen voor mij zijn op dit moment een aantal documenten, PHP-systemen (zakelijk), muziek collectie en een paar foto's (prive). Voornamelijk het zakelijke gedeelte wil ik zeer veilig opslaan aangezien hier gevoelige gegevens op staan. Waarschijnlijk komen er een paar kleine safeboxjes her en der met een kleine HDD.

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

12/08/2011 12:09:29
Quote Anchor link
@Write Down
Nog niet eens, want dat halen jullie niet met de datalimiet. ;)

Maar over internet is inderdaad voor niet glas-verbindingen vaak nog onbegonnen werk als je een back-up van een paar GB of meer wilt doen. De uploadsnelheid is vaak dermate laag dat de tweede back-up alweer staat te douwen als de eerste net begonnen is. :S

Write Down

Write Down

12/08/2011 12:21:43
Quote Anchor link
@Elwin
In principe wel, er zijn nu abonnementen die ongelimiteerd zijn, en bij Belgacom biedt men bv. uit een pakket aan te kopen dat gelijk staat aan ongelimiteerd.

Bij Telenet, is het zo dat de klant zijn data verbruik niet kan nakijken, maar als hij stevig wat verkeer veroorzaakt krijgt de klant wel een "dreigtelefoontje" van Telenet. Bij de concurent Belgacom is het zo dat je limiet eigenlijk 500GB bedraagt, en je gratis pakketjes van 25GB kan aanvragen. Als je echter dat elke maand doet, of gewoon overdreven vaak in één maand zullen ook zei je bellen en eisen dat je extra betaald.

Maar theoretisch gezien zou mijn verhaaltje dus moeten lukken. Alweer een leuk rekensommetje:

50kb/s * 60 = 3000 kilobyte in één minuut. Of gewoonweg 3MB (even zonder rekening te houden met 1024 bytes). Per uur: 3MB * 60 = 180MB, per dag: 180MB*24 = 4320MB of 4,320GB. Per maand komt dat dan op 129.6GB. Dus de bovengenoemde providers zouden er geen probleem van mogen maken. Al betwijfel ik dat sterk, volgens mij houden ze wel niet van zoveel upload-verkeer.

Ik moet wel toegeven dat mijn verhaaltje niet helemaal klopt. Ik geloof wel dat er abonnementen bestaat die rond de 700KB/s uploaden hebben, maar dat betaal je dan ook. (even snel gerekend zou dat wel nog steeds iets meer dan 53 dagen duren, reken daarbij dat de lijnen niet full-duplex zijn, dus m.a.w. te veel hinder zou veroorzaken voor huis-tuin-keuken-verkeer)

Maar goed, terug naar de realiteit. Ik denk eerlijk gezegd als je je back-ups op een server zet wel nog wat moet doen aan de veiligheid. Denk aan man-in-the-middle die je back-up elke maand steelt. Ik denk dus dat je best al een VPN-verbinding regelt die geëncrypteerd is met bv een 256bit sleutel.
Gewijzigd op 12/08/2011 12:24:54 door Write Down

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

12/08/2011 12:41:53
Quote Anchor link
Ik dacht dat de limieten op 10-20 GB per maand zaten. :)

Anyway, ook in NL is het met een ADSL-lijn echt niet te doen, theoretische upload van een Mbit, maar je mag vaak al blij zijn als je een halve haalt. Daarom zou glas wel mooi zijn.

Ik zou best van mijn 20/1 ADSL-lijn de helft van de download in willen leveren voor een tien keer zo hoge upload: 10/10. Lijkt me heerlijk.

Wat betreft je laatste alinea: zeker weten. Je moet niet zomaar over HTTP of FTP die back-up weg gaan schrijven. Een VPN is een goede oplossing, over SSH is ook een goede.

Write Down

Write Down

12/08/2011 13:47:10
Quote Anchor link
Eerlijk gezegd denk ik dat een back-up thuis nog het eenvoudigste is. Als je een aardige tuin hebt, zou je je tuinhuis wat kunnen pimpen en daar een server plaatsen. Goot graven, UTP-kabel erin en de boel is in orde. Dan mag er nog brand uitbreken, zorgt dat je tuinhuis ver genoeg staat :P.

Kwam net nog leuke afbeelding tegen, per toeval. Goed idee voor mensen die nog wat diskettes hebben liggen:
Afbeelding
Gewijzigd op 12/08/2011 13:51:07 door Write Down

Jelmer -

Jelmer -

12/08/2011 14:13:12
Quote Anchor link
Ik gebruik eigenlijk dropbox als voornaamste backup. Al de bestanden die ik altijd wil houden staan daarop, en worden zo vanzelf naar Amazon en naar m'n computers gekopieerd. Het werkt zo goed dat dat het enige is wat ik op m'n laptop installeer wanneer ik hem helemaal opnieuw installeer.

Voor m'n broncode gebruik ik vooral github (publieke code) en een vps (code van klanten vooral) en die repositories zijn op meerdere plekken (beide computers iig) gekloond. Dus als eentje wegvalt kan ik hem zo weer opnieuw erheen klonen. En het mooie is, dat is hoe git werkt, dus het is geen extra werk :)

Write Down

Write Down

12/08/2011 14:32:22
Quote Anchor link
Wat kost je dan dan per maand bij Amazon? Want aan die hun prijzensysteem geraak ik niet wijs.

Jelmer -

Jelmer -

12/08/2011 15:33:48
Quote Anchor link
Dropbox slaat z'n spul op bij Amazon, ik betaal alleen dropbox (omdat ik meer dan 2 gyg gebruik)

Write Down

Write Down

12/08/2011 15:54:51
Quote Anchor link
Ach zo, dat wist ik niet. Probleem met dropbox is dat je ook maar max 100GB kan storen. Iets van $19.99 / maand kost. Dan denk ik dat het voordeliger is bv. met een kennis een dedicated server te huren / co-locaten.

Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.