Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ok, gelijk maar met de deur in huis vallen en een vraag stellen aan de meer ervaren mensen op dit vlak.
Ik zou graag een nieuwsbrief generen uit mijn website.
Nu wil ik dit min om meer automatisch laten doen.
Daar mijn website geregeld nieuwe info of andere wijzigingen omvat, zou ik deze willen laten een pagina genereren en dan eventueel mailen naar de geabonneerden op deze nieuwsbrief.
Mijn eerste idee:
Laat de website checken of we de eerste van de maand zijn.
Zo neen, er gebeurd niks.
Zo ja, dan gaan we verder.
Eerst kijken of de nieuwsbrief van deze maand reeds opgemaakt is. (geen 2 keer per maand versturen)
Uit de database laat ik de gewenste inhoud selecteren. Dit doe ik trouwens nu al gedeeltelijk op de indexpagina van de site voor de laatste 30 dagen.
Als de inhoud gekozen is, een layout maken en de variabele inhoud erin zetten. Dus in wezen hebben we dan al onze nieuwsbrief, maar is deze nog niet gedistribueerd.
Maar dan...???
converteren naar een pdf en manueel versturen?
Of kan dit eventueel beide, automatisch door de site? Waarschijnlijk wel, maar tot nu, voor mij een volkomen raadsel.
Enfin, ik had graag jullie verschillende meningen hierover eens gehoord en gelezen. Uiteraard zijn tips meer dan welkom.
Bedankt,
Dominiek
http://www.leliaert.eu
Zorg er ook voor dat je plaatjes ingesloten zijn zodat de lezer geen toestemming hoeft te geven om externe plaatjes op te halen. Het gemiddelde spamfilter is dramatisch slecht en dit soort externe verbindingen zorgen er vaak voor dat de nieuwsbrief in de spambox terecht komt.
Ik heb zelf redelijk goede ervaringen met PHPMailer, maar er zijn meer oplossingen. Je kunt de e-mails middels een crontab automatisch versturen.
Bedankt voor de snelle reactie.
Ok, je uitleg betreffende pdf is logisch en snap ik. Dit kan ik dus beter achterwege laten.
Maar je oplossing? Kan dat wat duidelijker?
De pics staan sowieso op mijn eigen gehuurde website.
Die PHPMailer, heb je daar iets meer uitleg over? Gaat het over deze: http://phpmailer.worxware.com/ ?
Dan ga ik straks even op hun site rondneuzen.
En crontabs, daar heb ik in de verte al eens over gehoord, maar wat je daarmee kunt, laat staan hoe deze te verwerken, daar ben ik nog niet van op de hoogte.
phpList
Zeer goede applicatie. Verstuurt mail tevens in batches, dus niet alles in 1x (wat bij de meeste systeemconfiguraties een probleem veroorzaakt)
Ik vermoed dat Eric doelt op Zeer goede applicatie. Verstuurt mail tevens in batches, dus niet alles in 1x (wat bij de meeste systeemconfiguraties een probleem veroorzaakt)
Write Down op 21/08/2011 15:55:11:
Ik vermoed dat Eric doelt op phpList
Zeer goede applicatie. Verstuurt mail tevens in batches, dus niet alles in 1x (wat bij de meeste systeemconfiguraties een probleem veroorzaakt)
Als ik dit effe bekijk, dan gaat dit om een programma dat je manueel laat lopen, maar waar je een html/php output kunt aan koppelen?
Of zie ik dit verkeerd?
Wat ik eigenlijk zoek is iets dat loopt vanop de server, dat wanneer aan specifieke zaken voldaan wordt, automatisch een nieuwsbrief genereert en verstuurt. Dit zonder tussenkomst van bv een admin.
Die speciefe dingen kunnen zijn dat het de eerste van de maand moet zijn en dat er iemand een vooraf bepaalde pagina moet bezoeken. Zodoende is aan de voorwaarden voldaan en kan de betreffende pagina de mail in gang zetten.
Is dit wat duidelijker uitgelegd?
Bedenk wel dat je dan (eigenlijk altijd) een SMTP server nodig hebt.
Pim - op 21/08/2011 17:13:30:
Bedenk wel dat je dan (eigenlijk altijd) een SMTP server nodig hebt.
Daar kan phpList net een oplossing bieden. Omdat je vaak maar x mails per uur mag versturen. phpList lost dat mooi op.
Verder is dat uiteraard wel te automatiseren, mits een beetje werk.
Uiteraard kan je het ook zelf op een simpele manier maken. Je maakt je mail op in HTML, je zet dit in een script en laat het door een cronjob de 1ste dag van de maand om bv 00:00 draaien.
Je haal uit de database de e-mailadressen op en je verstuurt een mail. Het is wel aangeraden om dan bijvoorbeeld XPM4 te gebruiken. Eventueel kan je zelf ook een soort van batch-modus maken. Stel dat er een limiet is van 1000 mails per uur, zou je na elke duizend records sleep() kunnen gebruiken.
Elke 25 mails steeds in een BCC proppen, en dat wordt dan als één mail afgeleverd.
Dus reken maar uit hoeveel mails je bespaart met 1000 mails ;-)
@Aar
Dat kan, maar dan kun je de e-mails niet meer personaliseren.
Dus "Lieve Aar, hierbij stuur ik je..." kan dan niet meer. :P
Die crontabs, is dat iets dat simpel te configureren is?
Want eerlijk, mijn plan trekken in php, dat lukt al een beetje, maar linux op de server...... dat is een ander paar mouwen.
Vaak kan dit ook via Controlpanels zoals Plesk en Diractadmin via een toffe webinterface.