Hoogste ID
Thx,
Tomate
Een id maakt het eenvoudig om een uniek record aan te wijzen, niet meer en niet minder.
Wanneer je wilt weten wanneer het laatste record is aangemaakt, zet je een datumtijdstempel (DATETIME) in je tabel. Op basis daarvan kun je eenvoudig (met MAX() ) het laatste record ophalen.
De eerste de beste die roept dat een id wel een betekenis heeft, mag zich melden bij de afdeling kunstmatige intelligentie. Daar kan hij/zij wel wat van gebruiken... ;)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
Of je gebruikt in je query: ORDER BY id DESC LIMIT 1
Zeker, met SELECT FROM tabel ORDER BY id DESC LIMIT 1
GaMer13 schreef op 12.10.2007 17:38:
ORDER BY id DESC kun je weglaten, er is geen hoogste of laagste. Een id heeft geen betekenis en dus geen hoogte.Of je gebruikt in je query: ORDER BY id DESC LIMIT 1
OH sorry die stond er al... nou dan moet ie wel kloppen...
Harry schreef op 12.10.2007 17:40:
Niet dus, het is de grootste onzin.OH sorry die stond er al... nou dan moet ie wel kloppen...
Dat ligt er aan, ik gebruik id altijd als een gegenereerd nummer, dan wordt hij steeds hoger en de hoogste is de laatste...
Ja, dat is het hem nou juist... Wat bedoelt de topic starter? Een kolom? Dan kun je die kolom dus sorteren van hoog naar laag en de eerste (LIMIT 1) er van uit halen. Ik snap niet echt wat het probleem is/hoe jij er tegen aan kijkt Frank :S
Harry schreef op 12.10.2007 17:42:
Ga maar eens een backup intergreren met de huidige stand van zaken, dan zul je zien dat dit niet meer klopt.Dat ligt er aan, ik gebruik id altijd als een gegenereerd nummer, dan wordt hij steeds hoger en de hoogste is de laatste...
Nogmaals, een id heeft geen enkele waarde! Ken die er dan ook niet aan toe, het zegt helemaal niks over volgordes, ouderdom of wat dan ook. Een id is niks.
pgFrank schreef op 12.10.2007 17:37:
...
Wanneer je wilt weten wanneer het laatste record is aangemaakt, zet je een datumtijdstempel (DATETIME) in je tabel. Op basis daarvan kun je eenvoudig (met MAX() ) het laatste record ophalen.
...
...
Klopt dit scriptje dan?
Let op, datum dient wel een date of datetime kolom te zijn.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Stefan van Iwaarden
Stefan van Iwaarden schreef op 12.10.2007 19:27:
nee, je moet hebben
Op deze manier doe je het nog steeds zoals boven geopperd, nl met LIMIT, maar wanneer je het met MAX() wil doen krijg je:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$LaatsteToevoeging = MAX( mysql_query("SELECT DateTimeKolom FROM forumreplys") );
// even uit m'n hoofd zonder testje ;-)
?>
[\code]
Maaaarrrrr.... reagerend op de bovenstaande afkeuring van id...
Ik gebruik vaak date("U) als id variabele en kan op deze wijze zowel een uniek id als de laatste toevoeging ophalen.
$LaatsteToevoeging = MAX( mysql_query("SELECT DateTimeKolom FROM forumreplys") );
// even uit m'n hoofd zonder testje ;-)
?>
[\code]
Maaaarrrrr.... reagerend op de bovenstaande afkeuring van id...
Ik gebruik vaak date("U) als id variabele en kan op deze wijze zowel een uniek id als de laatste toevoeging ophalen.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Harry
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
Jullie hebben gelijk, dat lijkt mij achteraf ook... :-p