host file
Misschien weet iemand een handige oplossing voor mijn 'probleempje'.
Er is een bestaande site 'eensite.nl' die staat op server A. Ik wil van die site een nieuwe versie maken. Deze nieuwe versie komt te staan op een andere server, server B.
Ik werk met Plesk en ik moet een domeinnaam opgeven voor de nieuwe site. Om problemen achteraf te voorkomen, wil ik hier direct de juiste domeinnaam 'eensite.nl' gebruiken en niet een of andere test-variant.
Nu dacht ik dus om de Windows host file aan te passen en 'eensite.nl' te laten verwijzen naar het IP-adres van server B. Als ik dan in de browser 'eensite.nl' intyp, krijg ik de nieuwe site te zien. Top!
So far, so good ... echter, ik wil soms ook de oude site kunnen zien.
Weet iemand een trucje waardoor ik makkelijk kan 'schakelen' tussen de oude en nieuwe site? Ik kan uiteraard telkens de host file aanpassen, maar wellicht is er een handigere oplossing???
Tips zijn welkom ...
Ikzelf werk overigens lokaal, en daar gebruik ik de .dev TLD.
Als ik mijn site live wil uittesten heb ik een goedkoop domeintje gekocht (me.uk, omdat het leuk klinkt) als acceptatieomgeving. Als dat werkt, dan gaat de boel over naar de productie-plek.
Het 'probleem' is dat ik niet achteraf in Plesk de (sub)domeinnaam wil veranderen, omdat ik denk dat dat problemen kan opleveren. Daarom wil ik direct de juiste domeinnaam gebruiken. Als de nieuwe site dan werkt, hoef ik alleen maar de DNS te wijzigen.
Het is geen schokkend probleem, want even de host file aanpassen en het is gefixt. Alleen als ik dan de oude/actuele versie wil zien, moet ik telkens de host file weer aanpassen wat niet handig is. Het zou dus mooi zijn als ik bijv. via een aparte shortcut een browser kan openen die de default host file override. Of iets in die richting. Misschien is er gewoon geen oplossing voor hoor, dat zou ook kunnen. Maar ik dacht, misschien heeft iemand een goede tip.
Ozzie PHP op 04/12/2017 13:50:31:
In de host file van windows zet je een willekeurige naam, ozzie_oude_site.nl met bijbehorend ip nummer van de oude site. Werkt prima, misschien ook wel in de apache config van de oude site ozzie_oude_site.nl toevoegen. Een andere eenvoudiger oplossing is de aanroep van het ipnummer in default apache config (000-default.conf) plaatsen.Weet iemand een trucje waardoor ik makkelijk kan 'schakelen' tussen de oude en nieuwe site? Ik kan uiteraard telkens de host file aanpassen, maar wellicht is er een handigere oplossing???
Code (php)
1
2
3
4
2
3
4
<VirtualHost *:80>
ServerAdmin webmaster@localhost
DocumentRoot /var/www/ozzie_oude_site
</VirtualHost>
ServerAdmin webmaster@localhost
DocumentRoot /var/www/ozzie_oude_site
</VirtualHost>
Gewijzigd op 04/12/2017 15:11:29 door Aad B
Zou kunnen idd, ware het niet dat ik niet op de ftp van server A kan ...
Ozzie PHP op 04/12/2017 15:08:47:
Zou kunnen idd, ware het niet dat ik niet op de ftp van server A kan ...
Voeg met PLESK op server A dan een nieuwe site toe genaamd zoals ik zei en die nieuwe site moet dan verwijzen naar de DocumentRoot van de "echte" naam.
Ik weet alleen niet of dat kan in PLESK, of die tool zo flexibel is??? Ik huiver altijd van dat soort tools, ik ben een OldSchool commandline user.
apache op zich kan het zonder problemen wel aan.
Gewijzigd op 04/12/2017 15:20:33 door Aad B
zoiets als phphulp.nl als ServerName, www.phphulp.nl als ServerAlias en desnoods ook dev.phphulp.nl als 2e alias?
Ivo P op 04/12/2017 15:22:47:
Vast wel en ik zou het dan niet doen met zo'n dev. subdomain maar gewoon als totaal andere naam op hoofddomein niveau zoals ik zei ServerAlias ozzie_oude_site.nl of nog fraaier (en dat gebruik ik zelf) ServerName domein.nl en ServerAlias domein.home en die dan in jet hostfile zetten. Windows leest toch eerst de hostfile voordat het DNS bevraagt.Kan Plesk geen alias toevoegen?
zoiets als phphulp.nl als ServerName, www.phphulp.nl als ServerAlias en desnoods ook dev.phphulp.nl als 2e alias?
Gewijzigd op 04/12/2017 15:34:13 door Aad B
Ah ... sorry ... server A draait niet op Plesk. Server B wel. Maar dat idee van die alias is denk ik wel een goeie. Dan stel ik op server B een alias in, en diezelfde domeinnaam stel ik dan in de host file in. Volgens mij is het dan gefixt :-)
Is het niet eenvoudiger om op server B gewoon een PPTP server te installeren welke naar de lokale DNS refereert? Dan kun je gewoon vanuit Windows verbinding maken met deze server, en gebruik maken van de lokaal geconfigureerde namen.
Bedankt allen voor het meedenken.
En dat krijg je er dan niet meer uit zonder de hele zooi te kopieren naar de uiteindelijke plek.
En het werkt over 3 jaar ook zo vreemd als de site projectA.nl woont in /home/www/projectb_nl/httpdocs en de database luistert naar db_projectb etc.
Exact! Dat wil ik dus graag zien te voorkomen.
ik heb misschien een hele gekke oplossing, maar ik doe dit zelf ook weleens.
Betrap mezelf soms door een VM te gebruiken, maar ik heb lokaal ook een proxy server.
Dit werkt eigenlijk het fijnste, want in de proxy kan ik een andere IP opgeven.
Ik werk zelf op een Mac, en ik kan vrijwel per browser een eigen proxy instellen.
Misschien is dat ook een oplossing :)
Thanks, ik had ook al aan een VM zitten te denken, maar vooralsnog denk ik dat alias het makkelijkst zal zijn. Dus ik ga eerst kijken of dat in Plesk makkelijk werkt. Zo niet dan ga ik een van de andere oplossingen proberen.
Daarnaast hoop ik dat je ook een aan/uit knop hebt op externe functionaliteit (denk aan google analytics enzo). Je wilt niet dat je "echte" eensite.nl vervuild raakt met statistieken van zo'n fictief testdomein.
Dit lijkt mij dus in eerste instantie een code-aangelegenheid (en mogelijk het gebrek aan configuratiemogelijkheden en/of de mogelijkheid om zo'n site vrij te verplaatsen), en niet zozeer een serverconfiguratie-aangelegenheid.
Als genoemde site echt een baksteen is/blijkt te zijn, dan blijft dit natuurlijk onhandig, wat voor oplossing je ook kiest. Tenzij je er dus voor zorgt dat dat ding ook echt vrij verplaatsbaar wordt.
Thanks voor je toevoeging Thomas, maar dit is echt een server/dns dingetje. Heeft (gelukkig) niks met hardcoded navigatie te maken, maar uiteraard bedankt voor het meedenken!
Ik kan slechts gissen naar de beweegredenen waarom je dit uberhaupt zou willen dus misschien als je wat meer vertelt waarom dit in eerste instantie gewenst zou zijn?
Waarom is het zo belangrijk dat de site op server B per se "eensite.nl" heet? Zolang deze in ontwikkeling is boeit dat wss niet zo als als ie klaar is gooi je DNS om?
En als je eenmaal om bent, wat boeit het dan nog hoe server A aangesproken wordt?
Ook kom je dan in de problemen met welke server dan (qua content) "leading" is?
Je zegt "Om problemen achteraf te voorkomen", wat voor problemen verwacht je als je op een tijdelijk domein ontwikkelt?
Gewijzigd op 05/12/2017 00:56:06 door Thomas van den Heuvel
'Eensite.nl' is een bestaande site die op server A staat. Daarvan wil ik een nieuwe versie maken, die nieuwe versie komt te staan op server B. Op server B zal ik met Plesk werken. Bij het aanmaken van een website, moet je in Plesk een 'pakket' aanmaken met bijbehorende domeinnaam. Ik wil vervolgens gebruikmaken van WordPress wat je via Plesk makkelijk vanuit dat 'pakket' kan installeren. Ik vrees dat als ik dan eerst als domeinnaam 'testsite.nl' gebruik, ik dit naderhand niet meer kan wijzigen naar 'eensite.nl' als de site eenmaal klaar is. Daarom wil ik direct 'eensite.nl' als domeinnaam opgeven. Met die problemen achteraf bedoel ik foute paden, foute database entries, accounts e.d.
in Plesk kun je namelijk heel gemakkelijk een domeinnaam aanpassen van het pakket.
Als je op het domein klik, en kiest voor Hostinginstellingen (Hosting settings), kun je gewoon je domeinnaam aanpassen.
Dit zal verder geen invloed hebben op je plesk accounts (database, ftp etc)
Alleen zal je je dns moeten aaanpassen hoewel jij er geen gebruik van maak, omdat je met je hosts je route bepaald hebt.
Heb je dit al eens geprobeerd ?
Thanks voor de tip. Ik neem het mee!