Hosting Ruby on Rails
Is er iemand die ervaring heeft met het hosten van Rails? heb je hier bijv een speciale hosting voor nodig o.i.d. of is het net als php deployen en done?
En ja, Ruby is gewoon hetzelfde als PHP. Ga opzoek naar een host die Ruby heeft geïnstalleerd en je bent klaar. Mijn ervaring is dat deze zeer zeldzaam zijn en daarom heb ik ooit voor PHP gekozen.
Ik ben net een paar dagen bezig met ruby omdat ik er goede verhalen over hoorde en ik vind het behoorlijk goed wat ik tot nu toe ervaren heb. Het enige nadeel is dat de syntax voor geen meter op php of Java lijkt. Maar ach af en toe er een beetje mee stoeien moet kunnen ;)
Ruby lijkt best wel wat op Java toch? (punten voor methods ect.) Ik vind het een enorm leuke taal en GitHub is er bijv. op gebouwd. Het enige nadeel is dus dat je weinig ruby hosts hebt en veel hosts niet echt staan te popelen voor Ruby omdat het onder de hosters wat slechtere verhalen heeft (die overigens vroeger waar waren, maar tegenwoordig niet meer).
Niet alleen Github is er op gebouwd zag ik maar ook Twitter! er is zelfs een "Beginners tut" waar je in een paar weken een eigen twitter applicatie kan bouwen!
Ik ga denk ik in mijn vrije tijd zo nu en dan een beetje met ruby experimenteren en ik hoop dat hosts het gauw toelaten om het te laten hosten op hun servers.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
// PHP
strlen("bar"); // => 3
// Java
String foo = "bar";
foo.length(); // => 3
// Ruby
"bar".length
strlen("bar"); // => 3
// Java
String foo = "bar";
foo.length(); // => 3
// Ruby
"bar".length
@Reshad Twitter is deels overgestapt naar Scala omdat Ruby enkele grote scaling issues had.
Gewijzigd op 10/03/2013 10:13:41 door - Raoul -
Raoul, het mooie van Ruby is dat alles een object is. Er bestaan geen 'operatoren' of 'loops' of 'language constructs', dat zijn allemaal objecten. Voorbeeldje:
@Wouter, ja dat toonde ik ook aan in m'n voorbeeldje =)
Wat ook leuk is is dat je kan opgeven of iets gelezen, geschreven of allebei (niet) mag worden. Hierdoor ziet je niet te prutten met 101 getters en setters:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
require 'date'
class User
attr_accessor :name
attr_reader :birthday, :age # de : strings zijn ook geweldig
def initialize name
@name = name
end
def birthday= date
raise "birthday must be an instance of Date" unless date.kind_of? Date
@birthday = date
@age = (date - Date.today).to_i / 365.to_i
end
end
person = User.new 'Piet' # yeah, zelfs het new keyword is een method
person.birthday = Date.parse('1980-03-10')
print "{person.name} is {person.age} years old";
#>> Piet is 33 years old
person.age = 40 # error
person.name = 'Jan' # mag gewoon
class User
attr_accessor :name
attr_reader :birthday, :age # de : strings zijn ook geweldig
def initialize name
@name = name
end
def birthday= date
raise "birthday must be an instance of Date" unless date.kind_of? Date
@birthday = date
@age = (date - Date.today).to_i / 365.to_i
end
end
person = User.new 'Piet' # yeah, zelfs het new keyword is een method
person.birthday = Date.parse('1980-03-10')
print "{person.name} is {person.age} years old";
#>> Piet is 33 years old
person.age = 40 # error
person.name = 'Jan' # mag gewoon
Gewijzigd op 10/03/2013 13:23:30 door Wouter J