Hosting Ruby on Rails

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Reshad F

Reshad F

09/03/2013 19:28:19
Quote Anchor link
Hello,

Is er iemand die ervaring heeft met het hosten van Rails? heb je hier bijv een speciale hosting voor nodig o.i.d. of is het net als php deployen en done?

PHP hulp

PHP hulp

28/11/2024 10:55:07

Wouter J

Wouter J

09/03/2013 19:41:15
Quote Anchor link
Goed, ik neem aan dat je over Ruby spreek. Ruby on Rails is gewoon een framework.

En ja, Ruby is gewoon hetzelfde als PHP. Ga opzoek naar een host die Ruby heeft geïnstalleerd en je bent klaar. Mijn ervaring is dat deze zeer zeldzaam zijn en daarom heb ik ooit voor PHP gekozen.

Reshad F

Reshad F

09/03/2013 19:51:27
Quote Anchor link
Ja dat bedoel ikk :p maar in principe zou het toch ook lukken met een vps? aangezien je daar op kan gooien wat je maar wilt.. Maarja dat vind ik voor een "Hobby" domein toch echt te duur aangezien het al gauw 10 euro per maand kost.

Ik ben net een paar dagen bezig met ruby omdat ik er goede verhalen over hoorde en ik vind het behoorlijk goed wat ik tot nu toe ervaren heb. Het enige nadeel is dat de syntax voor geen meter op php of Java lijkt. Maar ach af en toe er een beetje mee stoeien moet kunnen ;)

Wouter J

Wouter J

09/03/2013 20:02:23
Quote Anchor link
Ruby lijkt best wel wat op Java toch? (punten voor methods ect.) Ik vind het een enorm leuke taal en GitHub is er bijv. op gebouwd. Het enige nadeel is dus dat je weinig ruby hosts hebt en veel hosts niet echt staan te popelen voor Ruby omdat het onder de hosters wat slechtere verhalen heeft (die overigens vroeger waar waren, maar tegenwoordig niet meer).

Reshad F

Reshad F

10/03/2013 02:35:24
Quote Anchor link
Hmm Ik vind het zo op het eerste oog niet echt op Java lijken ( PHP lijkt veel meer op Java ) dan ruby op Java lijkt syntax-er wijs.

Niet alleen Github is er op gebouwd zag ik maar ook Twitter! er is zelfs een "Beginners tut" waar je in een paar weken een eigen twitter applicatie kan bouwen!
Ik ga denk ik in mijn vrije tijd zo nu en dan een beetje met ruby experimenteren en ik hoop dat hosts het gauw toelaten om het te laten hosten op hun servers.

- Raoul -

- Raoul -

10/03/2013 10:12:46
Quote Anchor link
@Wouter Ruby lijkt niet écht zo hard op Java, maar ik denk dat je toch wel een punt hebt want Java is enorm OO, als voorbeeld, String is een aparte classe die ook zijn eigen methods heeft, en die niet met aparte functie's werkt zoals in PHP.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
// PHP

strlen("bar"); // => 3

// Java

String foo = "bar";
foo.length(); // => 3

// Ruby

"bar".length

@Reshad Twitter is deels overgestapt naar Scala omdat Ruby enkele grote scaling issues had.
Gewijzigd op 10/03/2013 10:13:41 door - Raoul -

Wouter J

Wouter J

10/03/2013 12:04:33
Quote Anchor link
twitter gebruik nu inderdaad voornamelijk Scala, Ruby is nog niet helemaal geweldig. Om volop in development te gebruiken.

Raoul, het mooie van Ruby is dat alles een object is. Er bestaan geen 'operatoren' of 'loops' of 'language constructs', dat zijn allemaal objecten. Voorbeeldje:
Code (php)
1
2
3
4
5
10 + 20
# is eigenlijk
10.+ 20
# wat weer dit is:
10.+(20)

- Raoul -

- Raoul -

10/03/2013 12:33:00
Quote Anchor link
@Wouter, ja dat toonde ik ook aan in m'n voorbeeldje =)

Wouter J

Wouter J

10/03/2013 13:21:49
Quote Anchor link
Raoul, ja, maar length is gewoon een eigenschap, niet echt iets bijzonders vind ik. Dat je helemaal geen operators enzo hebt is echt iets unieks van Ruby.

Wat ook leuk is is dat je kan opgeven of iets gelezen, geschreven of allebei (niet) mag worden. Hierdoor ziet je niet te prutten met 101 getters en setters:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
require 'date'

class User
    attr_accessor :name
    attr_reader :birthday, :age # de : strings zijn ook geweldig

def initialize name
        @name = name
    end

def birthday= date
        raise "birthday must be an instance of Date" unless date.kind_of? Date

@birthday = date
        @age = (date - Date.today).to_i / 365.to_i
    end
end

person = User.new 'Piet' # yeah, zelfs het new keyword is een method
person.birthday = Date.parse('1980-03-10')
print "{person.name} is {person.age} years old";
#>> Piet is 33 years old

person.age = 40 # error
person.name = 'Jan' # mag gewoon
Gewijzigd op 10/03/2013 13:23:30 door Wouter J

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.