hotlinking anno 2012 / 2013
Ik zit m'n cPanel in te regelen en kwam toevallig een optie tegen om hotlinking tegen te gaan. Je weet wel, dat een andere website een plaatje van jouw website op zijn website plaatst en op die manier bandbreedte van jou wegsnoept.
Ik weet dat het in de begintijd van internet best wel een issue was, omdat er minder bandbreedte beschikbaar was en omdat bandbreedte erg duur was. Ik vraag me af hoe dat vadaag de dag is.
Hebben jullie maatregelen getroffen om hotlinking tegen te gaan, of sta je het gewoon toe?
Reacties zijn welkom! :)
Ik sta het gewoon toe, de meesten hebben toch een torenhoog datalimiet, en als je met regelmaat jouw statistieken in de gaten houdt, dan kan je vast wel ingrijpen als het nodig is. Meeste sites die een plaatje willen hotlinken kopiëren hem gewoon naar hun webruimte.
Oké. Ik denk ook inderdaad dat het minder een issue is dan een paar jaar geleden. Er was een tijd dat het echt een "must" was :)
Ik ben benieuwd naar nog wat meer reacties. Hebben jullie wel of geen maatregelen getroffen om hotlinking tegen te gaan?
Ik heb liever hotlinking dan kopieen (waar ik niets meer mee kan). Zo komen ze uiteindlijk toch bij mijn website terecht.
Wel heb ik uiteraard wel watermerken aangebracht.
Maar goed, ik hotlink zelf ook wel eens plaatjes.
Bij berichten die hooguit 3 dagen online staan ga ik geen plaatje opslaan, zelf hosten en daarna weer verwijderen.
Ik hotlink gewoon, net zo makkelijk. Meestal haal ik de plaatjes ook via Google Images vandaan en open ze direct groot. 't Interesseert mij weinig waarvoor ze gebruikt worden.
De vraag is simpel. Doe je wel iets of doe je helemaal niks om hotlinking tegen te gaan? Alvast bedankt voor de reacties.
ik doe niks
oké, thanks Wouter!
Geen enkele website waar ik wel eens aan gewerkt heb blokeerd hotlinking. Ik kan me voorstellen als je een hele kleine website bent dat je niet zo vrolijk wordt als nu.nl/dumpert/anderegrotesite ineens een link naar jou plaatje op de startpagina zet maar verder zie ik geen grote nadelen.
Meer reacties zijn nog steeds welkom...
Wat ik trouwens ook wel eens gezien heb (en dat vond ik wel grappig) was dat bij hotlinking er bovenaan een tekst in de afbeeldinge geplaatst was die melde waar de afbeelding vandaan kwam.
Stel jij hebt een site waarop je gadgets verkoopt. Iemand hotlinkt naar een mooi plaatje van een gadget op jouw website. Ineens staat dan niet dat plaatje op de website maar een ander plaatje (van de originele website) met de tekst "Koop deze gadget veel goekoper op www.degadgetsite.nl"
Da's wel grappig :)
Maar ik denk inderdaad dat het tegenwoordig minder een noodzaak is dan vroeger.
Offtopic:
Vraag me overigens wel af of er tools bestaan die hotlinking kunnen detecteren. Bijvoorbeeld als een bepaald bestand op de server excessief vaak door een andere website wordt aangeroepen, dat je dan een seintje krijgt of zo. Zou wel handig zijn!
AWStats gemaakt. Ik heb het nog niet geprobeerd.
Om te detecteren of er gehotlinkt wordt naar jouw website, kan je de Apache access logs doorzoeken, maar dat kost nogal veel werk. Daarom heeft iemand Ik heb zelf ook awstats, maar zit daar een optie in waarmee je hotlinking kan detecteren? Volgens mij is het gewoon een statistiekenprogramma. Maar wellicht kun je daar top referers in zien of zo. Is dat wat je bedoelt?
By the way, nu we het er toch over hebben: hoe zit het juridisch eigenlijk in mekaar? Is hotlinking bij de wet een strafbaar feit? Ik las laatst nog een artikel over Gettyimages (commercieel stockphoto site) die mensen mailtjes stuurden met claims van bedragen tussen de 600 en 800 euro. Of ze waren gehotlinked, of ze waren op een niet rechtmatige manier (volgens hun) verkregen. Het enige probleem wat een deskundige jursit aangaf was dat Gettyimages niet de verkregen licenties kon tonen van de fotografen die de images gemaakt hadden. Volgens hem hoefde je je daarom ook niet ongerust te maken als ze jou benaderden met een email waarin ze waarin ze de rechten op een afbeelding claimden.
Gewijzigd op 24/01/2013 23:27:46 door jack maessen
Jack maessen op 24/01/2013 23:20:22:
By the way, nu we het er toch over hebben: hoe zit het juridisch eigenlijk in mekaar? Is hotlinking bij de wet een strafbaar feit?
Interessante vraag. Als jouw webite een copyright statement bevat waarin je aangeeft dat de inhoud van jouw site niet mag worden gekopieerd of op andere manieren openbaar mag worden gemaakt, dan zou ik denken dat als iemand toch jouw afbeelding op zijn site toont hij illegaal bezig is.
Een website is per definite een persoonlijk eigendom en als zodanig beschermd tegen onrechtmatig kopie, verveelvuldiging etc. (auteursrecht)
Het copyright en het copyright teken is in nederland niet noodzakelijk om auteursrechten te claimen. In de VS is dat wel en heeft het een meerwaarde.
In nederland heeft een website met een copyright teken niet meer rechten dan zonder.
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22074/#mag_ik_kopieren
Formeel gezien is dat inderdaad zo. Desondanks kan het geen kwaad om het extra te vermelden. Mocht iemand dat toch je content "stelen" en je wil daar iets tegen doen, dan sta je in ieder geval sterker.
Klopt! Er werd dan ook gezegd dat het geen meerwaarde heeft, maar mensen die het teken toch gebruiken geven daarmee een extra signaal af dat ze de rechten omtrent hun eigendom (wensite) zullen nastreven.
Precies, altijd doen dus! :)