.htaccess redirect
Je bent in PHP namelijk veel flexibeler om dit uit te vinden dan in rewriterules.
Want /schaak/sc_post-gent/list/2021 voor het vinden van alle matches in 2021 van Gent, zou een rule daarvoor moeten hebben.
Waarbij je dan over a=sc_post-gent&b=list&c=2021 verdeelt.
Maar /schaak/sc_post-gent/list/2021/speler/12 moet ook in een rule.
Dan komt je een hele lijst van vaak best onleesbare regular expressies in je htaccess plaatsen.
Terwijl 1 verwijzing naar index.php of bijvoorbeeld schaak.php dat eenvoudiger kan.
Zelf heb ik functies klaar staan voor zo'n zoektocht.
$club = url::getUrlPart(2) bijvoorbeeld.
en met switch(url::getUrlPart(3)) verdeel ik dan de code weer in blokken om bijvoorbeeld met "list" iets te doen.
Je komt ook een heel eind als je "list" of "add" of "show" als een action ziet en je vast hebt bepaald dat zo'n action altijd als 2e element in de url staat.
Maar je kunt je ook de vrijheid nemen om een andere volgorde te nemen.
En dat je bij /schaak/toernooi/ weer heel andere parameters nodig hebt.
Maar bottom-line van mijn betoog: niet 100 obscure rewriterules, maar dit in PHP doen.
OKe bedankt. ik onderzoek het even. De 1° keer is de moeilijkste.
Het enige minpuntje is dat dit wel een flinke ingrijpende aanpassing aan je code-base is, maar je hebt er zeker wel profijt van.
Dit principe wordt ook binnen frameworks gebruikt. Een 'router' zorgt ervoor dat alle paden die er worden opgeroepen bij /contact/administratie) netjes bij de juiste plekken aankomen. Vaak is dat dan een controller (contact), als je het vanuit het MVC-perspectief bekijkt.
Hier een mooie tutorial van Thomas over hoe je de ingang bouwt. De router mag je zelf schrijven of opzoeken.
http://fangorn.thijma.nl/news/redirecting-all-requests-to-index-php-with-htaccess
Gewijzigd op 02/09/2021 11:29:17 door - Ariën -
Nergens kwam ik tegen dat je beter niet meer werkt met GET maar de uri opvangt en analyseerd
De paramters voor de conditie zijn nog steeds niet 100% duidelijk vb: wat doet ^
de parameter op het einde nergens in het Nederlands gevonden zoals [l] (last)
Het zou heel tof zijn mocht er een DUIDELIJKE vanaf NUL handleiding zijn met uitleg wat alles doet, waarom iets moet en wat eventueel beter is onder bepaalde omstandigheden.
Toch blijf ik dankbaar voor de al vele uitleg en info ik hier heb mogen ontvangen.
Jan