HTML block- en inline-level elementen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Joakim Broden

Joakim Broden

03/06/2014 23:34:33
Quote Anchor link
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen block- en inline level elementen. Ik probeer mijn vriendin dit uit te leggen maar ik weet niet hoe.

Voor mij is het duidelijk, bijvoorbeeld een div mag niet in een p zitten. Dit heb ik altijd zo geleerd. Maar waarom kan ik niet precies uitleggen. En ik heb op internet gezocht maar het word mij niet duidelijk.

Bijvoorbeeld: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTML/Block-level_elements

hier zie je alle block-level elementen, hier hoort een p dus ook bij. Zo hoe ik dit hier leest zou een div gewoon in een p mogen?
Gewijzigd op 03/06/2014 23:47:38 door Joakim Broden

PHP hulp

PHP hulp

19/12/2024 13:05:35

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2014 23:41:04
Quote Anchor link
>> Voor mij is het duidelijk, bijvoorbeeld een p mag niet in een div zitten.

Waarom niet?

Ik denk dat je bedoelt dat een block element niet in een inline element moet zitten.

- SanThe -

- SanThe -

03/06/2014 23:46:18
Quote Anchor link
Metal Hertog Jan op 03/06/2014 23:34:33:
... een p mag niet in een div zitten ...

Volgens mij andersom: Een div mag niet in een p.

Joakim Broden

Joakim Broden

03/06/2014 23:48:33
Quote Anchor link
- SanThe - op 03/06/2014 23:46:18:
Metal Hertog Jan op 03/06/2014 23:34:33:
... een p mag niet in een div zitten ...

Volgens mij andersom: Een div mag niet in een p.

Ja klopt, mijn fout moest anders om zijn. Begin post aangepast, maar kan jij of Ozzie misschien uitleggen waarom het bijvoorbeeld niet mag?

- SanThe -

- SanThe -

03/06/2014 23:51:25
Quote Anchor link
Nee, ik in ieder geval niet. Ik ben niet zo van de achterliggende theorieën.

Joakim Broden

Joakim Broden

03/06/2014 23:53:18
Quote Anchor link
Haha dat komt me bekend voor, dat probleem heb ik ook. Ik weet hoe het moet, maar waarom?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 00:12:28
Quote Anchor link
Een inline element heeft geen afmetingen.

Deze regel zou je kunnen zien als een inline elemement, een element zonder breedte en hoogte.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
Deze regel zou je kunnen zien als een inline elemement, een element zonder breedte en hoogte.
Zoals je ziet staat er nu een blok omheen... ofwel, een block-element!

En nu vraag ik je... hoe raar zou het zijn als ik een block-element in de onderstaande regel zou stoppen ;-)

"Deze regel zou je kunnen zien als een inline elemement, een element zonder breedte en hoogte."

Dat zou bijzonder lastig worden :) Anders gezegd... dat kan eigenlijk helemaal niet!

Joakim Broden

Joakim Broden

04/06/2014 00:19:53
Quote Anchor link
Ja oke, maar hoe verklaar je dit dan:

Een <p>, <h1>, <h2> etc is een block-level element en geen en inline-level. Een <div> is ook een block-level element, dus eigenlijk zou die in een <p> mogen zitten. Hebben elementen zoals <p>, <h1>, <h2> een uitzondering omdat deze voor tekst bedoeld zijn (flow content)? En zijn er nog meer van dit soort uitzonderingen?
Gewijzigd op 04/06/2014 00:20:38 door Joakim Broden

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 00:28:14
Quote Anchor link
Goede vraag... hmmm... ik zou zeggen dat een div een container element is. Binnen dit container element kun je weer andere elementen plaatsen. Door een div element in een paragraaf te zetten "breek" je de paragraaf. Dit heb ik van een andere site geGoogled:

Quote:
One thing to keep in mind when using the DIV element is that it breaks paragraphs. It acts as a paragraph end/beginning, and while you can have paragraphs within a DIV you can’t have a DIV inside a paragraph.

Ik zou het vooral logisch bekijken. Waarom zou je in een paragraaf een div zetten? Dat is niet logisch. En waarom zou je er een titel inzetten? Die zet je er boven. Denk gewoon aan hoe je een boek schrijft. Dan ga je ook niet iets IN een paragraaf plaatsen, maar er boven, onder, links of rechts ervan.

Joakim Broden

Joakim Broden

04/06/2014 00:32:30
Quote Anchor link
Idd, logisch gezien doe ik het ook altijd goed, ik weet wat wel en wat niet mag. Ik probeer alleen de juiste theorie er achter te zoeken ;-)

Net zoals Santhe zegt, ik ben niet een van de achterliggende theorieën terwijl ik eigenlijk HTML(5)/CSS(3) kan dromen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 00:39:33
Quote Anchor link
Naja... zoals ik dus zei, een div "breekt" de paragraaf. Je trekt dus als het ware de paragraaf uit elkaar :)

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.