Html5, anyone?
Karl Karl op 06/07/2010 12:04:54:
Bovendien gaat IE9 gewoon volledig html5 ondersteunen. Daar zijn ze ook al hard mee bezig.
Voor de rest gewoon veel Google-en.
Voor de rest gewoon veel Google-en.
Ja leuk IE9 ondersteund HTML5!
IE9 word vista, windows7 en hooger zit je nog met die XP wankers die IE6, IE7 of IE8 hebben.
Gewijzigd op 06/07/2010 17:21:53 door Joey Drieling
CSS3, al die nieuwe Javascript api's, dat zijn allemaal aparte specs die gewoon geleidelijk bedacht en geïmplementeerd worden. Eerst de race om DHTML, toen ACID 2 en 3 en al die andere tests, nu wie het eerst HTML5 volledig implementeert... het is niets nieuws, dit is hoe het web ontwikkelt. Een browser-vendor bedenkt wat, implementeert het in z'n browser, stuurt een specificatie naar een Working Group, en die zeggen dan "ja, dat is leuk". In de tussentijd zijn andere vendors misschien ook wel geïnteresseerd, en implementeren ook de specs, of verzinnen ze een eigen implementatie met andere specs, en sturen die naar de Working Group. De Working Group vraagt dan aan bepaalde mensen wat zij ervan vinden, en kiest een van de specs als standaard, of verandert wat aan de ene of de andere.
HTML 5 is niet veel anders. Canvas komt volgens mij uit Firefox' ontwikkelproces. Video en Audio zou best wel eens vanuit Opera gestart kunnen zijn. Die semantische elementen zoals <article> en <section>, dat was gewoon hard nodig. Je zou kunnen stellen dat dat voorkomt uit de experimenten met XHTML waarin de semantische kracht van XML werd geprobeerd. Math-ml en svg embedden is ook iets uit de ideeën achter xhtml, waarbij je andere xml namespaces in je document zou moeten kunnen opnemen. Drag&drop api is overgenomen uit Internet Explorer (hadden ze al vóór IE6!) en je zou kunnen twijfelen aan de kwaliteit van die API (@ppk heeft er behoorlijk moeite mee) Er is in HTML 5 bij mijn weten niets over de Javascript versie gezegd. Al die syntax toevoegingen die in Javascript 1.8 zitten kun je dus nog steeds niet cross-browser inzetten.
Als de spec voor HTML5 definitief wordt verandert er volgens mij niet zoveel. Althans, niet meer dan dat er altijd al aan het veranderen was.
Het web blijft ontwikkelen, over een paar jaar komt er weer iets nieuws en dan is het kijken wat we daarmee wel en niet kunnen, zo blijven we lekker bezig.
Juist vanwege die ontwikkeling lijkt het mij positief om er relatief snel in te duiken, als je website nu veel gebruik van html5 mogelijkheden maaakt (ja, het is nog te vroeg daarvoor, het is bedoeld als voorbeeld), dan ben je klaar voor de volgende innovatie. Is dit nodig? Nog niet, maar als je pas wacht totdat het 'uit-ontwikkeld' is, dan zit de volgende innovatie alweer voor de deur. Zo blijf je achter de feiten aan lopen.
Een plugin verplichten op een website is niet ideaal, maar het is beter dan gebruikers doorsturen naar een firefox download pagina.
De discussie of er op IE9 gewacht moet worden voordat we 'zware' html5 websites kunnen maken lijkt mij hierbij opgelost, maar goed, dat is mijn mening, ik hoor het graag als je het er niet mee eens bent
Ik test alleen HTML5 voor mij zelf en ga het pas toepassen als alle groote browsors HTML5 goed ondersteunen wand je blijft bezig met aanpassen zo, maar dat is mijn mening.
mja, ik had het ook niet zeer uitgebreid getest ofzo,
Maar IE9 komt best wel snel al voor dat HTML5 klaar/af is dus dat is het probleem niet echt op wachtenvind ik.
Maar bij mij gebuikt met ongeveer 60% IE waar van ongeveer 45% IE8 heeft de rest IE6 en IE7.
Jelmer rrrr op 06/07/2010 20:32:54:
Wat zien jullie als HTML5 eigenlijk? Wat kan je straks wat je nu nog niet kan? En wat is al die ophef over een release date voor HTML5? Dat de specs voor html5 doctype vast komen te staan zegt niet zoveel lijkt mij.
ik kwam dit tegen, misschien interessant ?
http://www.meetup.com/dh5tug/
www.html5doctor.com al vermeld? Wel dan nu wel :) Handige informatie site.
html5 kan je nu al beginnen gebruiken. Zorg er wel voor dat je enige fallback hebt voor browsers < IE7
Had ik html5 kan je nu al beginnen gebruiken. Zorg er wel voor dat je enige fallback hebt voor browsers < IE7
Ik wil je dan ook graag uitnodigen voor dit bijzondere evenement :
HTML5 Game Jam
This has been an exciting year for web developers, with all the new features being made possible by HTML5 and browsers getting faster by the day. One of the big surprises has been the rise of HTML5 gaming, with the open technology stack of HTML, CSS, and Javascript becoming a viable platform for games on the web. That’s why, next month,SPIL http://www.spilgames.com/ Games and Google will be running an HTML5 Game Jam event on both sides of the Atlantic, and you’re invited!
Als je geïnteresseerd bent in HMTL5 en Games en je wilt een kans maken op $50.000 schrijf je hier in! http://googlecode.blogspot.com/2010/09/get-your-html5-game-on.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/Dcni+(Google+Code+Blog)
Edit:
het lukt me niet om de link hier netjes te krijgen. Kopieer de complete tekst (ook na feed) als link.
het lukt me niet om de link hier netjes te krijgen. Kopieer de complete tekst (ook na feed) als link.
Gewijzigd op 13/09/2010 21:36:15 door Aad B