hulp bij array

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ninon

Ninon

27/02/2006 21:15:00
Quote Anchor link
via http://docent.cmd.hro.nl/klehc/cmd1/CMDMME1_L2_opdracht.htm

zijn de opdrachten terug te vinden die ik moet maken als huiswerk voor mijn opleiding Communicatie & MultiMedia Design.

Ik zoek iemand die me hier mee wil helpen, aangezien ik het gebruik van array maar niet wil snappen.

alvast bedankt!

Ninon

PHP hulp

PHP hulp

16/11/2024 06:41:28

Pieter van Linschoten

Pieter van Linschoten

27/02/2006 21:22:00
Quote Anchor link
Gezellig :)

Waar volg je die opleiding?
Hoge school te rotterdam?

Pieter van Linschoten

Pieter van Linschoten

27/02/2006 21:29:00
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?
$naam
=array();
$email=array();

$naam[0]="Jantje";
$naam[1]="Pietje";

$email[0]="[email protected]";
$email[1]="[email protected]";

for($i=0;$i<count($naam);$i++){
if(!empty($email[$i])){
echo"De email van ".$naam[$i]." is ".$email['$i'].<br/>;
}
else{
echo $naam[$i]." heeft geen email<br/>";
}

?>

etc...

Een array is een variabele met meerdere waarden, opgeslagen in een zogenoemde rij.
Dit zorgt ervoor dat je niet telkens dit hoeft te doen:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?
$naam1
='jan';
$naam2='piet';
echo $naam1."<br/>";
echo $naam2;
?>

Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

27/02/2006 21:30:00
Quote Anchor link
Het kost mij wellicht 5 minuten om die opdrachten te maken, maar ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten doen...

Jij krijgt huiswerk mee naar huis met de bedoeling om daarvan te leren. Jij snapt het niet (blijkbaar heb je het niet geleerd) dus hoef je het niet te maken? Maar omdat je het wel wilt inleveren moeten wij het maken?

Probeer het dan gewoon, laat zien wat je al werkend hebt, pak de voorbeelden uit je boek (?) erbij en gaan aan de slag. Met je huidige instelling red je de opleiding niet...

Kom je er echt niet uit, dan kunnen we altijd meehelpen... maar iets als 'ik snap het niet, kunnen jullie het doen', neeh. Dat is niet de juiste instelling! Kom met voorbeelden, probeer wat, waarom lukt iets niet?

- SanThe -

- SanThe -

27/02/2006 21:42:00
Quote Anchor link
@Arjan: Ik geloof niet dat je de vraag goed gelezen hebt. Er wordt niet gevraagd om het huiswerk even snel te maken. Er wordt gemeld dat het begrijpen van array's nog niet (goed) lukt en of iemand daar bij wil helpen.

Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

27/02/2006 21:46:00
Quote Anchor link
Ik zie huiswerk, een link naar de opdracht, het woordje 'helpen', geen voorbeeld en ik weet genoeg. Maar mocht het anders blijken dan neem ik mijn uitspraak uiteraard terug.

- SanThe -

- SanThe -

27/02/2006 21:59:00
Quote Anchor link
@Arjan: Ik kan me nog goed herinneren dat ik zelf met array's begon te werken. In het begin was het hele begrip array voor mij totaal niet te vatten. Als je me toen had gevraagd wat snap je al? Of wat snap je niet? Dan zou mijn antwoord op beide vragen iets van 'waar hebben we het over' zijn geweest. Dus ik zou zeker geen voorbeeld of zoiets kunnen gegeven hebben.

Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

27/02/2006 22:07:00
Quote Anchor link
Ja maar als je iets vanuit school moet doen dan ga ik ervan uit dat je iets van een boek, voorbeelden of ander lesmateriaal hebt. En voor mij is school gewoon proberen, prutsen en kutten net zolang tot ik geen errors meer krijg (oracle :+) en daarna zien we wel weer verder.

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

27/02/2006 22:13:00
Quote Anchor link
Hoi Ninon,

laten we Opdracht 2 er eens bij nemen:

Je zou graag een overzicht willen hebben met alle email adressen van je vrienden. De volgende gegevens komen op de pagina: de naam en achternaam en het email adres. Deze gegevens verzamel je in verschillende array's. Deze staan boven in je code zodat je het eenvoudig kan aanpassen. Met behulp van een loop worden de namen en email adressen op het scherm geplaatst.

De letterlijke vertaling van array is rijtje. Een array is een rijtje met waarden, bijvoorbeeld namen of e-mailadressen.

In je schoolopdracht moet je de namen en e-mailadressen in verschillende arrays bovenin hebben staan. Een array maak je zo:

Code (php)
1
2
3
<?php
$waarden
= array ('waarde1', 'waarde2', 'waarde3');
?>

Nu bevat:
$waarden[0] de waarde 'waarde1'
$waarden[1] de waarde 'waarde2'
$waarden[2] de waarde 'waarde3'

Vooral als je begint met arrays moet je goed onthouden dat ze bij 0 beginnen te tellen.

Als je voor jouw schoolopdracht dus twee arrays moet maken (namen en e-mails) zou je dat zo kunnen doen:

Code (php)
1
2
3
4
<?php
$namen
= array ('jan', 'piet', 'klaas');
$mails = array ('[email protected]', '[email protected]', '[email protected]');
?>

Een array printen.
Om een array te kunnen printen moet je weten hoeveel elementen hij bevat. Dat doe je met de functie count().

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
$n
= count ($namen);

for ($i = 0; $i < $n; $i++) {
echo '<p>';
echo $namen[$i];
echo ': '; // even netjes een dubbele punt en een spatie ertussen
echo $mails[$i];
echo '</p>';
}

?>

Ik hoef alleen te weten hoeveel elementen er in de array $namen zitten, want de twee arrays in dit voorbeeld zijn even lang.

Die echo '<p>'; zorgt ervoor dat er een nieuwe alinea begint.

Ik hoop dat je door dit verhaal wat meer snapt van arrays en als er iets niet duidelijk is dan hoor ik het wel.
Gewijzigd op 27/02/2006 22:16:00 door Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

27/02/2006 22:13:00
Quote Anchor link
@ Arjan: iedereen leert op zijn eigen manier en ik heb niet echt het gevoel dat we hier uitgebuit worden.

- SanThe -

- SanThe -

27/02/2006 22:14:00
Quote Anchor link
@Arjan: Ik geloof dat wij elkaar wel begrijpen. En school, tja dat is voor mij al zo ontzettend lang geleden dat ik eigenlijk niet eens meer weet hoe dat er toe ging/gaat.

Ninon

Ninon

27/02/2006 22:21:00
Quote Anchor link
Beste Arjan en Santhe,

voor dat dit uitmondt in een eindeloze discussie:
NEE JULLIE HOEVEN NIET MIJN HUISWERK TE MAKEN! dat doe ik zelf, dat lijkt mij logisch. Helaas kost het mij wat meer dan 5 minuten. ben er al 3 avonden mee aan het stoeien en ik hen opdracht 2 en 3 kunnen maken.Meer niet

Het is vooral bedoeld als "hulp". Ik heb inderdaad voorbeelden gekregen, maar ik zoek een buddy die me wil voorzien van tips. Ik begin hier nog maar net mee en al het begin is moeilijk.

Ik ben het met Arjan eens dat je zelf veel moet prutsen en proberen (geloof me dat doe ik ook!) Maar ik ben met deze arrays op een punt uitgekomen dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Nu we de voorjaarsvakantie in gaan heb ik ook geen "ruggesteun" van een docent.

Aangezien ik veel informatie op deze site heb kunnen vinden leek het mij ook wel een idee om met mensen in contact te komen die wat meer verstand van dit soort dingen hebben dan ik.

vandaar.

- SanThe -

- SanThe -

27/02/2006 22:29:00
Quote Anchor link
@Ninon: Heb je wat aan het voorbeeld/verhaal van Jan? Of heb jij, net als ik ooit, geen vat op het begrip array?

Tim

tim

27/02/2006 23:27:00
Quote Anchor link
ey ik heb zitte kijken in mijn boek staat dat hele count gedoe niet maar als ik bijvoorbeeld een array in een tekstbestandje wil zette hoe doe ik dat dan ?

PHP erik

PHP erik

27/02/2006 23:33:00
Quote Anchor link
Wat bedoel je met een array in een tekstbestand zetten? Je kunt letterlijk de array erin zetten of met een seperator, maar over het algemeen is dit niet heel veilig of handig. Zie in ieder geval fopen() en fwrite(), www.php.net/fopen

Tim

tim

27/02/2006 23:37:00
Quote Anchor link
ok dankje wel

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.