Hulp goede DB
Ik ben bezig met het proberen te maken van een voorraad systeem waar artikelen in komen. Die gebruikt kunnen worden voor een project.
Zal iemand mij kunnen vertellen hoe de normalisatie/db het beste gemaakt kan worden?
Ik dacht zelf aan een tabel met voorraad, artikelen en 1 met projectonderdelen en 1 met project.
Zodra er een artikel binnen komt met prijs word het in de voorraad gezet. Als het gebruikt word komt er een rij in projectonderdelen.
Ik zat er ook aan te denken om gebruik te maken van groepen. Dus een extra cel bij artikelen met de naam status.
Zal iemand mij op weg kunnen helpen en een goed idee kunnen geven? Aangezien elke groep artikelen een code krijgt voor een barcade apparaat. Ben ik beetje de weg kwijt.
Maar dat van de projectonderdelen lijkt me niet zo handig.. dan kan je bij voorraad beter een veldje maken met "in gebruik" en dan is 0->nee en 1->ja.
Scheelt je ruimte en is sneller werken, omdat je geen dubbele data hebt.
EVT, ik weet niet precies wat het verschil is tussen artikelen en voorraad, kan je ook 1 artikelen tabel maken, met daarin een status veld (mijn eigen keuze)
Je kan dan op status selecteren, en je ziet meteen wat allemaal in gebruik is, wat je voorraad is, of welke artikelen je niet meer hebt.
En waarom is de project tabel?
Er moet bij gehouden worden welke artikelen met prijs in voorraad in het magazijn liggen. Zodra er 1 of meerdere gepakt worden(bijvoord een schroef) voor een machine. Moet het aangegeven worden dat het gebruikt is voor een bepaalde machine.
De machine die in bouw is, is het project. Zodra de machine verkocht word, worden de artikelen ook verkocht. Maar tijdens het project moeten de artikelen ook terug geboekt moeten worden, voor het geval er iets verkeerde gepakt is of iets niet nodig is.
Ik dacht aan 1 tabel met project gegevens, 1 tabel met de artikelen voor het project, 1 tabel speciaal voor de voorraad en 1 waar alle artikel namen in staan. Er zijn dan wel veel dubbele gegevens.
Ik had al wat bedacht, maar dat klopt niet. Ik had ook aan een status scherm gedacht, maar dan kan het fout gaan met prijs verhogingen en er is niet bekent voor welk project het gebruikt word. Maar heb veel manieren bedacht, dus ben eigenlijk beetje de weg kwijt voor de beste manier.
Nu was ik bezig met:
Artikelen
,,_id
,,_code
,,_naam
,,_omschrijving
,,_prijs
eventueel ,,_groep(gereedschap,staal, etc)
voorraad
voorraad_id
,,_artikelid
,,_aantal
project
project_id
,,_naam
,,_omschrijving
,,_klant
projectartikelen
projectart_id
,,_artikelid
,,_aantal
Dit had ik tot nu toe bedacht, zoner de normalisatie. Dus zitten waarschijnlijk dubbele data is.' En project artikelen en voorraad zullen waarschijnlijk ook in 1 tabel kunnen met zo`n status scherm.
Dan zou het volgens mij (ik heb niet mee genormaliseerd, dit is maar uit mijn hoofd!) goed moeten zijn, misschien dat mijn "collega's" hier daar andere ideeën over hebben?
Lijkt me wel veel handiger en kleiner en minder dubbele gegevens. Maar krijg je dan niet veel onnodige regels(onoverzichtelijk) in je database? Als er 100 schroeven zijn en ze worden in 10 projecten gestopt dan krijg je in artikelen al een lijst met 11 regels. 1 voorraad en 10 voor elke project voor 1 artikel.
Alvast bedankt voor de moeite:)
Daar kan je 1 tabel van maken, 1 tabel voor projecten.
En dan de tabel projectartikelen, waarin je projectid, artikelid en aantal zal zetten.
Snap je?
voor de duidelijkheid:
Artikelen
,,_id
,,_code
,,_naam
,,_omschrijving
,,_prijs
,,_aantal
eventueel ,,_groep(gereedschap,staal, etc)
project
project_id
,,_naam
,,_omschrijving
,,_klant
projectartikelen[/b[
projectart_id
,,_artikelid
,,_aantal
id
code
naam
omschrijving
prijs
aantal
eventueel groep(gereedschap,staal, etc)
project
id
naam
omschrijving
klant
projectartikelen
id
artikelid
aantal
Je hoeft niet elke keer de tabelnaam neer te zetten voor je kolomnaam hoor. Je kan ook gewoon de korte namen, zoals ik hier heb neergezet gebruiken, dat werkt veel gemakkelijker.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Robert Deiman
----
oke, had het zo beetje geleerd om overzichtelijk werken, maar kost alleen tijd en veel tiep werk. en meer kans op fouten. Zal het ff veranderen. nogmaals bedankt.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Erik waarom
Zal iemand nogmaals zo vriendelijk willen zijn om het ff door te kijken en zeggen wat er beter kan?
-------
Het gaat om een database waar tot nu toe de voorraad in komt en een inkoop database. Is niet voor een winkel. Het zijn onderdelen artikelen die worden gebruikt voor machine bouw(projecten). Er moet ook bij gehouden worden als er een prijs verschil komt. Dus als een artikel 1euro duurder word dan geld dat alleen voor de nieuwe artikelen. De oude artikelen die nog over zijn blijven de oude prijs houden.
Loop nu knel bij de inkoop tabel en de inkoop_prijs tabel. Volgens mij kan dat als 1 tabel gemaakt worden en dat er dan via de status gekeken word of de onderdeel in voorraad ligt of besteld word of ingekocht is. Maar dan loop ik weer knel met de leverancier. Aangezien er meerdere leveranciers kunnen zijn.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Erik waarom