Hulp nodig bij sql query
ik heb een tabel met sales informatie waaruit ik met een query enkele gegevens zou moeten kunnen opvragen. Ik weet echter niet hoe ik hieraan moet beginnen.
Tabel:
* item (long)
* location (string)
* sales (double)
* period (date)
Hier zitten dus meerdere historische verkoopswaarden in per item/locatie combinatie. Nu zou ik graag als resultaat van mijn query alle velden krijgen, maar enkel de laatste 6 perioden van elke item/locatie combinatie.
Een periode is altijd bijvoorbeeld 1/09/2006 of 1/08/2006, aangezien het altijd over een periode van 1 maand gaat.
Kan iemand mij hierbij helpen ? Met een limit lukt het me niet; dan krijg ik in totaal slechts 6 records terug en dat is niet de bedoeling.
Alvast bedankt !
Het ziet er trouwens niet naar uit dat period van het type DATE is
Klaasjan Boven schreef op 31.10.2006 15:23:
Dit gaat dus gegarandeerd fout, maak hier z.s.m. een DATE van, in het formaat YYYY-MM-DD. Dat is het formaat om de boel óp te slaan. Hoe de gebruiker een datum invoert of hoe je het via een RSS-feed krijgt aangelevert, staat daar helemaal los van.SELECT * FROM jouwtabel WHERE PERIOD > 01/03/2006
Wel daar had ik ook aan gedacht, maar dit is helaas niet mogelijk. Er zijn immers item/locatie combinaties die niet voor elke maand sales informatie hebben. In dat geval ontbreekt dus het record van die maand, het is niet zo dat 'sales' dan op 0 staat.
Stel dus dat ik jouw manier gebruik, dan zou ik in dat geval geen 6 records per item/locatie combinatie terugkrijgen.
@ Frank
Het is wel degelijk een date hoor, het zit idd in de database zoals jij beschrijft. Maar dat verandert niks aan mijn probleem. :-(
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Tom