Hulp site
Ik ben voor mijn voetbalploeg een site aan het maken en mijn probleem zit hem in de rangschikking.
De bedoeling is dus dat mijn rangschikking -op basis van mijn wedstrijden die al ingevuld staan- zich vanzelf invult, dus dat die met andere woorden alle gegevens van de rangschikking berekent.
Als iemand mij zou kunnen helpen met het probleem?
Met vriendelijke groeten,
Jensie
Je hebt PloegA die speelt tegen PloegB
Stel nu PloegA wint de match met 1-0
dan moet er bij PloegA één gewonnen match bijkomen, het aantal doelpunten die ze gemaakt hebben ook +1 omdat ze 1-0 gewonnen hebben, en als laatste moeten de aantalpunten die ze hebben met 2 stijgen omdat je per gewonnen match 2punten bijkrijgt
Hier kunnen we dus nog niet veel me. Wat heb je nu? Een database met de wedstrijden en de bijbehorende uitslagen? of werk je met array's of iets waar je handmatig de uitslagen in bijwerkt?
ik heb een databank tblPloegen, waar iedere ploeg zijn id heeft
een databank tblWestrijden, waar alle wedstrijden in staan met hun score
en een databank tblRangschikking
tblPloegen = idPloeg, Ploegnaam
tblWedstrijden = id, PloegA, PloegB, ScoreA, ScoreB
tblRangschikking = Ploeg, Gewonnen, Gelijk, Verloren, DoelpuntenVoor, DoelpuntenTegen, AantalPunten
zo zien die databanken er uit, connectie met die databanken heb ik ook al, het gaat hem vooral over de query's van de databanken en de berekeningen die ik moet uitvoeren, want daar weet ik niet verder
en dan vergeten we voor het gemak de edit stukken voor als er iets fout word ingevoerd?
heb je de formulier afhandeling wel al in php?
het invoeren van ploegen en wedstrijden is niet meer nodig, dit staat al op de site, het is alleen maar de tblRangschikking die zou moeten berekend worden aan de hand van de wedstrijden.
iemand geen idee? Kan me altijd pm'en voor meer info
Weet je zeker dat ze er 2 punten bijkrijgen voor een gewonnen wedstrijd en niet 3? Of zijn de voetballers uit jouw competitie niet meer buiten de hekken geweest na de golfoorlog?
Als "goalsA" "TeamA" > "goalsB" "TeamB" dan "TeamA_Tot" +3
Als "goalsA" "TeamA" < "goalsB" "TeamB" dan "TeamB_Tot" +3
Als "goalsA" "TeamA" == "goalsB" "TeamB" dan "TeamA_Tot" +1 en "TeamB_Tot" +1
Daarnaast kun je zelf wel bedenken wat het wordt voor doelpunten voor en tegen. Nu nog even omzetten in een query met je bestaande db, tabel, kolomnamen en datavelden. En hopen dat een club geen punten in mindering krijgt ;-p
Wanneer je dergelijke dingen eerst even in schetsvorm uitwerkt zie je zelf de query al. Ik ga het dan ook niet uitgewerkt tonen anders leer je er zelf niets van.
Gewijzigd op 08/06/2010 23:50:43 door Wolf Wolf
hier in België in het zaalvoetbal (niet dat het van belang is) krijg je per gewonnen match maar 2 punten vandaar :D
iemand die me eventjes wil helpen, lukt me nog altijd niet, nog niet veel met querys gewerkt en het lukt me dus nog niet
ik heb dus 3 tabbelen die ik zou moeten gebruiken in die query
tblPloeg: Hier staat het id en de ploegnaam van iedere ploeg
tblWedstrijden: Hier staan de 2 scores en de 2 ploegnamen (maar het id vanuit tblPloeg wordt ingevuld bij de ploegnamen) en nog een id
tblRangschikking: Daar heb je terug de gewone ploegnamen en alles daarrond
Wat is nu de bedoeling: als ik in mijn databank in tblWedstrijden een verandering breng bv. ploegA wint met 1-0 van ploegB, Dus ik vul in scoreA 1 en scoreB 0, dan moet in tblRangschikking automatisch de punten van PloegA verhogen met 2 punten en natuurlijk van PloegB niet.
Misschien dat hier iemand mij kan helpen want ik heb nu al een eindje gezocht en ik vind echt de query daarrond niet en hoe ik het dan in programmertaal moet omvormen.
Ook mijn eerste site dus mijn kennis ligt ook niet heel hoog.
Graag niet bumpen; twee berichten van jezelf na elkaar binnen 24 uur plaatsen. Heb je een toevoeging aan je vorige bericht, gebruik dan het 'wijzigen' icoontje.[/modedit]
Gewijzigd op 10/06/2010 18:45:31 door Joren de Wit
Verder ben ik niet helemaal overtuigd van het nut van tblRangschikking. Dat is namelijk altijd een momentopname die je op het moment van opvragen bepaalt. Dit hoort dus eigenlijk geen tabel te zijn maar eerder gewoon een query gebasseerd op de resultaten in de tblWedstrijden tabel...
Oke, en hoe zou je dat dan kunnen doen?
Nadat je de uitslag invoert in de wedstrijden tabel, zul je ook direct de betreffende records in de rangschikking tabel...