id van laatste insert in DB
van de laatste insert?
mysql_last_id()
Call to undifined function ....
mysql_insert_id()
René D. schreef op 28.05.2008 20:27:
Nee, dat werkt niet, ga de database maar eens flink stressen, dan zul je zien dat MAX andere waardes oplevert. Er zit namelijk een fractie van een seconde tussen query 1 en query 2, daar kan iemand anders dus nog een insert hebben uitgevoerd. En dan kloppen jouw resultaten niet meer... Nooit gebruiken dus, er zijn echte oplossingen beschikbaar.Aangezien het een autoincrement is, is het altijd de hoogste waarde. Je kan dus ook gewoon de hoogste waarde opvragen ;)
SELECT MAX(id)
FROM user;
SELECT MAX(id)
FROM user;
Weet niet waar je het voor wil gebruiken, maar ligt dus ook aan het doel of het een juiste oplossing is (toch?). Bijvoorbeeld voor 'nieuwste gebruiker' of iets in die richting..
De laatste INSERT is altijd jouw INSERT. Dat een fractie van een seconde later iemand anders weer een INSERT uitvoert, heb jij niks mee te maken. Dan kun je ook wachten tot je een ons weegt, er zal altijd wéér een INSERT plaatsvinden, daar kun je niet op gaan wachten.
mysql_insert_id() doet het goed genoeg.
CU
Met een ORDER BY registratiedatumtijd DESC LIMT 1 ben je er dan al...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Gerben Jacobs
Crispijn schreef op 28.05.2008 21:40:
De laatste gebruiker ophalen kan dan altijd nog het beste door een registratie datumtijd veld in je tabel op te nemen.
Dit is volgens mij altijd het meest juiste. Want in sommige gevallen (niet dat ik dat goed keur) kan jezelf die ID invullen, waardoor het laatste bericht niet altijd het hoogste is.
RemeysenThomas schreef op 29.05.2008 10:58:
Dit is volgens mij altijd het meest juiste. Want in sommige gevallen (niet dat ik dat goed keur) kan jezelf die ID invullen, waardoor het laatste bericht niet altijd het hoogste is.
dan ben je toch ergens niet helemaal lekker bezig..
het gaat er meer om dat wanneer er een backup komt, de id's niet perse hoeven te kloppen (auto-increment kan dan doorlopen).
Een id klopt altijd, het betekent niks en is uniek. Verder heeft het geen enkele betekenis of waarde. Ken die er dan ook niet aan toe.