IE10
Vandaag is er een automatische update uitgevoerd, en ineens heb ik nu Internet Explorer 10 in plaats van versie 9.
Twee dingen die me op dit moment in negatieve zin opvallen:
- de "blurry" (wazige) fonts! In IE9 kon ik dat voorkomen door gebruik te maken van een plugin. Ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden, maar tot nu toe geef ik de voorkeur aan strakke, scherpe fonts. Ik heb het gevoel dat deze wazige fonts voor hoofdpijn gaan zorgen.
- de scrollbalk heeft een onduidelijke kleurstelling (2 grijswaarden) waardoor je niet goed ziet wat nu eigenlijk het gedeelte is dat je moet "vastpakken" om te kunnen scrollen. De kans is groot dat je de "achtergrond" vastpakt in plaats van het schuifje.
Met name het punt van de blurry letters zou er wel eens voor kunnen zorgen dat ik ga overstappen naar een andere browser. Ik weet dat er mensen zijn die die blurry lettertypes prettig vinden, maar waarom geeft Microsoft niet de optie om zelf te bepalen of je wel of geen blurry lettertypes wilt gebruiken? Onbegrijpelijk. Doen ze daar niet aan usability testing? Het hele Internet staat vol met klachten hierover, maar Microsoft negeert het gewoon. Ik kijk het een paar dagen aan en als het niet went, stap ik over naar een andere browser.
Ozzie, ik zelf ben niet echt een fan van IE. Ik zit al een hele tijd op Chrome en werkt altijd heerlijk
Misschien ga ik ook wel overstappen... nog even kijken naar welke browser dan. Heeft Chrome wel normale scherpe letters?
En haat IE xD
Gewijzigd op 07/05/2013 13:17:19 door Nick Dijkstra
Heeft Chrome wel scherpe letters?
Ja chrome heeft scherpe letters
Zijn er nog meer mensen die zijn overgegaan naar IE10? Of ben ik de enige?
Als je programmeert, je moet altijd goed kijken of het werkt in IE. En moet je weer aparte styles aanmaken alleen voor IE.
Wat ook super is aan Chrome, als je inlogt en je hebt favorieten worden deze bewaard en als je op een andere pc inlogt in Chrome heb je de zelfde favorieten. Ook op mobiel. Ook zijn er veel handige extensies voor te verkrijgen. Zoals adblock en colorzilla (colorpicker).
Oke... vooralsnog vind ik het belangrijkste dat ik normale, prettig leesbare letters heb :)
Ozzie, ik begrijp echt niet wat jij goed vind aan die pixel letters. Het verpest elke vorm van typografie... :)
Aangezien ik tegenwoordig een MicroSoft tablet heb gebruik ik enorm veel IE10 en tot nu toe nog geen enkel probleem ondervonden. Ja, 1 probleem: websites die een pop up geven dat je een oud browser (IE10 oud??) hebt of dat je chrome frame moet downloaden...
#De zoekbalk, de kan in de adressenbalk direct in google zoeken.
#Verslepen, je kan tabs verslepen tussen Chrome schermen.
#Letters, alles is mooi leesbaar
#Inloggen=bewaren, als je een Google Account hebt kan je inloggen. Je browser favorieten(En ik dacht ook je instellingen + geschiedenis) blijven bewaard.
- ... even uitzoeken
- ook in IE is alles mooi leesbaar. Wat ozzie bedoelt is dit: http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/font-smoothing-ja-of-nee/87090/ De meeste mensen zouden dat juist als slecht ervaren
- Ook IE10 heeft mogelijkheden tot synchroniseren van instellingen (geschiedenis heeft ook chrome niet) en favorieten.
Zie het verschil met Firefox (rechts).
En om nog wat duidelijker te maken wat ik bedoel met "vlekkerig" heb ik een screenshot gemaakt van deze tekst op 100% en die heb ik vergroot. Zie het resultaat. Alsof er water op de letters is gekomen en de letters zijn uitgelopen. Font-aliasing hoeft overigens niet altijd storend te zijn. In veel grafisch materiaal is het juist wenselijk, maar voor leesbare tekst vind ik het killing. In ieder geval op de manier zoals het nu in IE gebeurt. Oordeel zelf:
Klik op het plaatje om duidelijk te zien wat ik bedoel.
Gewijzigd op 07/05/2013 15:12:15 door Ozzie PHP
Hmm, misschien komt het doordat ik Windows 8 heb, maar ik heb die problemen niet.
Hoe dan ook... het ziet er niet scherp uit en ik vind dat Microsoft zo slim had moeten zijn om een optie in te bouwen om font rendering/clear type in- of uit te schakelen, zodat mensen zelf kunnen kiezen wat ze het prettigst vinden. Over dit probleem zijn vele klachten te vinden op internet (ook vanuit vorige browser versies). Zelfs klachten op forums die direct aan medewerkers van MS zijn gericht. MS moet hier dus van op de hoogte zijn, maar toch zijn ze arrogant genoeg om wat in hun ogen goed is bij de klanten door de strot te drukken. Dat vind ik jammer. Dan ben je als bedrijf niet klantbewust bezig.
klopt, maar komt waarschijnlijk door het plaatje. Als ik namelijk heel ver inzoom in de browser zijn ze nog steeds scherp. Dit is in IE10, Chrome, Safari, Opera en FF
Dat klopt... als je inzoomt in de browser dan worden de letters telkens opnieuw gerenderd en ziet het er beter uit dan op 100%. Echter, dat plaatje is zoals het ook daadwerkelijk is. De letters zijn dus echt "vervaagd". Persoonlijk vind ik dat niet prettig.