Iedereens voorliefde voor Wordpress
Ik ben de laatste tijd al te vaak op het internet bezig, maar nu blijft er telkens iets bij mij haken. Ik zie namelijk dat zowat 50% van de websites die ik bezoek met Wordpress zijn gemaakt. Nou vind ik CMS dingen handig en leuk, ook al gebruik ik ze amper, maar ik vind de voorliefde van mensen voor Wordpress wel erg overdreven!
Nu zie ik allemaal mensen die zeiken over dat iedereen Wordpress moet gebruiken (is natuurlijk weer gratis reclame voor die gasten), maar waarom zo overdreven? Wat vinden jullie ervan?
Wat me al helemaal dwars zit is dat sommige bedrijven en bekende IT'ers zelfs Wordpress gebruiken. Ik vind dat sneu, want ik verwacht dat een tech-bedrijf of computer ingenieur toch best een eigen blog systeem kan opzetten? Zelf PHPAcademy kan dat, waarom heel veel mensen dan niet? Kijk bijv. naar de grote en bekende blogs zoals Scobleizer, Techcrunch en de site van Marc Andreessen (ook wel vader van het internet genoemd). Dit zijn toch allemaal bedrijven en mensen die toch wel hun eigen systeem kunnen bouwen met hun capaciteiten?
Zou toch ook raar zijn als Toyota ineens de platformen van Ford gaat gebruiken om auto's te produceren. Dat is toch niet juist? Zelf de vader van het internet kan tegenwoordig niet meer de moeite nemen om een blog zelf op te zetten, daar heeft ie weer het wonderlijke Wordpress voor nodig...
Waarom nou zoveel Wordpress? Het lijkt allemaal op elkaar. Ik kan zowat raden welke site Wordpress is, dus de uniekheid van de sites gaat ook weer sterk achteruit en de mensen gaan dan toch gelijk weer de makkelijke kant op bij web development. Blogs gaan met WP, webshops gaan met WP. Hoe zit dat?
Graag jullie mening hierover;)
Mvg,
Piet
Gewijzigd op 17/01/2012 22:59:57 door Piet Jansen
Ah ja, ik ben het wel met je eens. Ik vind ook dat experts geen gebruik zouden moeten maken van dit soort systemen. Maar dat is uiteindelijk een persoonlijke keuze. Veel mensen gebruiken zo'n systeem omdat het makkelijk is en ze dan zelf niet zo'n systeem hoeven te maken. Ik denk dat het dus een stukje tijdsbesparing is en het zal ook best wel oke werken allemaal. Maar net wat je zegt. Het wordt wel steeds lastiger om je te onderscheiden. Ik geef ook de voorkeur aan een eigen systeem.
Tevens ben ik het eens met de stelling
Quote:
Ik vind dat sneu, want ik verwacht dat een tech-bedrijf of computer ingenieur toch best een eigen blog systeem kan opzetten?
Ik ken hier een groot IT bedrijf, die had eerst ook een eigen CMS, maar een open-source CMS is toch net wat uitgebreider dus die is overgestapt op TYPO3 (geweldig systeem). Dus ik denk niet dat een bedrijf geen ander CMS mag gebruiken.
Maar waarom nu al die 'grote' IT'ers afkraken? Heb je je wel goed verdiept in WP? Dat lijkt een eenvoudig blog systeem maar als je redelijk verstand hebt van PHP kun je daar hele goede en uitgebreide websites mee maken (webshops). En als WP aan je eisen voldoet waarom zul je dan een eigen systeem bouwen? (kost namelijk extreem veel tijd, dus als het perse hoeft kun je gewoon heel veel kosten besparen). Waarom het wiel nog een keer uitvinden?
En wat betreft dat auto voorbeeld, das een slecht voorbeeld. Zo maakt Lancia bv gebruik van Ferrari motors...
Even een paar voorbeelden van leuke WP websites: http://wiid.nl/, http://kapiteinjoost.nl/, http://iesicht.nl/, http://lemeleresch.nl/
Wordpress is heel makkelijk voor kleine websites waar niet veel gekke dingen bij moeten. Eventueel zijn daar ook makkelijk plugins voor te schrijven.
Bijvoorbeeld Typo 3 is veel uitgebreider maar ook veel ingewikkelder om te gebruiken.
Een cms gebruiken is net zoiets als een framework gebruiken. Gewoon kijken naar hoeveel het oplevert en hoeveel het kost. Daarmee weeg je af of het nuttig is of niet.
En je vergelijking met de auto industrie. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Citroen C1, de Peugeot 107 en de Toyota Aygo. Die worden gezamenlijk gemaakt en hebben alleen een uiterlijk dat wat afwijkt.
Er zijn voor elk cms wel fans te vinden. De ene community is wat groter dan de andere, maar het grootste voordeel is dat het bijhouden van een open source product dat door veel mensen wordt ontwikkeld niet bij te houden is voor een fatsoenlijke prijs.
Wil je tijd besteden aan het ontwikkelen van je eigen cms, of wil je geld verdienen door opdrachten voor je klanten te doen.
Welnu, ik begrijp dat het opnieuw uitvinden van het wiel natuurlijk dom zou zijn, maar de meeste mensen/bedrijven die WP gebruiken zijn 1, vaak ook weleens bekende IT'ers, en 2, het zijn soms zelfs tech bedrijven (bijv. Apture)! Een webshop zou ik persoonlijk ook met WP proberen te maken, maar een simpele blog liever toch zelf, want dan hoef ik WP weer niet te installeren, geen account niks. Dus wat ik eigenlijk bedoel is dit: waarom gebruiken zoveel mensen WP alleen voor hun blog? Waarom Apture? Zij hebben een heel web systeem gemaakt met pop-up dingetjes die allemaal web pagina's met elkaar verbinden, maar ze zijn niet in staat om een paar blog posts bij elkaar in beeld te brengen.
Piet volgens mij is het schrijven van een blog iets lastiger/tijdrovender dan het installeren van WP :)
Quote:
Een webshop zou ik persoonlijk ook met WP proberen te maken, maar een simpele blog liever toch zelf, want dan hoef ik WP weer niet te installeren, geen account niks.
Dit vind ik een zeer vreemde zin:
1) WordPress is een blog systeem. Dus waarom zou je het wel voor een webshop maar niet voor een blog gebruiken??
2) Ik neem aan dat als je een eigen systeem maakt je ook via een admin account werkt?
3) Voor het downloaden van WordPress heb je geen account nodig.
Heb je je eigenlijk wel verdiept in WordPress?
omdat ik persoonlijk van mening ben dat een 'programmeur' het zelf moet kunnen maken... (en nee totaal het wiel opnieuw uitvinden doen we niet XD )
Ook vind ik dat je niet afhankelijk moet zijn (zowel als bedrijf of als persoon) van 1 bepaald systeem..
als je het echt wilt gebruiken moet je dat zeker doen want het is natuurlijk wel ergens voor gebouwd..
Natuurlijk je moet in staat zijn om dit soort systemen te maken. Maar dat betekend niet dat je die ook moet maken. WordPress heeft 1000 meer opties en uitbouw mogelijkheden dan jou CMS en waarom zou je dan primitief met je eigen systeempje verder werken?
Alsof iedereen al in een Ferrari rijd, terwijl jij druk bezig bent je eigen autootje in elkaar te zetten, die doormiddel van trappers werkt...
Wouter J op 18/01/2012 22:46:25:
Marco, jij gebruikt dus ook geen Frameworks?
Tuurlijk gebruik ik wel Frameworks..
ik ben met meerdere bekend maar dat was niet het punt...
Ik zei dat ik persoonlijk van mening ben dat een programmeur het ook zelf moet kunnen maken en niet afhankelijk moet zijn van een kant en klaar systeem...
Ik zeg niet dat je ze zelf moet maken, ik zei alleen dat een programmeur moet snappen hoe het in elkaar zit en de daarbij komende 'bugs/fouten' moet kunnen oplossen en mocht het eventueel echt nodig zijn zelf een soort framework(je)/systeem kan bouwen/opzetten..
En natuurlijk zou ik dan zelf ook een Ferrari nemen XD....
(de Ferrari F430 16M Scuderia Spider zou leuk zijn :D)
Gewijzigd op 18/01/2012 23:58:26 door Marco PHPJunky