iemand nog enige aanvulling op mijn PHP
ik moet voor school een php script schrijven
ik heb dit al gemaakt:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<body>
<form method="post" action="">
<B>Geef je startkapitaal</B>
<ul style= 5pt>
<input type="text" name="x">
</ul>
<B>De hoeveelheid rente in procenten (Voor 10% vul je dus 1.10 in)</B>
<ul style= 5pt>
<input type= "text" name="y">
</ul>
<B>Aantal Jaren </B>
<ul style= 5pt>
<input type= "text" name="z">
</ul>
<input type="submit" name="button1" value="bereken je rente">
</form>
<?php
$startkapitaal = $POST_['x'];
$rente = $POST_['y'];
$macht = $POST_['z'];
$totaalrente = pow($rente, $macht);
$eindkapitaal = $startkapitaal * $totaalrente; //formule om eindkapitaal te berekenen
?>
</body>
</html>
<form method="post" action="">
<B>Geef je startkapitaal</B>
<ul style= 5pt>
<input type="text" name="x">
</ul>
<B>De hoeveelheid rente in procenten (Voor 10% vul je dus 1.10 in)</B>
<ul style= 5pt>
<input type= "text" name="y">
</ul>
<B>Aantal Jaren </B>
<ul style= 5pt>
<input type= "text" name="z">
</ul>
<input type="submit" name="button1" value="bereken je rente">
</form>
<?php
$startkapitaal = $POST_['x'];
$rente = $POST_['y'];
$macht = $POST_['z'];
$totaalrente = pow($rente, $macht);
$eindkapitaal = $startkapitaal * $totaalrente; //formule om eindkapitaal te berekenen
?>
</body>
</html>
ik denk dat het wel een leuk begin is maar hebben jullie nog enig idee wat ik er nog meer mee kan doen ?
groetjes glenn
Gelieve je topic-titel aan te passen in iets dat je vraag verduidelijkt, door op de van je eerste bericht te drukken. Tevens ook meteen het verzoek om je code tussen [code][/code] te plaatsen, zodat deze beter te lezen is.
Alvast bedankt.
[/modedit]
Gewijzigd op 09/06/2013 22:32:30 door Glenn holland
"ik denk dat het wel een leuk begin is maar hebben jullie nog enig idee wat ik er nog meer mee kan doen ? "
Ik snap je vraag niet. Verwacht je dat wij jouw schoolopdracht gaan bedenken?
een goede regel om mee te beginnen is om je php code zoveel mogelijk boven aan de pagina te zetten, en de html onderaan. dat is ook veel logischer, want de php wordt eerst door de server verwerkt en de output (html) gaat naar de browser
Gewijzigd op 09/06/2013 22:10:09 door Frank Nietbelangrijk
Gewijzigd op 09/06/2013 22:11:19 door - Ariën -
<h1>Rente berekenen</h1>
<form action="" method="post">
<Br>Geef je startkapitaal.</br>
<ul style= 5pt>
<p><input type="text" name="startbedrag">
</ul>
<b> Hoeveel procent rente krijgt u ? <b>
<ul style= 5pt>
<p><input type="text" name="rente">
</ul>
<B> Het aantal jaren dat je je geld laat staan.</b>
<ul style= 5pt>
<p><input type="text" name="jaar">
</ul>
<p><input type="submit" value="Bereken!"></p>
<input type="reset" value="Reset" /> </form>
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
if (isset($_POST['startbedrag']) AND isset($_POST['rente']) AND isset($_POST['jaar'])){
$bedrag = $_POST['startbedrag']; // dit is het bedrag waarmee je begint
$rente = $_POST['rente']; // dit is de rente waarmee het startbedrag mee word vermedigvuldigt.
$produkt = 100+$rente; // dit 100 komt bij de rente op anders zou je bij het invoervak 1.10 bijvoorbeeld moeten schrijven.
$jaar = $_POST['jaar']; // Het aantal jaren dat je wil
for ($i = 0;$i<$jaar;$i++){
$bedrag = round(($bedrag/100)*$produkt,2); // de formule van rente berekenen is Bedrag * Rente en dan tot de macht het aantal jaren.
echo '<p>Naar jaar ' . ($i+1) . ' is het bedrag : ' . $bedrag . '</p>'; // hier word geschreven hoeveel het is na welk jaar.
}
}
echo "<body bgcolor=\"grey\">"; // hier word de achtergrond gekozen, wij hebben voor grijs gekozen.
?>
if (isset($_POST['startbedrag']) AND isset($_POST['rente']) AND isset($_POST['jaar'])){
$bedrag = $_POST['startbedrag']; // dit is het bedrag waarmee je begint
$rente = $_POST['rente']; // dit is de rente waarmee het startbedrag mee word vermedigvuldigt.
$produkt = 100+$rente; // dit 100 komt bij de rente op anders zou je bij het invoervak 1.10 bijvoorbeeld moeten schrijven.
$jaar = $_POST['jaar']; // Het aantal jaren dat je wil
for ($i = 0;$i<$jaar;$i++){
$bedrag = round(($bedrag/100)*$produkt,2); // de formule van rente berekenen is Bedrag * Rente en dan tot de macht het aantal jaren.
echo '<p>Naar jaar ' . ($i+1) . ' is het bedrag : ' . $bedrag . '</p>'; // hier word geschreven hoeveel het is na welk jaar.
}
}
echo "<body bgcolor=\"grey\">"; // hier word de achtergrond gekozen, wij hebben voor grijs gekozen.
?>
</html>
ik had de verkeerde gepost die was een vriend met de zelfde opdracht dit is die van mij.
Bovenstaand al de nodige opmerkingen.
Verder controleer je niet of het formulier verzonden is met if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == "POST") en of de variabelen gevuld zijn. Wel kopieer je ze (regel 2 tm 5), maar dat is dan weer niet nodig.
Ik zou ook kiezen voor namen die iets zeggen. x, y en z zeggen (over een week, maand, jaar) niet zo veel.
In bovenstaande staat nergens een doctype.
Inline opmaak is niet echt meer van deze tijd, dat gebeurt met css.
edit: ik zie dat je nieuwe code hebt geplaatst. Een groot aantal van de bovenstaande opmerkingen blijft van toepassing.
Gewijzigd op 09/06/2013 22:18:21 door Obelix Idefix
Alvast bedankt
ohh ik krijg blijkbaar dus echt shittie informatica in havo 4 haha de meeste zijn nog niet zo ver als dit
Probeer even opnieuw, het zou zonde zijn als ik je topic anders maar zou moeten sluiten.
Gewijzigd op 09/06/2013 22:56:17 door - Ariën -