if else of if if if if

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jonathan

Jonathan

22/09/2006 18:41:00
Quote Anchor link
Zit nu met het volgende programmeerprobleempje. Op mijn website wil ik de bindwijze van boeken kunnen vermelden aan de hand van een lettercode (werkt voor mij handiger met invoeren dan cijfers)

$row[7] is hiervoor in gebruik. Tot nu toe heb ik het volgende voor elkaar. Als $row[7] leeg is dan print ik "Paperback". Is $row[7] wel gevuld dan print het script "Gebonden".

De codes die ik wil gebruiken vanuit MySQL is:
(leeg) = "Paperback"
HB = "Hardcover"
GN = "Geniet"
IN = "Ingenaaid"

Moet ik nu per se bij een if een else gebruiken of is het ook mogelijk om if, if, if, if te gebruiken?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
        if (empty($row[7]))
        {

echo '<tr><td align="right" width="180"><font size="3" color="#F50066"><b>Bindwijze: </b></font></td><td align="left" width="780"><font size="3" color="#003311">Paperback, ' . $row[5] . ' blz.</font></td></tr>';
        }

else
        {
                echo '<tr><td align="right" width="180"><font size="3" color="#F50066"><b>Bindwijze: </b></font></td><td align="left" width="780"><font size="3" color="#003311">Gebonden, ' . $row[5] . ' blz.</font></td></tr>';
        }

?>

PHP hulp

PHP hulp

12/01/2025 20:20:48

Mark D

Mark D

22/09/2006 18:42:00

Stefan van Iwaarden

Stefan van Iwaarden

22/09/2006 19:01:00
Quote Anchor link
je kunt de volgende opbouw gebruiken:

if
elseif
elseif
else

eventueel kun je ook nog een switch statement gebruiken als je het netjes en overzichtelijk wilt doen, maar dat is niet perse nodig, het is wel aan te raden bij veel keuzes/mogelijkheden.

EDIT: nog even wat uitleg,

if controleert op een voorwaarde en retourneert true of false en voert aan de hand daarvan code uit in de if statement of else statement.

Als er na de if een elseif staat in plaats van een else, dan wordt deze uitgevoerd, en deze wordt ook alleen uitgevoerd wanneer de if hiervoor false oplevert.

U kunt zoveel elseif's achter elkaar zetten als u wil, maar zodra er een true oplevert zal de volgende niet meer uitgevoerd worden.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Stefan van Iwaarden

Danny K

Danny K

22/09/2006 19:03:00
Quote Anchor link
Is het niet makkelijker om hiervoor de SWITCH te gebruiken?

Jonathan

Jonathan

22/09/2006 19:31:00
Quote Anchor link
ik denk dat elseif gaat werken, maar nu weet ik weer waarom ik het eerder heb gelaten voor wat het is, nl. ik weet niet hoe ik een $ kan checken op de inhoud als er letters in staan.

Code (php)
1
2
3
<? php
if $row[7] = "HB";
?>

geeft nl. een parse error.

Dit werkt bij mijn weten wel met cijfers.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jonathan

K i p

K i p

22/09/2006 19:33:00
Quote Anchor link
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
<?php
if ($row['7']) == "HB") {
 doeiets();
}
else {
 doeniets();
}

?>

Stefan van Iwaarden

Stefan van Iwaarden

22/09/2006 19:38:00
Quote Anchor link
@Boris, je hebt een haakje teveel in je if statement, dit zal ook een parse error opleveren, het haakje na $row['7'] moet weg.

Jonathan

Jonathan

22/09/2006 19:44:00
Quote Anchor link
Hmmm. Geeft ook zonder ")" een foutmelding. Dit heb ik alvast geprobeerd, maar allemaal zonder resultaat:

if ($row['7']) == "HB"
if ($row['7']) == "HB";
if ($row[7]) == "HB"
if ($row[7]) == "HB";
if $row[7] == "HB"
if $row[7] == "HB";

Stefan van Iwaarden

Stefan van Iwaarden

22/09/2006 19:49:00
Quote Anchor link
geen van allen is goed inderdaad, je moet namelijk nog wel een haakje gebruiken om het statement af te sluiten. Boris had een haakje teveel achter de $row['7'], maar aan het eind moest hij wel blijven staan.

zo dus

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
<?php
if ($row['7'] == "HB") {
 //als $row['7'] de waarde HB bevat, dan dit uitvoeren.
} else {
 //zoniet, dan dit uitvoeren.
}
?>

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.