if else of if if if if
$row[7] is hiervoor in gebruik. Tot nu toe heb ik het volgende voor elkaar. Als $row[7] leeg is dan print ik "Paperback". Is $row[7] wel gevuld dan print het script "Gebonden".
De codes die ik wil gebruiken vanuit MySQL is:
(leeg) = "Paperback"
HB = "Hardcover"
GN = "Geniet"
IN = "Ingenaaid"
Moet ik nu per se bij een if een else gebruiken of is het ook mogelijk om if, if, if, if te gebruiken?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
if (empty($row[7]))
{
echo '<tr><td align="right" width="180"><font size="3" color="#F50066"><b>Bindwijze: </b></font></td><td align="left" width="780"><font size="3" color="#003311">Paperback, ' . $row[5] . ' blz.</font></td></tr>';
}
else
{
echo '<tr><td align="right" width="180"><font size="3" color="#F50066"><b>Bindwijze: </b></font></td><td align="left" width="780"><font size="3" color="#003311">Gebonden, ' . $row[5] . ' blz.</font></td></tr>';
}
?>
if (empty($row[7]))
{
echo '<tr><td align="right" width="180"><font size="3" color="#F50066"><b>Bindwijze: </b></font></td><td align="left" width="780"><font size="3" color="#003311">Paperback, ' . $row[5] . ' blz.</font></td></tr>';
}
else
{
echo '<tr><td align="right" width="180"><font size="3" color="#F50066"><b>Bindwijze: </b></font></td><td align="left" width="780"><font size="3" color="#003311">Gebonden, ' . $row[5] . ' blz.</font></td></tr>';
}
?>
if
elseif
elseif
else
eventueel kun je ook nog een switch statement gebruiken als je het netjes en overzichtelijk wilt doen, maar dat is niet perse nodig, het is wel aan te raden bij veel keuzes/mogelijkheden.
EDIT: nog even wat uitleg,
if controleert op een voorwaarde en retourneert true of false en voert aan de hand daarvan code uit in de if statement of else statement.
Als er na de if een elseif staat in plaats van een else, dan wordt deze uitgevoerd, en deze wordt ook alleen uitgevoerd wanneer de if hiervoor false oplevert.
U kunt zoveel elseif's achter elkaar zetten als u wil, maar zodra er een true oplevert zal de volgende niet meer uitgevoerd worden.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Stefan van Iwaarden
Is het niet makkelijker om hiervoor de SWITCH te gebruiken?
geeft nl. een parse error.
Dit werkt bij mijn weten wel met cijfers.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jonathan
@Boris, je hebt een haakje teveel in je if statement, dit zal ook een parse error opleveren, het haakje na $row['7'] moet weg.
if ($row['7']) == "HB"
if ($row['7']) == "HB";
if ($row[7]) == "HB"
if ($row[7]) == "HB";
if $row[7] == "HB"
if $row[7] == "HB";
zo dus