img in tabel

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Marina janssen

marina janssen

20/01/2016 19:29:51
Quote Anchor link
Vraagje;
Ik heb een tabel, in 1 kolom staan een plaatjes.
Als ik de plaatjes verklein ogv pixels tot thumb (zodat ze in de kolom passen) is er geen probleem.
Maar ik wil ze liever verkleinen met een % (zodat de oorspr. verhouding tussen hoogte en breedte blijft bestaan). Alleen dan krijg ik het probleem dat de kolomtitel de grootte van de van het oorspronkelijke plaatje houdt. Als ik de breedte aanpas met css of html dan krimpt ook mijn plaatje.

Wie weet hoe ik dat op kan lossen?

PHP hulp

PHP hulp

05/01/2025 18:34:51

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

20/01/2016 19:59:28
Quote Anchor link
Je kunt afbeeldingen toch ook prima verkleinen tot een vast aantal pixels in de breedte met behoud van verhoudingen?

Dit kan dan wel resulteren in verschillende hoogtes.

Indien de oorspronkelijke afbeeldingen verschillende afmetingen hebben (of liever gezegd, verschillende verhoudingen) dan blijft dit probleem sowieso.

Kun je volstaan met het "vastpinnen" van één dimensie (in dit geval de breedte)? Dan zou ik daar iets mee doen. Anders zul je iets anders moeten verzinnen, zoals het deels verkleinen en dan bijsnijden ofzo, of het plaatje bijvullen met een vaste kleur, maar dan zal dat wat meer pas- en meetwerk worden als de thumbnails allemaal uiteindelijk exact dezelfde afmeting moeten hebben...

Oh, dit is de rubriek HTML/CSS, je genereert de afbeeldingen dus niet op grond van het origineel met behulp van een scriptingtaal zoals PHP?

Dan zul je het bovenstaande met de hand moeten doen, de persoon die deze afbeeldingen aanlevert zover krijgen dat deze een vaste maat hebben (en als je dit zelf bent, tja...), of een andere oplossing moeten verzinnen.

Wat je zou kunnen proberen is enkel een breedte opgeven via CSS of HTML, de hoogte wordt dan dynamisch berekend geloof ik. Als je de oorspronkelijke fullblown afbeelding op die manier toont middels een thumbnail is dat natuurlijk wel verspilling van bandbreedte, tenzij je deze zelfde afbeelding kunt hergebruiken om deze op zijn ware grootte te tonen.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.