Includes
Nu heb ik een vraag over de tijd van het uitvoeren van een script, want ik sta voor een keuze met alle functies. Ik heb een hoop functies die ik op meerdere pagina's gebruik, maar niet op elke.
Nu was mijn vraag (rekening houdend met de laadtijd van het script) wat het verstandigst is om de functies op te slaan:
In één bestand:
Alle functies gaan in één PHP-file, die ik include.
Voordeel: één include
Nadeel: grote include + je hebt een hoop functies niet nodig, die je wel inlaad.
In meerdere bestanden:
Ik verdeel de functies in groepen. Meerdere functies staan bij elkaar, maar het is waarschijnlijk dat je de meeste functies wel gebruikt als je dit functie-bestand aanroept.
Voordeel: gerichte include, je gebruikt de meeste functies die je ook inlaad.
Nadeel: Je gebruikt niet alle functies die je inlaad. Meerdere includes.
Elke functie in een apart bestand:
Alle functies gaan in aparte bestanden.
Voordeel: Alleen de functies die je gebruikt laad je ook in. Kleine bestanden include je.
Nadeel: Veel includes.
Nu weet ik niet of het script van veel includes traag wordt.
Wat raden jullie mij aan?
Kijk, dit is nu zo'n voorbeeld waar je met OOP handiger uit de voeten kunt. Als je de __autoload functie gebruikt kun je automatisch de goede bestanden voor de classes die je gebruikt laden.
Met APC kan je dat inladen trouwens een stuk goedkoper maken, waardoor het parsen, dat langer zou duren door meer functies, overgeslagen kan worden.
Zend Guard erover levert ook nog een paar millieseconde.
Nog effe een tipje; doe je include "zomaar-wat-static.html" vervang dit dan door echo file_get_contents("zomaar-wat-static.html") dit is op mijn server idg significant sneller.
misschien ben ik achterlijk, maar custom php functies doelt hij naar mijn idee op, die je niet met je trucje voor elkaar krijgt ;)
@Alfa ja dat lees ik ook; en ik zou er dus voor kiezen om elke functie in een bestand te proppen en dan bij productie bestanden samen te voegen.
Maar zodra je weet hoe, dan gaan dingen ineens veel sneller, beter en georganizeerder.
Ik ben ook overgestapt op OOP en ik merk nu met het herbouwen van een website naar OOP hoeveel meer overzicht en netter het wordt.
Voor het werken met classes gaat precies hetzelfde op
Ik zou net zeggen, OOP zorgt er niet voor dat je programma zelf sneller wordt (maar misschien wel dat je het sneller kan schrijven en onderhouden)