Informatie op desktop en mobiele site het zelfde

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Bryan De Baar

Bryan De Baar

18/02/2018 22:55:57
Quote Anchor link
Hallo,

Uit nieuwsgierigheid start ik deze topic. Mijn site is responsive en wil het volgende programeren:
Stel je hebt een tabel gemaakt met wat informatie en deze staat in je footer maar op mobiele schermen staat dit op een anderre plek.
Hier heb ik 2 verschilende elementen voor gemaakt.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<table id=desktop>
Hier de rijen, cellen en info bla bla
</table>

<table id=mobile>
Hier de rijen, cellen en info bla bla
</table>

Nu wil ik als deze info veranderd dit niet op beide plaatsen aanpassen maar in een file.

Zelf dacht ik aan php met een array? Of een json file die word aangeroepen?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Gr. Bryan
Gewijzigd op 18/02/2018 22:56:34 door Bryan De Baar

PHP hulp

PHP hulp

03/01/2025 09:44:08

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

18/02/2018 23:25:34
Quote Anchor link
Dat is niet echt responsive wel? Je hebt twee varianten voor twee verschillende devices. Eigenlijk wil je één tabel die dynamisch verandert wanneer je schermresolutie verandert/verschillend is.

Quote:
Nu wil ik als deze info veranderd dit niet op beide plaatsen aanpassen maar in een file.

Je wilt sowieso één bron voor deze informatie. Niet twee. Of vijf. Zodat als de samenstelling verandert, je dit maar op één plek hoeft te doen.

Quote:
Zelf dacht ik aan php met een array? Of een json file die word aangeroepen?

Geen idee? Wat voor informatie is dit? Hoeveel informatie is dit? Hoe vaak verandert deze informatie? Afhankelijk van de aard van de informatie zou je zelfs kunnen overwegen om hier aparte beheerschermen voor te maken zodat je niet elke keer met fysieke bestanden hoeft lopen te sleuren en pleuren?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

18/02/2018 23:28:28
Quote Anchor link
Persoonlijk kan ik me niet indenken dat dit iets is wat je serverside met PHP wilt oplossen. Je wilt je tabel dus met aangepaste inhoud laten zien, door deze in een andere volgorde te tonen, of onnodige kolommen op mobieltjes te schrappen?

In dat geval zou ik zeker eens naar CSS kijken, of een oplossing met JavaScript.

Joakim Broden

Joakim Broden

19/02/2018 09:31:47
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 18/02/2018 23:25:34:
Dat is niet echt responsive wel? Je hebt twee varianten voor twee verschillende devices. Eigenlijk wil je één tabel die dynamisch verandert wanneer je schermresolutie verandert/verschillend is.

Hangt er totaal van af hoe de vormgever het vorm geeft..... Volgens Wikipedia 'Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten.' dit betekend niet dat je op elk apparaat dezelfde elementen MOET of HOEFT te gebruiken. Dus als iets op mobiel wel zichtbaar is, hoeft dit niet persee op desktop ook zo te zijn.

- Ariën - op 18/02/2018 23:28:28:
Persoonlijk kan ik me niet indenken dat dit iets is wat je serverside met PHP wilt oplossen. Je wilt je tabel dus met aangepaste inhoud laten zien, door deze in een andere volgorde te tonen, of onnodige kolommen op mobieltjes te schrappen?

In dat geval zou ik zeker eens naar CSS kijken, of een oplossing met JavaScript.

Hij wil de content maar 1 keer aanpassen. Oftewel dit is gewoon serverside PHP, hooguit de de stijl een klein beetje anders is.

@TS
Ik zou de output van de tabel gewoon in een var zetten, deze kun kun je dan op meerdere plekken terug laten komen in de website zonder dat je het meerdere keren moet aanpassen.
Gewijzigd op 19/02/2018 09:37:04 door Joakim Broden

Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/02/2018 17:51:20
Quote Anchor link
@Joakim

Thomas heeft wel degelijk een punt. Ja, je kunt elementen tonen/verbergen op basis van schermgrootte, maar het is niet de bedoeling dat je twee exact dezelfde 'secties' gaat herhalen met als enige verschil het ID en dat je dan afhankelijk van de schermgrootte het juiste ID toont. Zo is het echt niet bedoeld.

Joakim Broden

Joakim Broden

19/02/2018 21:35:58
Quote Anchor link
@Ozzie moet je toch eens beter onderzoek doen ;-)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/02/2018 21:47:12
Quote Anchor link
@Joakim

Jij gaat dus twee exact dezelfde tabellen op 1 pagina zetten, elk met een andere ID, en dan de ene tonen en de andere verbergen op basis van schermgrootte? Neeeeejjjjj .... bad practice ... foei!

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

19/02/2018 22:37:38
Quote Anchor link
De topicstarter moet in ieder geval wat meer info geven met betrekking tot "met wat informatie" en hoe hij deze wenst te beheren. Rechtstreeks lopen prutten in tabellen of zelfs PHP-bestanden of JavaScript als je er op een of andere manier een array van maakt lijkt mij in ieder geval niet zo'n strak plan... Maar wederom, dit hangt helemaal van de aard + hoeveelheid van de informatie af, en wellicht ook wie dit allemaal zou moeten kunnen beheren.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.