Inlog cookie voor bepaalde tijd verstandig?
In de oude versie zit nog een optie om dmv een cookie ingelogd te blijven.
Ik zou daar een cookie voor kunnen gebruiken bebaseerd op de gecodeerde tijd van registratie van een account.
(Dus geen ww of gebruikersnaam in cookie).
Ik vraag me alleen maar af of dit nog zinnig is.
1- De browser vraagt zelf ook of het opgeslagen moet worden.
2- Als er meerdere leden (gezin) een account hebben via dezelfde PC , dan gaat het mis met een cookie toch?
Graag wat advies aub. Bedankt vast voor het meedenken!
Zelf genereer ik mijn eigen sessie ids, de eerste x tekens van een datum/tijd hash. Die sla ik op Al's cookie/sessie in de browser, in de database controleer ik Dan of de sessie/cookie bestaat zodat ik de gebruiken zijn oude sessie toe kan kennen
Enige nadeel was dat je via XXS (als je applicatie niet goed beveiligd was) cookies kon stelen. Een mogelijkheid die ik toen wou inbouwen was een inlogsessie die je op IP kon locken. Die sessie die erbij hoort werkt dan alleen op jouw IP, en niet bij iemand anders. Als je dan op een gedeeld netwerk zit... pech... ;-)
Het voordeel was dat je dan controle hebt over al je inlogsessies en daarbij dus de sessies van eerdere inlogacties kan verwijderen. Dus ook je inlogsessie die je op school/werk/vriendje/etc.. nog open hebt staan.
Gewijzigd op 03/04/2016 12:56:39 door - Ariën -
En heb ook een IP controle ingebouwd.
Hoewel nooit helemaal veilig, gebruik ik hem ook om te constateren
of er vanuit andere omgeving wordt ingelogd (ander IP).
Dan ontvangt het lid een email dat er is ingelogd vanuit andere locatie.
Als hij dit niet was, dan maar het wachtwoord wijzigen.
Het 'cookie' wordt opgeslagen in aparte tabel.
Daar zou ik dan nog wat mee kunnen als ik dat ombouw?
Gewijzigd op 03/04/2016 13:57:50 door Hans De Ridder
Quote:
Ik gebruik nu op advies vanuit dit forum uitsluitend een ID als sessie.
Geen idee wat dit betekent.
Quote:
Als hij dit niet was, dan maar het wachtwoord wijzigen.
Waarom dat dan? Als een of andere joker aan de poort voelt heb jij ineens een ander wachtwoord? Lijkt me een beetje suf.
Quote:
Het 'cookie' wordt opgeslagen in aparte tabel.
Het enige wat in de cookie opgeslagen hoeft te worden is een hash. In een soort van "remember me" tabel zou je de volgende zaken kunnen bijhouden:
- verloopdatum en -tijd
- hash die overeen moet komen met de hash in het cookie
- het IP-adres
- het user id
Daarin werden alle variabelen in een session gezet.
Nu gebruik ik uitsluitend een id. En haal daar vandaan alle gegevens uit de tabellen.
Mijn vraag is eigenlijk meer of het nog wel zin heeft om met een cookie te werken
alleen om automatisch in te loggen
Gewijzigd op 03/04/2016 16:47:09 door Hans De Ridder
Ja, want beide dingen dienen elk een ander doel.