Inlog formulier
Ik ben in Php een website aan het programmeren die voor verschillende leden naar een bepaalde pagina moet gaan. Ik heb dus een textvakje met een button nodig.
Mijn vraag is; hoe maak ik een textvak? En hoe kan ik de data van de textvak zien als er op de button wordt geklikt?
Ik weet al hoe ik een button kan maken: "<input type=\"button\" onClick=\"javascript:location.href='login.php';\" value=\"Klik hier\"/>";
Ik wil dus, als er op de button geklikt wordt controleren of de text in de textvak gelijk is aan een constante. (voorgeprogrammeerd)
Bedankt
~Jeroen
een textvak is HTML ( opmaak en structuur) ( een textvak is html en geen php )
ik raad je aan om voor html " (dubbel quotes)
en voor php ' (enkel quotes) te gebruiken want zoals je nu doet
"<input type=\"button\">" is toch veel makkelijker als je deze zo schrijft? '<input type="button">'
en verder kijk je met php of er een button getriggerd word met de volgende code
let op deze doet verder niets dan alleen kijken of er op een button geklikt is.
als je even wat relevante code plaatst kan ik je ook nog een mooi voorbeeldje geven met hoe je het precies moet toepassen om je constante te vergelijken met wat er in het text vakje is. ( waar komt deze bijvoorbeeld vandaan enzo?)
Gewijzigd op 12/07/2012 12:15:38 door Reshad F
Hoe kan ik dan een textvak maken in html?
met <textarea>
ik denk dat je hier aan wel genoeg hebt
<input type="text" name="name" id="name">
<input type="password" name="password" id="password">
<input type="submit" name="submit" value="inloggen" id="button">
vergeet niet dat dit in een form moet!
PHP leest name="" velden uit
Ik heb nu alleen nog een functie nodig die de username en password vergelijkt (if statement) met een constante waarde als er op de button geklikt wordt.
Gewijzigd op 12/07/2012 13:49:46 door Reshad F
<form action = "login.php" method = "post">
<input type="password" name="password" id="password">
</form>
De bedoeling is dat er verschillende gebruikers zijn, die zijn onderverdeelt in bijvoorbeeld 5 groepen. Iedereen heeft zijn eigen username en password, en aan de hand van de username en password wordt je doorgestuurt naar de pagina van jou groep.
Wat ik dus nodig heb is een if statement (in html of php) waarmee ik als controle de ingevulde gegevens kan vergelijken met een constante waarde.
Bedankt
~Jeroen
ja maar waar komen die waardes vandaan? ik neem aan dat je hiervoor een database hebt waar die gebruikersnamen en wachtwoorden instaan?
Jdog Silverblade op 12/07/2012 11:42:39:
... controleren of de text in de textvak gelijk is aan een constante. (voorgeprogrammeerd)
Daar zeiden ze dat je de ingetypte waardes in een formulier niet kunt opvragen of controleren.
Daarom dacht ik gebruik een if statement in php.
Nu vraag ik hoe kan ik die waarde opvragen om te gebruiken in een if statement.
Het probleem is dus het opvragen, niet het if statement.
Toevoeging op 12/07/2012 14:25:44:
Is na het posten op te vragen met $_POST['name'] of $_GET['name'] afhankelijk van de method in het formulier.
laat is wat relevante code zien wat je tot nu toe hebt.. als het groot is kan je het eerst plaatsen op pastebin.com en hier een linkje neerzetten :)
<html>
<form action = "login.php" method = "post">
Username: <input type="text" name="name" id="name">
<br>
Password: <input type="password" name="password" id="password">
<br>
</form>
</html>
Dit is mijn login.php:
Code (php)
Ik zou eigenlijk liever de code van login.php ook in index.php hebben, want nu werkt $_POST['naam'] niet.
en let wel op je in je form heb je NAME terwijl in je code NAAM gebruikt.
Jdog Silverblade op 12/07/2012 14:32:23:
want nu werkt $_POST['naam'] niet.
Nee, logisch: name="name"
Nu werkt het prima.
Bedankt allemaal !
~Jeroen
Toevoeging op 12/07/2012 15:04:00:
Edit: Nu heb ik alleen hetvolgende nog nodig:
Ik ben nu zover dat ik weet of de ingevulde inloggevens correct zijn.
Als deze correct zijn wil ik dat de gebruiker wordt doorgestuurd naar een andere pagina (een andere .php bestand dus).
Ik heb dit geprobeert, wat ik gekopieert heb van het script van een button:
"javascript:location.href='login.php';\"
Maar dat werkt niet.
Hoe kan ik dit oplossen?
Jdog Silverblade op 12/07/2012 14:38:55:
Als deze correct zijn wil ik dat de gebruiker wordt doorgestuurd naar een andere pagina (een andere .php bestand dus).
header().