insert command mysql
Ik ben bezig met een website voor een clan. En wil hierbij een Profielen systeem maken. Dus voor elk lid dat hij/zij een profiel kan maken. Ik heb hiervoor een database aangemaakt met phpmyadmin. Toen heb ik een bestand aangemaakt met het form.
Zie hier:
<p>Maak hier je eigen Real Life profile</p>
<form name="form1" method="post" action="makeprofile.php";?>
<left>Naam:</left><center><input name="naam" type="text" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Nickname:</left><center><input type="nickname" type="text" value="" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Email:</left><center><input name="email" type="text" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Geslacht:</left><center><input name="geslacht" type="text" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Leeftijd:</left><center><input name="leeftijd" type="text" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Woonplaats:</left><center><input name="woonplaats" type="text" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Opleiding:</left><center><input name="opleiding" type="text" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Favoriete Muziek:</left><center><input name="muziek" type="text" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Hobby's:</left><center><input name="hobby" type="textbox" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Favoriete Ras:</left><center><input name="ras" type="text" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Clan Rank:</left><center><input name="clanrank" type="text" size="60" maxlength="50"><br></center>
<left>Link naar bnet profile:<center></left><input name="bnetprofiel" type="text" size="60" maxlength="50"><br></center>
<br>
<input type="submit" name="Submit" value="Voegtoe">
<input type="reset" name="reset" value="Reset">
En toen de actie in een ander php bestand gezet:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
2
3
4
5
6
<?php include("config.php");
$sqlquery = "INSERT INTO profiles (naam, nickname, email, geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, muziek, hobby, ras, clanrank, bnetprofiel) ";
$sqlquery .= "VALUES ('$naam', '$nickname', '$email', '$geslacht', '$leeftijd', '$woonplaats', '$opleiding', '$muziek', '$hobby', '$ras', '$clanrank', '$bnetprofiel')";
$result = mysql_query ($sqlquery);
?>
$sqlquery = "INSERT INTO profiles (naam, nickname, email, geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, muziek, hobby, ras, clanrank, bnetprofiel) ";
$sqlquery .= "VALUES ('$naam', '$nickname', '$email', '$geslacht', '$leeftijd', '$woonplaats', '$opleiding', '$muziek', '$hobby', '$ras', '$clanrank', '$bnetprofiel')";
?>
Bedankt voor het maken van een Real Life Profile ;).
Klik <a href="/~diem/index.html">HIER</a> om terug te gaan naar de homepage
De bedoeling is dus dat deze actie de gegevens die ingevoerd worden in de database zet. Ik krijg overigens geen error. Maar hij zet het er niet in. Ik meen in ieder geval dat als het erin gezet word dat je dat kon vinden in phpmyadmin. Maar als ik de actie SELECT from WHERE 'naam'= de naam van de persoon. Dan komt er dus niks uit.
Ik ben nu eigenlijk ten einde raad. Ik hoop dat het berichtje niet te lang is.
Alvast Bedankt.
Staat het wel in de database>
Ik meen ook dat je het via phpmyadmin zo zelf kon bekijken. Maar dat kan ik niet vinden.
Zou het iets te maken kunnen hebben met het ID ?
Ik heb namelijk id int(3) .. in de database gedaan .. Misschien dat dit meer had moeten zijn voor een profielen systeem ?
Gewijzigd op 16/08/2005 20:27:00 door dimitri
Op zijn minst de naam tussen "" zetten of een $var gebruiken en verder: SELECT en_hier_wat_je_wilt_hebben FROM en_hier_een tabelnaam where 'naam' = "Dimitri"
Beide geven gewoon een blanco pagina.. Dus ga ik er van uit, dat mijn INSERT actie niet werkt.
Of heb ik 't hier bij 't verkeerde eind ?.
*EDIT* Ik heb de oplossing gevonden.. >_> 't probleem was een typo al die tijd al. woontplaats ipv woonplaats .. lol ..
Maar nu werkt 't wel om via phpmyadmin in te voegen .. Maar nog niet via de website. vreemd.
Gewijzigd op 17/08/2005 01:48:00 door dimitri
Code (php)
1
2
3
4
5
6
2
3
4
5
6
?>
?>
Bedankt voor het maken van een Real Life Profile ;).
Klik <a href="/~diem/index.html">HIER</a> om terug te gaan naar de homepage
*ik dacht laat ik er maar een nieuw bericht van maken anders misschien te onoverzichtelijk. *
Alvast Bedankt!
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
$naam = $_POST['naam'];
$sql = "insert into profiles(naam)";
$query = "values('$naam')";
$res = mysql_query($query);
if ($res) {
echo"Bedankt voor het maken van een profiel!";
}
else{
echo"Uw profiel is niet aangemaakt <a href=\"makeprofile.php\">probeer opnieuw</a>";
}
?>
$naam = $_POST['naam'];
$sql = "insert into profiles(naam)";
$query = "values('$naam')";
if ($res) {
echo"Bedankt voor het maken van een profiel!";
}
else{
echo"Uw profiel is niet aangemaakt <a href=\"makeprofile.php\">probeer opnieuw</a>";
}
?>
Gewijzigd op 17/08/2005 10:04:00 door BlcKJcK
Kijk een seven :?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
$naam = $_POST["naam"];
$nickname = $_POST["nickname"];
$email = $_POST["email"];
$geslacht = $_POST["geslacht"];
$leeftijd = $_POST["leeftijd"];
$woonplaats = $_POST["woonplaats"];
$opleiding = $_POST["opleiding"];
$muziek = $_POST["muziek"];
$hobby = $_POST["hobby"];
$ras = $_POST["ras"];
$clanrank = $_POST["clanrank"];
$bnetprofiel = $_POST["bnetprofiel"];
$sql = "INSERT INTO profiles(naam, nickname, email, geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, muziek, hobby, ras, clanrank, bnetprofiel)";
$query = "values('$naam', '$nickname', '$email', '$geslacht', '$leeftijd', '$woonplaats', '$opleiding', '$muziek', '$hobby', '$ras', '$clanrank', '$bnetprofiel')";
if ($res) {
echo"Bedankt voor het maken van een profiel! Klik <a href=\"index.html\">HIER</a> om terug te gaan naar de homepage. ";
}
else{
echo"Uw profiel is niet aangemaakt <a href=\"createprofile.php\">probeer opnieuw</a>";
}
?>
$naam = $_POST["naam"];
$nickname = $_POST["nickname"];
$email = $_POST["email"];
$geslacht = $_POST["geslacht"];
$leeftijd = $_POST["leeftijd"];
$woonplaats = $_POST["woonplaats"];
$opleiding = $_POST["opleiding"];
$muziek = $_POST["muziek"];
$hobby = $_POST["hobby"];
$ras = $_POST["ras"];
$clanrank = $_POST["clanrank"];
$bnetprofiel = $_POST["bnetprofiel"];
$sql = "INSERT INTO profiles(naam, nickname, email, geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, muziek, hobby, ras, clanrank, bnetprofiel)";
$query = "values('$naam', '$nickname', '$email', '$geslacht', '$leeftijd', '$woonplaats', '$opleiding', '$muziek', '$hobby', '$ras', '$clanrank', '$bnetprofiel')";
if ($res) {
echo"Bedankt voor het maken van een profiel! Klik <a href=\"index.html\">HIER</a> om terug te gaan naar de homepage. ";
}
else{
echo"Uw profiel is niet aangemaakt <a href=\"createprofile.php\">probeer opnieuw</a>";
}
?>
En mijn createprofile waar form staat is ongewijzigd.. Maar doet het nog niet. Komt niks in de database. Moet ik toevallig ook wat wijzen in het formulier ?. Ik heb ook een login systeem gemaakt en die doet het wel. Met registratie natuurlijk. En dat doet het wel!
Je stopt je query in twee verschiilende vars.
$query = "INSERT INTO profiles(naam, nickname, email, geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, muziek, hobby, ras, clanrank, bnetprofiel) values ('$naam', '$nickname', '$email', '$geslacht', '$leeftijd', '$woonplaats', '$opleiding', '$muziek', '$hobby', '$ras', '$clanrank', '$bnetprofiel')";
" type="text" size="60" maxlength="50">
in plaats van gewoon <input name="naam" type="text" size="60" maxlength="50"> ?
Met dit gewijzigd komt er nog steeds niks in de database terecht. Moet ik in het formulier niks laten verwijzen zoals bijv. naam: <input name="in plaats van gewoon <input name="naam" type="text" size="60" maxlength="50"> ?
$query = "INSERT INTO profiles(naam, nickname, email, geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, muziek, hobby, ras, clanrank, bnetprofiel) values ('$naam', '$nickname', '$email', '$geslacht', '$leeftijd', '$woonplaats', '$opleiding', '$muziek', '$hobby', '$ras', '$clanrank', '$bnetprofiel')";
Daar heb ik DIT van gemaakt :
$query = "INSERT INTO profiles VALUES('$naam', '$nickname', '$email', '$geslacht', '$leeftijd', '$woonplaats', '$opleiding', '$muziek', '$hobby', '$ras', '$clanrank', '$bnetprofiel')";
Nu add hij alles in de database.
Nou zou ik alleen nog willen weten. Of er de mogelijkheid is om nadat er een profiel aangemaakt is .. Er een script is om hiervoor gelijk een link te maken op een pagina waar dan de links naar de profielen komen te staan.
thenks !
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$query = mysql_query("SELECT * FROM profiles");
while ($row = mysql_fetch_assoc($query))
{
echo "<a href=\"members.php?id=" .$row['id']. "\">" .$row['nickname']. "</a>";
}
?>
{
}
?>
?>
De member pagina:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php
if (isset($_GET['id']) && is_numeric($_GET['id']))
{
$query = mysql_query("SELECT * FROM profiles WHERE id='" .$_GET['id']. "'");
if (mysql_num_rows($query) != 0)
{
$row = mysql_fetch_assoc($query);
// hier kun je met $row['database_veld'] alles echo-en van deze member :)
}
else
{
echo "This member does not exist.";
}
}
?>
if (isset($_GET['id']) && is_numeric($_GET['id']))
{
$query = mysql_query("SELECT * FROM profiles WHERE id='" .$_GET['id']. "'");
if (mysql_num_rows($query) != 0)
{
$row = mysql_fetch_assoc($query);
// hier kun je met $row['database_veld'] alles echo-en van deze member :)
}
else
{
echo "This member does not exist.";
}
}
?>
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
{
}
?>
{
}
?>
Hij geeft dan dit weer:
" .$row['nickname']. ""; } ?>
Er zal ergens een " fout staan . Maar kan 'm niej vinden welke fout staat.