Insert en dan Id van de ene naar de andere tabel

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Hans De Ridder

Hans De Ridder

15/03/2016 11:54:52
Quote Anchor link
Ik wil bij het aanmaken van een account gegevens inserten in een tabel.
De bijbehorende ID wil ik ook direct inserten in een andere tabel.
Ik heb begrepen dat de volgende beschrijving beter niet meer toegepast kan worden.
Hij verdwijnt ook in PHP 7.
Maar hoe kan ik dan dit het beste uitvoeren?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
            $emp_id = mysql_insert_id(); // last created id by above query

Die $empty_id kon ik weer gebruiken om te inserten bij de andere tabel.

PHP hulp

PHP hulp

12/12/2024 15:16:00

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/03/2016 12:04:31
Quote Anchor link
Stap over op de functies van MySQLi!

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

15/03/2016 14:35:56
Quote Anchor link
Het lange(re) antwoord:

De _insert_id() constructie is de (en volgens mij enige, of in ieder geval juiste) manier om het id van het laatst toegevoegde record op te halen.

Het gaat bij deze opmerking dat je deze functie beter niet meer kunt gebruiken dus niet zozeer om deze specifieke constructie (waar niks mis mee is), maar meer om de implementatie van de verzameling mysql_-functies. Deze hele groep functies, gezamenlijk beter bekend onder de noemer van (originele) MySQL extensie is al een hele tijd verouderd (deprecated vanaf PHP 5.5.0) en in PHP 7.0.0 is deze definitief verwijderd.

Indien je nieuwe code aan het schrijven bent, is het onverstandig om dit te doen met gebruikmaking van mysql_-functies omdat deze al ~10 jaar semi officieel (en met de komst van PHP 7 definitief) afgeschreven is.

Voor MySQL (in plaats van de mysql_-functies dus) zijn er twee alternatieven: MySQLi (MySQL Improved Extension) of PDO (PHP Data Objects) in combinatie met PDO_MYSQL, een PDO driver met functionaliteit specifiek voor MySQL.

Hans De Ridder

Hans De Ridder

16/03/2016 20:10:28
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties...kan weer even vooruit!

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.