insert met foutmelding
In elke rij heb ik 150 kolomnamen.
Als ik in rij 1 de kolomnaam nederlands heb aangevinkt, wil ik dat deze in rij 2 niet meer aangevinkt kan worden.
Hoe kan ik dat in mijn query verwerken?
$query = "INSERT INTO rooster (roosterid, maatschappijleer, nederlands,engels)
VALUES (
'". $_POST['roosterid'] ."',
'". $_POST['maatschappijleer'] ."',
'". $_POST['nederlands'] . "',
0
)";
$result = mysql_query($query) or die ("Something really did not go well: ".mysql_error());
if ($result) { }
}
Gewijzigd op 07/11/2012 12:54:03 door John D
Dick Tol op 07/11/2012 12:42:07:
Met INSERT voeg ik nieuwe rijen in mijn database 'rooster' toe.
Als ik in rij 1 de kolomnaam nederlands heb aangevinkt, wil ik dat deze in rij 2 niet meer aangevinkt kan worden.
Ik zie $_POST-waarden in je query dus komt de info vanuit een formulier. Lijkt me dat je dat dan in het formulier zult moeten aanpassen/verwerken, niet in je insert-query. Dan ben je al te laat: de query voert uit wat er vanuit het formulier is binnengekomen.
Gewijzigd op 07/11/2012 13:03:18 door Obelix Idefix
Hoe kan ik programmeren dat een vinkje niet dubbel kan voorkomen?
Obelix en Idefix hebben gelijk dat ik een formulier gebruik om de gegevens in de database te plaatsen. Dat doe ik met
<input type="checkbox" name="maatschappijleer"
value="maantschappijleer"/>maatschappijleer
<input type="checkbox" name="nederlands"
value="nederlands"/>nederlands
Wat moet ik hierin dan veranderen?
Geen checkboxen gebruiken maar Radio Buttons... ervoor zorgen dat je maar een checkbox kan aanvinken is lastig en kan je eigenlijk alleen bereiken via javascript... met een radiobutton kan het wel, als je ze allemaal dezelfde name= geeft.
Dick Tol op 07/11/2012 13:30:35:
Prima toch, dan kan je nederlands toch maar 1x aanvinken??Ik werk in PHPMyAdmin waar ik geen unique index heb.
Obelix en Idefix hebben gelijk dat ik een formulier gebruik om de gegevens in de database te plaatsen. Dat doe ik met
Volgens mij kan ik dat alleen via een query oplossen, maar ik weet niet hoe.
Je zult het dan eerder in de richting van javascript (Ajax / jquery?) moeten zoeken.
Ik weet nog niet hoe ik het op moet lossen, maar ik weet in ieder geval wel zeker dat het niet met een query kan.
John D op 07/11/2012 12:53:28:
Met 150 kolommen is je datamodel vermoedelijk niet zoals het hoort.
....
....
Daar schort het dus aan. Verdere discussie overbodig