Internet-telefonie
De telefoon wordt behoorlijk intensief gebruikt en er wordt ook redelijk intensief gebruik gemaakt van mail en IE. De gemiddelde bezetting is 10 personen en we hebben een ADSL verbinding van 4 megaBit.
Ik heb zelf nog geen ervaring met internet-telefonie, maar misschien iemand hier? De kosten zijn een stuk lager, maar er zijn vast niet alleen maar voordelen?
Gewijzigd op 19/01/2006 10:13:00 door Jan Koehoorn
IP-telefonie biedt de volgende voordelen voor bedrijven en instellingen:
* Locatie onafhankelijkheid
IP-telefoontoestellen kunnen overal aan het IP-netwerk worden aangesloten, mits dit netwerk voice-enabled is. Dat is ideaal als er veel mutaties zijn, bijvoorbeeld doordat werknemers in het kantoorgebouw dikwijls van plaats verwisselen. VoIP is ook een uitkomst in nevenvestigingen en/of op een thuiswerkplek.
* Eén netwerkaansluiting
Er kan worden volstaan met één IP-netwerkaansluiting per werkplek, omdat PC en IP-telefoon deze kunnen delen. Omdat de bekabeling meestal al in het kantoor aanwezig is, levert dat een forse besparing op.
* Draadloze infrastructuur
Wordt er gebruik gemaakt van een Wireless LAN, dan is mobiele telefonie op basis van IP Telefonie geen probleem. Het bereik van de mobiele telefoontoestellen is mede afhankelijk van de toegepaste Access Points.
* Open architectuur
Servergebaseerde IP Telefonie oplossingen hebben een open architectuur, waardoor de koppeling met andere IT systemen relatief eenvoudig te maken is. Denk bijvoorbeeld aan gedistribueerde callcenters.
Zijn een paar + punten, maar het grote struikelblok is nog de veiligheid. Het is veel gemakkelijker een telefoongesprek via internet te onderscheppen, dan als je met een dect telefoon werkt.
Dat is vooral belangrijk als het over gevoelige gegevens gaat, en de vraag is dus of dat voor jou bedrijf speelt.
EDIT:
aanvulling:
Nadeel van IP is dat het geen verbindingsgarantie biedt: datapakketjes kunnen wegvallen. Dat is bij gegevensoverdracht niet zo'n bezwaar, want dan vraagt de apparatuur om het pakketje nog eens te sturen. Het duurt alleen wat langer. Bij spraak is dat echter wel storend, omdat dan een deel van het gesprek wegvalt. Bij Voice over DSL bestaat dat risico niet. BBned biedt daar zelfs een kwaliteitsgarantie voor.
Gewijzigd op 19/01/2006 10:21:00 door Robert Deiman
Alleen voor thuis kan ik er wat over zeggen. 1 x eruit gelegen, paar minuutjes in 1 jaar ofzo. Een aanrader vind ik zelf, want je merkt totaal geen verschil, maar ik een werkomgeving waarbij mensen tegelijk bellen, etc., heb ik geen idee.
We hebben een aantal personen er nonstop aan werken om het beste pakket met router of ATA samen te stellen en dat gaat steeds sneller en beter.
Ik weet niet of je al een centrale hebt hangen maar ook daarmee kunnen we uit de voeten, ik wil je ook uitnodigen een kijkje te nemen op www.sollie.nl , telefonie, voip
misschien brengt dat wat meer duidelijkheid
Gewijzigd op 19/01/2006 10:46:00 door Jan Koehoorn
http://www.voipstunt.com/en/free.html, (nederland is gratis), helaas kan je maximaal 1 min gratis bellen bellen met een 'trail account'. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar een klasgenoot van mij wel.
Voor mensen die nog gratis willen bellen via internet Dat van die 1 minuut wist ik nog niet... Want dat worden dan wel hele korte gesprekken.
@jan , tis vrij gespecificeerd, hoe groter je aantal gebruikers hoe meer erbij komt kijken , dingen als ADSL lijn/Kabel , snelheid, uploadsnelheid, VPN etcetc moet je rekening mee gaan houden
Opzich is alles goed op te zetten en bel je uiteindelijk gewoon een 47% goedkoper, en gratis naar OnNet (andere voip gebruikers)
edit : typo
Gewijzigd op 19/01/2006 11:17:00 door - wes -
Quote:
@steffan, denk je dat een bedrijf gesprekken van 1 minuut maakt? Dat is meer iets voor , ja, voor wie eigenlijk :)
Dan moet je een betaald account nemen.(5 dollar dacht ik)
Wel is het noodzakelijk om VOIP-verkeer voorrang te geven boven ander verkeer, omdat het erg gevoelig is voor packet loss. Je hebt dan wel een router nodig met QoS-functionaliteit (Quality of Service).
QoS is wel een musthave eigenlijk, gelukkig hebben de meeste grote namen (speedtouch zyxel) wel hun eigen aantal goede QoS routers
Ik gebruik het voornamelijk omdat ik een internetradioshow heb om daar mensen mee te bellen. De kwaliteit is goed al klaagt men aan de andere kant wel soms over een echo, maar dit komt omdat ik mengpaneel met microfoon naar de line-in heb doorgelink en (denk ik) niet goed heb afgesteld voor voip.
Mocht je eerst eens willen proberen, dan raad ik je Voip aan, puur omdat het vrijwel niets kost.
en de kwaliteit is niets aan te doen, mede omdat er geen QoS is (waar een servicecontract aan zit). Ruis en echo komt omdat de rest van je verbinding de lijn dichtdrukt, je kan met voipbuster geen prioriteit geven en ga zo maar door.
EDIT:
Tis een beetje hetzelfde als een professioneel bedrijf een webeditor zoekt, dan zeg je toch ook niet ja gebruik frontpage maar dat werkt wel.
Gewijzigd op 19/01/2006 13:54:00 door - wes -