Internet-telefonie
De telefoon wordt behoorlijk intensief gebruikt en er wordt ook redelijk intensief gebruik gemaakt van mail en IE. De gemiddelde bezetting is 10 personen en we hebben een ADSL verbinding van 4 megaBit.
Ik heb zelf nog geen ervaring met internet-telefonie, maar misschien iemand hier? De kosten zijn een stuk lager, maar er zijn vast niet alleen maar voordelen?
Gewijzigd op 19/01/2006 10:13:00 door Jan Koehoorn
IP-telefonie biedt de volgende voordelen voor bedrijven en instellingen:
* Locatie onafhankelijkheid
IP-telefoontoestellen kunnen overal aan het IP-netwerk worden aangesloten, mits dit netwerk voice-enabled is. Dat is ideaal als er veel mutaties zijn, bijvoorbeeld doordat werknemers in het kantoorgebouw dikwijls van plaats verwisselen. VoIP is ook een uitkomst in nevenvestigingen en/of op een thuiswerkplek.
* Eén netwerkaansluiting
Er kan worden volstaan met één IP-netwerkaansluiting per werkplek, omdat PC en IP-telefoon deze kunnen delen. Omdat de bekabeling meestal al in het kantoor aanwezig is, levert dat een forse besparing op.
* Draadloze infrastructuur
Wordt er gebruik gemaakt van een Wireless LAN, dan is mobiele telefonie op basis van IP Telefonie geen probleem. Het bereik van de mobiele telefoontoestellen is mede afhankelijk van de toegepaste Access Points.
* Open architectuur
Servergebaseerde IP Telefonie oplossingen hebben een open architectuur, waardoor de koppeling met andere IT systemen relatief eenvoudig te maken is. Denk bijvoorbeeld aan gedistribueerde callcenters.
Zijn een paar + punten, maar het grote struikelblok is nog de veiligheid. Het is veel gemakkelijker een telefoongesprek via internet te onderscheppen, dan als je met een dect telefoon werkt.
Dat is vooral belangrijk als het over gevoelige gegevens gaat, en de vraag is dus of dat voor jou bedrijf speelt.
EDIT:
aanvulling: