is 'audio' nederlands?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/01/2013 12:14:27
Quote Anchor link
Ola,

Ik wil mijn content categorieën Nederlandse namen geven. Dus geen 'images' maar 'afbeeldingen'. Nu wil ik ook een categorie voor video en audio bestanden maken. Nu twijfelde ik even aan 'video' en 'audio'. Moet dat misschien niet 'beeld' en 'geluid' zijn? Toch maar even gekeken op www.vandale.nl

Wat blijkt. Vandale kent het woord 'audio' niet! Huh???? Audio is toch gewoon een Nederlands woord? Of toch niet...?

PHP hulp

PHP hulp

28/11/2024 09:33:44

- Mark -

- Mark -

09/01/2013 12:50:10
Quote Anchor link
Video en audio zijn Engelse woorden voor zover ik weet. Ze zijn wel behoorlijk ingeburgered, video iets meer dan audio gok ik.

Het ligt een beetje aan de context maar video en audio bekt me beter dan beeld en geluid in dit geval.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/01/2013 13:06:09
Quote Anchor link
Mark, dankjewel voor je reactie. Ik wil Nederlandse woorden gebruiken om (mogelijk) beter gevonden te worden door zoekmachines. Video en audio lijkt mij ook logischer, maar als dat Engels is, tja... dan zou beeld en geluid de juiste keuze zijn. Video wordt overigens wel herkend door Vandale, maar audio dus niet... erg vreemd als je het mij vraagt.

- Mark -

- Mark -

09/01/2013 13:21:23
Quote Anchor link
Zou beeld dan niet film moeten zijn?

Keizer Webdesign

Keizer Webdesign

09/01/2013 13:28:01
Quote Anchor link
Als je zegt beeld en geluid is dat best te verwarren met museum "Beeld & Geluid".
Dus ik zou het lekker houden bij audio en video
Gewijzigd op 09/01/2013 13:31:32 door Keizer Webdesign

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/01/2013 13:36:55
Quote Anchor link
@Mark: da's inderdaad een goede! Dat is duidelijker denk ik.

@RobertJan: ik gebruik het niet gecombineerd, maar puur voor m'n content bestanden, bijv. mijnsite.nl/video/filmpje.mpg

Ik heb zojuist eens even met Vandale gebeld en de gratis versie op hun website blijkt een beperkte versie te zijn waar niet alles in staat. In de Dikke Vandale staat het wel, maar daar is het pas in 2012 toegevoegd!?? De betekenis van het woord audio wordt omschreven als de afkorting van audio installatie of audio opname...

Het woord video staat overigens wel in de gratis versie en heeft als betekenis:
1 apparaat voor het opnemen en afspelen van (televisie)beelden; videorecorder
2 videoband

Video betekent dus niet "video opname".

Tja, wat is dan de beste keuze? "Video" en "Audio" of dan toch "film" en "geluid"?

- Raoul -

- Raoul -

09/01/2013 13:53:32
Quote Anchor link
Huh, je code is in engels en je assets in nederlands? Lijkt me raar.
Doe dan tenminste je assets directory in engels en met behulp van een htaccess rewrite in het nederlands.

Dus /assets/video/x.mov word /film/x als voorbeeld.
Gewijzigd op 09/01/2013 13:57:01 door - Raoul -

- Mark -

- Mark -

09/01/2013 13:56:06
Quote Anchor link
"film" en "geluid" klinkt Nederlanser dan "Video" en "Audio" maar om nu te zeggen dat de ene optie beter is dan de andere kan ik niet zeggen.

Maar dat komt waarschijnlijk omdat we van een jongere generatie zijn. Ik heb zojuist mijn moeder even gevraagd en die zegt "film" en "geluid". Ze weet wel wat "Video" en "Audio" is maar dat is niet gebruikelijk naar haar mening. Ze valt wel onder de category digibeet dus daar kan het ook nog aan liggen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/01/2013 14:02:33
Quote Anchor link
@Raoul: van de ene kant heb je gelijk... alleen op jouw manier zou ik alles moeten gaan rewriten. video->film, images->afbeeldingen, buttons->knoppen, audio->geluid enz. Dat kost een hoop performance. Vandaar dat ik de content categorieën gewoon in het nederlands wil plaatsen.

@Mark: top! Dankjewel dat je het je moeder even gevraagd hebt. Geeft niet dat ze digibeet is, eigenlijk des te beter. Dan ga ik toch voor "film" en "geluid".

- Raoul -

- Raoul -

09/01/2013 14:14:07
Quote Anchor link
Maar waarom zou je dat in het nederlands willen? Je site is in het engels geschreven?!

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/01/2013 14:17:29
Quote Anchor link
Hoe bedoel je dat mijn site in het Engels is geschreven????

- Raoul -

- Raoul -

09/01/2013 14:30:33
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 09/01/2013 14:17:29:
Hoe bedoel je dat mijn site in het Engels is geschreven????

Je code??????

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/01/2013 14:32:21
Quote Anchor link
Ja... en?? Die code ziet een bezoeker toch niet?

Reshad F

Reshad F

09/01/2013 14:33:31
Quote Anchor link
Raoul ik denk dat zijn code niets te maken heeft met de categorieën..

ozzie bedoelt dat hij dan op zijn website krijgt

www.ozzieswebsite.nl/film/gangnamstyle.mp4

ipv

www.ozzieswebsite.nl/video/gangnamstyle.mp4

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/01/2013 14:36:49
Quote Anchor link
Correct Reshad.

Wouter J

Wouter J

09/01/2013 15:37:15
Quote Anchor link
Wees je ervan bewust dat vandale.nl slechts een klein deel van het grote woordenboek bevat, dat iets niet op vandale staat betekend zeker niet direct dat het geen nederlands woord is.

Ik zou ze denk ik gewoon onder 'media' zetten ofzo.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/01/2013 15:39:07
Quote Anchor link
Thanks Wouter, het online woordenboek is inderdaad een beperkt woordenboek.

Ik heb het opgelost met 'geluid' en 'film'.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/01/2013 10:11:43
Quote Anchor link
Weer een nieuwe... het gratis woordenboek van Vandale kent "webshop" niet.

Is "webshop" een Nederlands woord?

Overigens vraag ik me af wat gebruikelijker is. "Webshop" of "webwinkel"?

Jasper DS

Jasper DS

21/01/2013 10:26:46
Quote Anchor link
Ik opteer voor webshop. En ik denk dat webshop voor de meeste internet-gebruikers wel duidelijk is.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/01/2013 10:29:36
Quote Anchor link
Oke thanks... en voor de "normale" mens... die niet iedere dag achter de computer zit? :-)

Wouter J

Wouter J

21/01/2013 10:43:05
Quote Anchor link
Die weten helemaal niet dat je een winkel op internet ('het web') hebt, dus daar zijn beide termen onbekend en onduidelijk voor...

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.