is 'audio' nederlands?
Mijn "normaal" mens zegt beide is bekend maar webwinkel is meer Nederlands. Persoonlijk zou ik voor webshop gaan.
Mark, waarom zou je voor webshop gaan? (omdat je zelf zegt dat webwinkel meer Nederlands is?)
En ik heb niet gezegd dat webwinkel meer Nederlands is. Dat is het antwoord van mijn "Normaal" Mens, Oftewel mijn moeder in dit geval.
Ah zo, hahaha... nu snap ik het. Maar jouw moeder kent webshop dus ook? En wat zou zij dan kiezen? Stel dat zij een webwinkel / webshop zoekt van ... (iets wat zij leuk vindt). Zoekt ze dan op webwinkel of op webshop?
geen van beide, ze typed gewoon op Google in waarnaar ze opzoek is. Als het een winkel is dan de naam van die winkel. Dat doet toch ieder mens of niet?
nou ja, je zou kunnen typen: webshop schoenen, of webwinkel schoenen om eens een voorbeeldje te noemen. Maar het ging mij erom welk woord zij eerder zou gebruiken, webshop of webwinkel... maar misschien maakt het wel niks uit?? Maar ik vraag me dus sowieso af of webshop Nederlands is, omdat het niet voorkomt in de (gratis) versie van VanDale. Best raar...
Shop is een Engels woord, maar er worden wel meer Engelse woorden dagelijks gebruikt. Hoeveel winkels ken je met winkel in hun domein naam? En hoeveel met shop? Ik weet er meer dan voldoende met shop en eigenlijk geen enkele met winkel erin.
shop [sjop] (de; m; meervoud: shops)
1 winkel: (in samenstellingen) autoshop, hobbyshop, koffieshop
en daar voeg ik dan bij deze aan toe: webshop!
Hahaha...
Ik heb nog even wat rond gekeken. Het bekenste bedrijf met het woord shop erin was in mijn geval Kijkshop. Die naam hebben ze al sinds 1973. Het woord shop is dus niet iets van de laatste jaren.
Oké, thanks... ik heb ook nog wat zoekopdrachten in Google en Bing uitgevoerd, en dan zie je dat webshop (in combinatie met een Nederlands woord) meer resultaten oplevert dan webwinkel (in combinatie met datzelfde woord).
Ja, heb ik ook al wel gedaan. Ik zie (na een kort onderzoekje) het woord webshop toch wel het meest terugkomen.
En klinkt trouwens ook het best vind ik