Is het nodig om naast java je script ook met php te beveiligen?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Danny von Gaal

Danny von Gaal

26/02/2013 08:15:35
Quote Anchor link
Ik heb een contactformulier gemaakt en ik heb het formulier beveiligd dmv php. Zo controleer ik of het naamveld is ingevuld en of het e-mailveld wel voldoet aan de eisen van een e-mailadres met "@" en ".". Daarboven heb ik dan weer met javascript dezelfde fouten afgevangen zodat als er iets mis is het bericht wat je net hebt getypt niet meteen verdwenen is.

Ik dacht altijd dat het zo moest want als je geen java geïnstalleerd zal hebben dan vangt in ieder geval php het nog op. Alleen nu heb ik dit getest op een computer zonder java cliënt geïnstalleerd en nu merk ik dat als dat niet aanwezig is de browser alsnog de popups laat zien.

Daarom is mijn vraag, als ik javascript gebruik hiervoor is het dan nog wel nodig om dit ook met php af te vangen?

PHP hulp

PHP hulp

22/11/2024 12:07:32

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

26/02/2013 08:21:17
Quote Anchor link
Ja, nooit vertrouwen op client-side script en altijd ook server-side controles inbouwen. Maakt ook niet uit of je dan client-side Java, JavaScript, VBSript of iets anders gebruikt.

Danny von Gaal

Danny von Gaal

26/02/2013 08:25:11
Quote Anchor link
okee bedankt, dan ga ik zo verder.

Koen Vlaswinkel

Koen Vlaswinkel

26/02/2013 08:25:39
Quote Anchor link
Er is een groot verschil tussen Java en Javascript, de laatste gebruik jij waarschijnlijk en daarvoor hoef je echt geen Java geïnstalleerd te hebben, dus het is logisch dat hij het nog gewoon doet. Javascript kan uitgeschakeld worden in de browser door de gebruiker, dus server-side controleren is zeker nodig.

Danny von Gaal

Danny von Gaal

26/02/2013 08:33:23
Quote Anchor link
Ik dacht altijd dat het met elkaar praatte maar ik zie nu inderdaad op andere sites ook uitgelegd dat het niet het zelfde is. Bedankt voor de info was echt in de veronderstelling dat het elkaar nodig had.

Kris Peeters

Kris Peeters

26/02/2013 14:33:07
Quote Anchor link
Danny von Gaal op 26/02/2013 08:33:23:
Ik dacht altijd dat het met elkaar praatte maar ik zie nu inderdaad op andere sites ook uitgelegd dat het niet het zelfde is.

Er is amper een verband; behalve de naam.
Zoals een walvis ook geen vis is.

---
Toch even antwoorden op je vraag.
Je hebt namelijk volledig gelijk. De conclusies, bedenkingen, ... kloppen.

- Beveiligen doe je op server side, dus met php.
Beveiligen van de client side is enkel maar voor gebruiksvriendelijkheid.
(bv. voor een e-mailadres: het is leuk dat de gebruiker een waarschuwing krijgt dat het e-mailadres fout geformatteerd is, maar sowieso moet je het met php double checken)

Ga er altijd van uit dat je dat je gebruikers hooligans zijn.
Dat ze tegen alles zullen schoppen; met of zonder reden; zorg dus dat er niets "los" hangt/staat.

De gebruiker kan de html en javascript zelf aanpassen vooraleer het formulier te verzenden; dus je mag nooit enig vertrouwen hebben in javascript beveiliging.

Voor de werking van je site is het ook altijd een goed idee als de site volledig werkt wanneer javascript uit staat. Dat javascript enkel maar zorgt voor gebruiksvriendelijke extra's (bv. pagina niet moeten herladen; ...).
Gewijzigd op 26/02/2013 15:20:58 door Kris Peeters

Danny von Gaal

Danny von Gaal

26/02/2013 15:25:49
Quote Anchor link
Bedankt, dan hou ik het zo.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.