javascript, jquery, ajax
Echter, ik wil ook met javascript en ajax gaan werken, maar daar ben ik nog niet zo heel erg in thuis.
Ik wil (door het kopen van een boek) me extra gaan verdiepen in javascript en ajax maar ik vraag me het volgende af. Wat is het slimste om te doen?
Kan ik het beste een boek kopen over jQuery? Volgens mij ondersteunt jQuery namelijk ook ajax? Of kan ik beter javascript en ajax "los" leren, dus zonder jQuery?
Wat raden jullie aan?
www.w3schools.com, het is wel engels... en misschien niet de beste manier om PHP en alles te leren, maar ik ben er teminste redelijk ver mee gekomen.
misschien is dat een idee?
ik heb de basis geleerd via misschien is dat een idee?
http://blog.themeforest.net/screencasts/jquery-for-absolute-beginners-video-series/
Nu zweer ik bij jQuery ;-)
Ben destijds hiermee begonnen: Nu zweer ik bij jQuery ;-)
http://w3fools.com/#jssucks voor de correcties van dat wat je op w3schools geleerd krijgt.
Als je begint met javascript, ach, je kan best beginnen met jQuery. Pak de api docs daarvan, en neem de plugins als voorbeelden voorbeeldcode. Gebruik MDN als naslagwerk over Javascript zelf. Boeken zijn snel verouderd en als ik de boeken over PHP als voorbeeld van het niveau zou nemen... nee, liever geen boeken.
jQuery heeft als voordeel dat het heel erg gericht is op het scripten van pagina's. Je hebt er niet zoveel aan als je een ingewikkeld algoritme wilt programmeren, maar dat ga je ook niet doen neem ik aan. jQuery is een prima en simpele laag over de DOM API heen. En hij werkt cross-browser.
Hmm, leren van w3schools lijkt me niet zo'n heel best idee. Dan leer je zeg maar de variabelen-binnen-quotes en or-die manier van javascript, de manier waarop het niet moet dus. Zie ook Als je begint met javascript, ach, je kan best beginnen met jQuery. Pak de api docs daarvan, en neem de plugins als voorbeelden voorbeeldcode. Gebruik MDN als naslagwerk over Javascript zelf. Boeken zijn snel verouderd en als ik de boeken over PHP als voorbeeld van het niveau zou nemen... nee, liever geen boeken.
jQuery heeft als voordeel dat het heel erg gericht is op het scripten van pagina's. Je hebt er niet zoveel aan als je een ingewikkeld algoritme wilt programmeren, maar dat ga je ook niet doen neem ik aan. jQuery is een prima en simpele laag over de DOM API heen. En hij werkt cross-browser.
Laatste vraag, die ik ooit al eerder heb gesteld maar nooit een (voor mij) goed antwoord op gehad. Hoe krijg ik jQuery compact? Die kleinste download is iets van 80kb. Ja, je kan het ook via Google aanroepen, maar ik heb dat bestand liever op m'n eigen server staan.
Je moet er gewoon voor zorgen dat je webserver zlib-compressie gebruikt voor het versturen van je JavaScript. Of je gebruikt Google 's hosting. Met een beetje geluk zit het script dan al in de cache van de gebruiker. Maar ik denk niet dat je je hier op dit punt zorgen over moet maken.
Ik post een formulier altijd via PHP :-S
Dat is toch niet zo lastig? Of bedoel je iets totaal anders nu?
"Je moet er gewoon voor zorgen dat je webserver zlib-compressie gebruikt voor het versturen van je JavaScript"
Deze optie zou ik dan heel graag willen gebruiken, maar hoe stel ik dit in? Is dit bijvoorbeeld via htaccess te regelen? (wellicht zeg ik nu iets wat nergens op slaat, maar vergeef me aub.)
Ozzie PHP op 27/01/2011 18:10:52:
Jelmer rrrr op 27/01/2011 18:07:48:
(...) of de inhoud van een formuliertje verzenden. Vooral dat laatste is een stuk lastiger zonder jQuery.
(...)
(...)
Bijvoorbeeld een ajax formulier. Dan wordt de data via javascript naar de server toe gestuurd. Wil je dit goed / veilig / zonder problemen doen dan is het makkelijker / handiger om gewoon jQuery te gebruiken.
Het is wel leuk als je javascript e.d. goed kan, maar het wiel opnieuw uitvinden voor zoiets is onzin.
Kan iemand nog een toelichting geven op deze opmerking: "Je moet er gewoon voor zorgen dat je webserver zlib-compressie gebruikt voor het versturen van je JavaScript".
Hoe doe ik dit (bij een shared host)? Kun je dit via htaccess regelen ofzo?
Oke, ik moet zlib-compressie gebruiken. Leuk en aardig, maar hoe doe ik dat? Hoe doen anderen hier op het forum dat? Er zijn toch meer mensen die jQuery gebruiken? Graag advies!
Oke, ik wil graag met jQuery aan de slag gaan en me er in verdiepen.
Echter, als ik de laatste versie (1.5) download dan is deze maar liefst 82,3 kb.
Dit vind ik (te) groot om bij vrijwel iedere pagina aan te roepen.
WIE weet hoe ik dit bestand kan compressen??? Iedereen roept erover dat jQuery zo klein is (qua kb's), maar dat is het blijkbaar niet.
En nu niet zeggen dat ik dan de online Google variant moet aanroepen, want ik wil het gewoon op m'n eigen server hosten.
Wie o wie?
http://jquery.com/
GRAB THE LATEST VERSION!
CHOOSE YOUR COMPRESSION LEVEL:
PRODUCTION (29KB, Minified and Gzipped)
ik denk dat 29kb al een stuk kleiner is?
GRAB THE LATEST VERSION!
CHOOSE YOUR COMPRESSION LEVEL:
PRODUCTION (29KB, Minified and Gzipped)
ik denk dat 29kb al een stuk kleiner is?
@Thomas: download 'm maar en dan zul je precies zien wat ik bedoel.
Zij hebben de headers e.d. goed ingesteld dat die gecachet wordt door de browser.
Volgens mij kan je daar ook de compressed versie krijgen.
Maar goed, moeilijk doen over een paar kb vind ik eigenlijk ook maar onzin, tegenwoordig is het internet zo snel...
Ozzie PHP op 09/02/2011 13:28:02:
En nu niet zeggen dat ik dan de online Google variant moet aanroepen, want ik wil het gewoon op m'n eigen server hosten.
Dit dus, ik wil 'm op mn eigen server hebben staan. Het bestand is 80 kb en ja internet is snel, maar het is toch 80kb. Het kan kleiner... maar wie vertelt mij HOE?????????
Ozzie PHP op 09/02/2011 17:48:12:
Dit dus, ik wil 'm op mn eigen server hebben staan. Het bestand is 80 kb en ja internet is snel, maar het is toch 80kb. Het kan kleiner... maar wie vertelt mij HOE?????????
Ozzie PHP op 09/02/2011 13:28:02:
Waarom dan niet?
Je kunt gewoon in commandline op unix / linux gzip compressen. Of in php.
Of lees: http://brightscape.net/blog/compress-jquery-even-further/ of lees wat andere schrijven: compress jquery
Die command line kan volgens mij niet want ik zit op een shared host en op een window machine. Is het bijv. mogelijk om die compressie te regelen via htaccess??? Of moet ik echt fysiek het bestand verkleinen?