jQuery bestandsgrootte 26kb vs 77kb?
Ik wil in de toekomst graag gebruik gaan maken van jQuery. Het schijnt een handige library te zijn met als bijkomend voordeel dat de bestandsgrootte erg klein is, zo rond de 20 a 30kb. Hartstikke goed! Als ik vervolgens naar de jQuery site ga (www.jquery.com) om het bestand te downloaden staat op de homepage dat het bestand 26kb is. Echter, als ik het download dan is het 77kb. Hoe kan dat? Ik vind 77kb namelijk best fors.
Wie kan mij vertellen hoe dit zit?
Alvast bedankt.
Gewijzigd op 17/11/2010 09:05:46 door Jacco Engel
www.jquery.com dan kun je aan de rechterkant direct de laatste versie downloaden. Je kunt kiezen voor de production versie (26kb) of de development versie (179kb). Ik heb de production versie gekozen die dus 26kb zou moeten zijn, maar in de praktijk 77kb is.
Als je naar de jQuery site gaat Blijft nog steeds de vraag waarom het bestand 77kb is terwijl het 26kb zou moeten zijn. Iemand????
Ter vergelijking, als je hem handmatig gzipt, dan zie je dat hij maar 26kb wordt:
Dankjewel voor je antwoord. Ik snap alleen nog niet helemaal precies hoe het nu werkt. Betekent dit dat ik zelf het bestandje nog moet zippen, of begrijp ik het verkeerd. Indien ik niet hoef te zippen, hoe zorg ik dan dat het bestandje automatisch gezipt wordt verstuurd? Alvast dank voor je antwoord.
apache2 mod_deflate, en als je vanuit PHP je gegenereerde inhoud wilt verkleinen, ob_gzhandler of beter zlib.output_compression.
Die ob_gzhandler komt me vaag bekend voor. Ik kan dat wel in m'n framework verwerken, maar volgens mij heeft dat voor het javascript bestandje geen zin, omdat die direct wordt aangeroepen en dus niet door het framework gaat. Toch??
Als ik de aanroep naar het jquery bestand als volgt doe, hoe zorg ik dan dat het bestand gezipt wordt verzonden?
<script type="text/javascript" src="jquery-1.4.4.min.js"></script>
lees eens die antwoorden door die je ook nog weer in andere topics hebt gekregen.
Ik weet niet waar je op doelt. Ik wil graag weten hoe je ervoor zorgt dat het bestand gezipt wordt verzonden, zonder dat ik het bestand daadwerkelijk hoef te zippen. Aangezien het een rechtstreekse aanroep is en het niet door een framework gaat weet ik niet hoe / waar ik dat dan moet instellen.
Klik eens op het linkje wat jelmer gegeven heeft.
Hoi Niels, dat had ik al gedaan... alleen is dat allemaal een beetje op systeem niveau (zo lijkt het in ieder geval) en dat is voor mij nog een beetje abracadabra. Ervan uitgaande dat ik de php.ini niet kan aanpassen en niet telkens het js bestand wil zippen... hoe doe ik dat dan? Kan het uberhaupt?
Ozzie PHP op 24/11/2010 22:39:28:
Hoi Niels, dat had ik al gedaan... alleen is dat allemaal een beetje op systeem niveau (zo lijkt het in ieder geval) en dat is voor mij nog een beetje abracadabra. Ervan uitgaande dat ik de php.ini niet kan aanpassen en niet telkens het js bestand wil zippen... hoe doe ik dat dan? Kan het uberhaupt?
Als je apache niet al standaard je bestanden zipt (kan je zien in bijvoorbeeld Firebug of de Inspector in Google Chrome of Safari, in het network tabblad) zou je kunnen overwegen om via mod_rewrite alle aanroepen naar js-bestanden naar een php script door te sturen, dat dan dat bestand inpakt en opstuurt. Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent, want dan zal je ook zelf de juiste headers mee moeten sturen zodat hij hem naast inpakt ook nog goed cachebaar houdt voor de webbrowser.
Aangezien ik een framework wil maken dat op verschillende systemen kan draaien zal ik toch zelf een oplossing moeten maken vrees ik.
Kan je in plaats van
<script type="text/javascript" src="jquery-1.4.4.min.js"></script>
ook dit doen?
<script type="text/javascript" src="jquery-1.4.4.min.js.gz"></script>
of werkt javascript dan niet meer? (kan het momenteel zelf even niet testen anders zou ik dat wel even doen...)
LOL omfg
Kumkwat Trender op 25/11/2010 11:39:33:
LOL omfg
Vind je het echt zo grappig? Geef liever een zinnig / constructief antwoord en lever een positieve bijdrage aan het forum.
Heb je het eerste stuk van wat Jelmer zegt al gedaan? Kijken of apache al standaard compressie uitvoert?
Anders moet je de config van je server aanpassen, php.ini heeft daar niks mee te maken.
Ik zal nog een keer uitleggen wat ik bedoel. Ik ben met een framework bezig. Dit moet op verschillende servers kunnen draaien (ook Windows). Daarom wil ik niet afhankelijk zijn van een server-instelling.
Ik wil dus in m'n framework een oplossing bouwen waardoor het bestand gezipt wordt verstuurd. Echter, volgens mij zou ik het javascript dan iedere keer door m'n framework heen moeten laten lopen, zippen, juiste headers meegeven etc. Dat lijkt me niet echt wenselijk. Vandaar mijn vraag of je een javascript bestand wellicht gezipt kunt opslaan en dat de browser 'm dan automatisch als gezipt herkent.
Volgens mij ben je nu veel tijd kwijt wat weinig oplevert.