jQuery datepicker op nieuwe elementen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Eddy E

Eddy E

09/06/2012 08:35:33
Quote Anchor link
HTML, Javascript en (wat CSS) op http://jsfiddle.net/cyFK2/8/
Helaas werkt het daar niet omdat de addon niet ingeladen kan worden... maar je hebt wel alle code bij elkaar.

De datepicker doet precies wat het moet doen.
De +-knop doet ook precies wat het moet doen.

Maar de datepicker doet het niet op de <inputs> die zijn aangemaakt met de +-knop.
Dus ik kan alleen in de eerste (bovenste) input gebruiken met de datepicker.

Hoe zorg ik er voor dat het .datepicker-javascript ook uitgevoerd wordt op de elementen die NA de body-on-load zijn gemaakt?

PHP hulp

PHP hulp

25/11/2024 08:39:27

Wouter J

Wouter J

09/06/2012 10:40:11
Quote Anchor link
Quote:
Helaas werkt het daar niet omdat de addon niet ingeladen kan worden...

Dat kan wel. Allereerst ben je bij 'Choose Framework' vergeten jQuery te selecteren. Vervolgens kun je de datepicker van jQuery UI gebruiken door het checkboxje aan te vinken van jQuery UI.

Als je niet de datepicker van jQ UI gebruikt, wat ik niet heel slim vind, dan kun je onder 'Add Resources' het JS file van jou datepicker plakken en inladen.

Maar jou probleem komt hierdoor:
jQuery's selector engine (sizzle) maakt gebruik van de relatief nieuwe document.querySelectorAll() functie om elementen op te halen. Het nadeel hiervan is dat het een NodeList is en meer niet. Als ze nog gebruik maakte van document.getElementsBy* functies dan krijg een live NodeList.

Wat houdt dat nou in in de praktijk?
Op regel 2 van je script selecteer je alle .datepicker elementen uit de DOM en je geeft ze een datepicker. Maar als je nu na die code nog een aantal .datepicker elementen toevoegt wordt die datepicker niet aan die elementen gegeven.
Stel je gebruikt een Live NodeList dan werkt het wel, aangezien die doorheeft dat er een element is toegevoegd en gebruikt die dan.

Hoe moet je dit dan oplossen?
Er is eigenlijk maar 1 mogelijk voor en dat is om de datepicker functie elke keer als je een element hebt opnieuw aan dat element te geven: http://jsfiddle.net/cyFK2/9/ (i.p.v. de onbekende datepicker gebruikt ik hier even als test de val functie)

Om je code dan wat beter te maken zou je alle opties in een variabele kunnen opslaan:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
var datepickerOptions = {
  changeMonth: true,
  changeYear: true,
  dateFormat: "yy-mm-dd",
  timeFormat: "h:mm:ss"
};

Zo hoef je die niet telkens meer toe te voegen en je kan dan gewoon dit gebruiken:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
$('.datepicker').datetimepicker(datepickerOptions);

Nog wat andere tips:
- Maak formulieren niet op in tabellen
- Gebruikt 1 document.ready ($(function() { ... }) om je code en niet meerdere
- gebruik single quotes (') in JS en dubbele (") in HTML, hierdoor hoef je niet te escapen

Eddy E

Eddy E

09/06/2012 14:16:06
Quote Anchor link
De JS en HTML worden door PHP dynamisch verwerkt.
Daarom voeg ik (alleen bij "" in JS een \ toe. Niet netjes, maar netter kreeg ik het niet makkelijk).
Ik gebruik de UI van jQuery. Nadat ik hem op mijn Fiddle aanzette werkte het wel.

Jouw code http://jsfiddle.net/cyFK2/9/ gaf geen datepicker (ook niet bij de eerste).

Wouter J

Wouter J

09/06/2012 17:19:03
Quote Anchor link
Zucht, lezen blijft ook moeilijk hè. Ik geef, zelfden, exact de code die werkt. Je moet zelf ook even je best doen en de moeite nemen om mijn bericht te lezen.

Succes!

Eddy E

Eddy E

09/06/2012 20:05:45
Quote Anchor link
Ja dat van die nodes vat ik wel.
Hoe krijg ik dan een live-node-list?

document.getElementsByClass("datepicker") is toch niet overal ondersteund etc?

Wouter J

Wouter J

09/06/2012 20:09:32
Quote Anchor link
Het gaat om het stukje onder 'Hoe moet je dit dan oplossen?'. Daar zeg ik iets heel duidelijk wat jij hier nu niet goed gelezen hebt en daarom hier als een kip zonder kop mijn -foute- code kopieert.

Eddy E

Eddy E

09/06/2012 20:12:27
Quote Anchor link
Ja dat van die nodes vat ik wel.
Hoe krijg ik dan een live-node-list?

Ik denk dat ik het gewoon in een onhandige functie zet die ik gewoon heel vaak ga uitvoeren (ook al is dat misschien niet nodig).
Instellingen in een variabelen is wel leuk, maar waarom informatie eerst in een var zetten om het daarna maar 1x te echoén?

Het werkt inmiddels wel: http://jsfiddle.net/cyFK2/10/

Wouter J

Wouter J

09/06/2012 20:15:10
Quote Anchor link
Quote:
Instellingen in een variabelen is wel leuk, maar waarom informatie eerst in een var zetten om het daarna maar 1x te echoén?

Allereerst echo je niks en ten tweede heb je het 2 keer nodig, vandaar dat je het ook in een var stopt.

Eddy E

Eddy E

09/06/2012 21:43:46
Quote Anchor link
Met een functie maar 1x.
Ik echo deze code met PHP. Want ik wil wat variabelen bewerken (vandaar die $datum erin ;)) en nog wat ongein.

Ik heb 1 formulier (html, als php-string) en gebruik dat op 4 manieren. Dit is (voor mij) echt makkelijker. Zeker aangezien het een gesloten modus is voor een pagina die hooguit 2 mensen gaan zien.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.