jQuery versus native javascript
In mijn cms / framework wil ik geen hele fancy dingetjes of hele ingewikkelde dingen met javascript doen. Nu vraag ik me af of ik de dingen die ik hierboven noemde ook gemakkelijk met native javascript kan doen, of is dat heel ingewikkeld? De reden waarom ik dit vraag is omdat ik twijfel of ik jQuery moet gebruiken voor een cms / framework dat jaren mee moet gaan. Regelmatig komen er updates uit van jQuery en ik zie nu al gebeuren dat ik jQuery een keer update met een nieuwe versie en dat ineens bepaalde functies in m'n cms / framework niet meer werken. Daarnaast is jQuery inmiddels al bijna 90kb (ongecomprimeerd) en 31 kb (gecomprimeerd). Voor die (denk ik) vrij simpele dingen die ik wil kan ik ook gewoon een paar functies schrijven in native javascript. Of is dat veel ingewikkelder dan ik nu denk? Wie heeft ervaring met native javascript en kan inschatten hoe moeilijk het is om ajax requests te maken, formuliervalidatie toe te passen en alle checkboxes op een pagina aan te vinken door slechts 1 checkbox aan te vinken?
Alvast bedankt voor de reacties.
Als je jquery niet update heb je geen probleem? verder ben ik er zelf ook nog niet helemaal uit wat ik nou wil gaan gebruiken, maar ik heb de meeste basic dingen zoals een automatische sef-url generator en dat soort dingen al zelf gemaakt, vooral omdat ik vrij weinig nog van jquery weet, en het (vind ik) onnodig om de hele documentatie ervan te gaan lezen voor die twee kleine functies.
Maar ik vraag me af hoe moeilijk het dus is om met ajax te werken of om formulier velden te valideren met gewoon normaal javascript en een melding te tonen als een veld verkeerd is ingevuld. Zou het echt zo moeilijk zijn zonder jQuery?
Er zullen situaties voorkomen dat jQuery je heel wat tijd zal besparen.
(Drupal werkt ook zo)
De updates kan je toch altijd downloaden in een sandbox of localhost omgeving en pas na testen overzetten naar je live sites.
Indien bepaalde functies (toch al redelijk onwaarschijnlijk) dan toch niet meer zouden werken kan je die dan nog altijd zelf herschrijven in javascript.
Gewijzigd op 25/07/2011 11:20:35 door Jurgen R
Oké, thanks... voor de duidelijkheid. Ik heb niet gezegd dat ik jQuery niet voor de websites zélf wil gebruiken, het gaat puur om het cms (beheer)gedeelte waar ik het over heb. Ik zal daar sowieso niet veel javascript gebruiken, maar ik vraag me dus af of die paar dingen die ik wel wil gebruiken (ajax, formuliervalidatie, checkboxen in 1 keer selecteren) gemakkelijk zelf te maken zijn met javascript.
Het zullen toch snel redelijk uitgebreide scripts zijn.
Maar het voordeel is dan ook wel dat je je geen zorgen zal moeten maken betreffende de updates.
Veel succes!
Gewijzigd op 25/07/2011 11:34:05 door Jurgen R
Oké dankjewel. Het zal inderdaad wat meer werk zijn, maar dat is toch maar eenmalig :)