Juiste denkwijze gebruik methodes?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Front-end Developer

Functie omschrijving Gezocht front-end developer! Voor een toffe organisatie in de regio Rhenen zij wij op zoek naar een front-end developer die de eindverantwoordelijkheid op zich neemt van alles wat met design te maken heeft. In deze functie heb je een adviserende rol en beschik je over een grote dosis vakinhoudelijke kennis. Samen met collega’s en klanten overleg je om aangeleverde designs om te zetten naar unieke concepten. Zo draag jij je steentje bij aan de groeiambities van de klant. Voor klanten wordt jij het vaste aanspreekpunt als het gaat over planningen hierin houdt je alle betrokkenen goed op de

Bekijk vacature »

Teamlead PHP Developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de buurt van Middelburg zijn wij op zoek naar een gemotiveerde teamlead PHP developer met affiniteit met Symfony/Laravel. Een enthousiast persoon die het ontwikkelteam komt versterken met het aanpakken van uitdagende projecten. Ben jij op zoek naar een uitdaging waar je de tijd en ruimte krijgt jezelf te ontwikkelen en je eigen IT-team aan te sturen? Lees dan snel verder! Die ga je doen: Bijdragen aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de PHP based applicaties; Ontwikkeling en beheer van de serviceportal in Symfony en de webshops in de tweede versie van

Bekijk vacature »

PHP Web Developer

Functie omschrijving Voor een klein softwarebedrijf in de omgeving Roosendaal, zijn wij op zoek naar een PHP web developer met een aantal jaar werkervaring. Wil jij graag werken aan in-house software projecten voor diverse klanten? Voel jij je prettige in een klein team developers, waar jouw inbreng enorm gewaardeerd wordt? Lees dan snel verder! Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Je wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van diverse applicaties. Dit kan de ene keer een online platform voor aanbiedingen zijn, en de andere keer een software pakket dat gebruikt wordt om interne processen te automatiseren. Het zijn stuk voor

Bekijk vacature »

.NET Developer

Functie omschrijving Jij gaat in de functie van Software Developer werken met C# en .NET framework. Jij gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Oplossingen waar de klant echt iets aan heeft, jij krijgt er energie van op dit te realiseren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving(ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Bedrijfsprofiel Je komt te werken in een klein team van developers, die zich voornamelijk bezighouden met back-end development. Verder staat dit

Bekijk vacature »

Hands-on Solution Architect / Software Architect (

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Solution Architect / Software Architect op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je werkt samen met gedreven DevOps teams, bestaande uit frontend, backend en middleware developers, testers, UX-designers. Samen met de teams ben je continu op zoek naar de beste oplossingen voor onze klanten. Als Solution Architect onderzoek

Bekijk vacature »

Low Code Ontwikkelaar

In het kort Als Low Code Developer werk je aan projecten bij en voor onze klanten, waarbij je voor het ontwikkelen van de oplossingen een technisch low-code platform gebruikt. Samen met het team streef je naar de beste oplossing en bepalen jullie de juiste aanpak. Je rol is divers en je bent van begin tot eind betrokken bij de ontwikkeling zowel de back-end en de front-end van de applicatie. Naast de ontwikkeling en oplevering, breng je ook advies uit aan de klant waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Je bent dan ook communicatief sterk en kunt je keuzes goed (inhoudelijk) onderbouwen.

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als .NET developer werk jij samen in een multidisciplinair ontwikkel team met 1-2 Senior .NET developers, twee front-end developers, Data Scientists en één UX designer. Als team werken jullie aan het ontwikkelen van een Cloud based applicatie en aan het stabieler maken van deze applicatie. Ook unit testing gaat erg belangrijk worden in jouw nieuwe functie. Samen met de Senior .NET ontwikkelaar wordt jij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de API. Jullie werken met veel data en incidenteel komen er ook data vraagstukken en zullen er wat queries gedraaid moeten worden. Dit betekend dat jij veel gaat werken met

Bekijk vacature »

Senior Software Developer C++

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Vacature ID: 13342 Introductie Do you want to work for one of the most innovative companies located in the region of Eindhoven. Currently Due to growth we are looking for a Senior Software Developer. Our client is a high-tech company with international roots and can provide you with a challenging opportunity. Functieomschrijving Responsibilities: Design, develop, and maintain high-quality software applications in C++ Collaborate with other engineers, product managers, and stakeholders to understand requirements and develop solutions Write clean, maintainable, and efficient code Conduct thorough testing and debugging to ensure high-quality software Optimize applications for

Bekijk vacature »

Senior Front-end Developer

Dit ga je doen Met behulp van diverse programmeertalen ontwikkelen van Front-end software; Het begeleiden van het front-end team; Het oplossen van incidenten; Het bijhouden van een backlog; Je hebt een actieve bijdrage in de wekelijkse overleggen met de omliggende teams; Je houdt trends bij en adviseert het management hierover waar nodig; Helder communiceren met de stakeholders om hen zo mee te nemen in projecten en laten inzien wat de duur en toegevoegde waarde van bepaalde projecten is. Hier ga je werken Deze organisatie heeft circa 40 miljoen bezoekers per maand en heeft innovatie hoog in het vaandel staan. Het

Bekijk vacature »

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Frontend Developer

Dit ga je doen Door ontwikkelen van het online platform Deel uitmaken van verschillende ontwikkelteams Meedenken over UI/UX vraagstukken Uitdragen van Front-end binnen de organisatie Hier ga je werken Deze organisatie, gevestigd in de omgeving van Amsterdam, is een grote onderwijs instelling met meerdere vestigingen en een groot aantal studenten. Zo telt deze organisatie +/- 35.000 gebruikers. Bij deze organisatie staat jouw ontwikkeling centraal en is er veel ruimte voor eigen initiatieven. In samenwerking met jouw team ga jij de online omgeving verder ontwikkelen. In de rol van Front end Developer zal jij 50% van jouw tijd werken in het

Bekijk vacature »

Senior front-end developer (React)

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een ervaren front-end developer. Als senior werk je nauw samen met 5 collega developers. Een klein scrum team dus, met korte lijnen waardoor jouw ideeën snel tot uitvoering gebracht kunnen worden. De huidige applicaties worden veelal ontwikkeld met o.a. React, Redux, TypeScript. Ze zijn echt op zoek naar een kartrekker in het team. Naast het meedenken over, opzetten en uitvoeren van bijvoorbeeld de architectuur of toepassing van nieuwe technieken krijg je ook veel tijd om de meer junior (front-end) developers te begeleiden. Hierin nemen ze graag de tijd om mensen de ruimte te

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een C# .NET Developer voor een leuke opdrachtgever in de omgeving van Hilversum! Voor een leuk bedrijf in de omgeving van Hilversum zijn wij op zoek naar een Back-end developer die klaar is voor een nieuwe uitdaging. Ben jij iemand die graag aan verschillende projecten werkt en het ook leuk vindt om bij klanten op bezoek te gaan? Dan ben jij de perfecte kandidaat! Deze functie is erg divers, je moet dus goed kunnen schakelen. Je komt te werken in een klein team van developers. Binnen het bedrijf hangt er een gemoedelijke informele

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen van de Back-end in .NET6 / C# en WebAPI (Focus);) Ontwikkelen van de Front-End in Nodje.js en Angular (secundair); Ontwikkelen in Blazor; Opstellen van een technisch ontwerp; Testen, documenteren en implementeren van de nieuwe applicatie; Verzorgen van de nazorg, na de implementatie. Hier ga je werken Binnen deze organisatie werken duizenden mensen binnen allerlei verschillende disciplines. Tevens hebben zij veel specialiteiten in huis, waaronder ook .Net Developers. Ter uitbreiding van een nieuw team en ter ondersteuning van het project zijn ze opzoek naar een nieuwe collega voor het team. Als C#.NET Developer zal jij je

Bekijk vacature »

.NET Developer Azure

Dit ga je doen Het ontwerpen en bouwen van diverse applicaties (C#, ASP.NET, MVC); Het ontwikkelen van Webservices (WCF); Het meewerken aan de transitie naar Azure; Het samenwerken met collega's binnen een Scrumteam en meedenken over de User Stories; Het bouwen van unittesten; Meedenken over nieuwe tooling, ontwikkelingen en technologieën in de markt. Hier ga je werken Je komt te werken bij een organisatie die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van verschillende portalen. Deze portalen worden gebruikt door diverse partijen en jouw taak is om ervoor te zorgen dat deze optimaal functioneren. Je wordt onderdeel van een Scrumteam en werkt

Bekijk vacature »
Kevin de Groot

Kevin de Groot

24/07/2012 14:17:35
Quote Anchor link
Hoi mensen,

Ik ben al een tijdje geregistreerd op dit forum, echter, mijn gegevens zijn niet meer bekend. Heb destijds waarschijnlijk een ander e-mailadres gebruikt, maar dat terzijde.
Ik zit met een vraagje. Ik ben sinds twee weken wat meer bezig met OOP en ik weet nog steeds niet hoe bepaalde dingen het handigst zijn op te lossen.
Mijn vraag:

Ik heb zojuist een database-klasse geschreven (genaamd 'Database') en hier enkele methodes aan toegevoegd. Verbinding maken en queries uitvoeren gaat middels MySQLi, maar dat terzijde. Nu wil ik bedrijfsgegevens ophalen uit de database, dus ik heb een klasse 'Bedrijf' aangemaakt. Hoe kan ik dan het beste de gegevens ophalen? Hieronder mijn code met de twee/drie methodes die mij het beste lijken. Welke raden jullie mij aan voor toekomstig en universeel gebruik? Hieronder dus mijn code:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
<?php

class Bedrijf
{
    private $bedrijfsid;

public function setBedrijfsID($bedrijfsid)
    {

$this->bedrijfsid = (int)$bedrijfsid;
    }

public function getBedrijfsID()
    {

return $this->bedrijfsid;
    }

// Hieronder methode 1
    // Één methode voor het ophalen van gegevens en die aanroepen middels een andere methode
    // Voordeel: éénmaal lange(re) code voor de query, kan onderaan in de code, zit dus niet in de weg

public function getBedrijfsnaam()
    {

return getBedrijfsgegevens('naam');
    }

private function getBedrijfsgegevens($kolom)
    {

$oDatabase = Database::getInstance();

$result = $oDatabase->setQuery("SELECT ". $kolom ." FROM bedrijf WHERE id = ". $this->bedrijfsid ." LIMIT 0,1");

if ( $oDatabase->countResults($result) == 1 )
        {

$fetch = $oDatabase->fetchResults($result);

return (!empty($fetch[$kolom])) ? $fetch[$kolom] : 'onbekend';
        }

else
        {
            return 'onbekend';
        }
    }

// Hieronder methode 2
    // Dus per gegeven een aparte verbinding en methodes
    // Voordeel: per waarde is een specifieke output te genereren

{

$result = $oDatabase->setQuery("SELECT naam FROM bedrijf WHERE id = ". $this->bedrijfsid ." LIMIT 0,1");

{

return (!empty($fetch['naam'])) ? $fetch['naam'] : 'onbekend';
        }

else
        {
            return 'onbekend';
        }
    }

// Verder zag ik ook een methode 'load()' die alle velden uit de database haalt.
    // Deze velden worden in de $this-variabelen gezet middels methodes.
    // Dit lijkt me onhandig, want ik hoef niet alles te selecteren als ik enkel de
    // bedrijfsnaam wil selecteren. Ongeveer een voorbeeld:

public function load()
    {

$result = $oDatabase->setQuery("SELECT * FROM bedrijf WHERE id = ". $this->bedrijfsid ." LIMIT 0,1");

{

$this->bedrijfsid = $fetch['id'];
            $this->bedrijfsnaam = $fetch['naam'];
            // enz.
        }
        else
        {
            return 'onbekend';
        }
    }

{

return $this->bedrijfsnaam;
    }
}

?>

Alvast bedankt voor het meedenken en voor de tips.

EDIT: de code kan fouten bevatten, is puur een voorbeeld :)
Gewijzigd op 24/07/2012 14:18:44 door Kevin de Groot

PHP hulp

PHP hulp

21/11/2024 12:39:31

Pim -

Pim -

24/07/2012 20:42:16
Quote Anchor link
Richt je niet op onvolledige objecten, maar vul ze altijd volledig. Als je je, zoals jij nu doet, met Object Relational Mapping bezighoudt, het maken van dergelijke 'Bedrijf' objecten a.d.v. DB tabellen vormen onvolledige objecten een groot probleem, omdat je dan niet uit kan gaan van het werken van je code. Je weet immers niet of objecten geladen zijn of niet (zie ook).

Dus je wil dan in 1x het hele model laden. Daar zijn 2 veelgebruikte methoden voor: het active record (AR) en de data mapper (DM). Jouw load() functie is een implementatie van het AR, een save() functie maakt het dan af. Een DM is een apart object dat de opslag van je modellen regelt, dit is misschien mooier, maar voegt ook een extra laag van complexiteit toe. Ik raad je dus methode 3 aan.

Bedenk wel dat je load() functie ofwel een exception wil laten gooien als het fout gaat, ofwel false terug laten geven (en true als het goed gaat). Een of andere string teruggeven is volstrekt nutteloos.

Kevin de Groot

Kevin de Groot

24/07/2012 21:23:40
Quote Anchor link
Bedankt voor jouw antwoord :)
Ik heb even "rond-gegoogled" en sommige dingen worden me nu wél wat duidelijker :)
Echter, heb je een kort voorbeeld voor mij hoe ik dit moet aanpakken in mijn voorbeeld? Ik kan dus properties van waarden voorzien middels setters en deze:
- óf laden, als voorbeeld middels load()
- óf saven, als voorbeeld middels save()

Zit ik in de goede richting? Ik ben nieuw met OO. Tutorials op dergelijke websites bevatten niet echt de juiste voorbeelden die ik kan toepassen in mijn eigen code.

Thanks! :)

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

24/07/2012 22:08:21
Quote Anchor link
OOP gaat pas in je voordeel werken als je kunt profiteren van dingen als inheritance en datahiding. Als je een class gaat maken voor elke tabel in je database is het zinvol om te kijken wat er telkens verandert en daarvan een abstractie te maken.

Zo zul je bijvoorbeeld altijd te maken hebben met verschillende kolomnamen. Dan is het niet slim om voor elke kolomnaam een aparte membervariabele aan te maken. Het is veel handiger om een array aan te maken en die te laten uitlezen door een parentclass die alle kolomnamen uit je databasetabel trekt. Andere classen kunnen die basisclass dan extenden.

Denk ook na over welke functies je public maakt en welke private, en lees iets over interfaces en abstract classes. Een boek dat ik je kan aanraden is 'Head First Design Patterns'. Maar dan niet het hele boek, alleen de eerste paar hoofdstukken. Die zijn prima om een idee te krijgen van de voordelen van OOP.

Kevin de Groot

Kevin de Groot

24/07/2012 22:44:58
Quote Anchor link
Thanks! Ik zal even kijken of dat boek in de "bibliotheek" te vinden is :)

Het blijkt dat ik me er maar verder in moet gaan verdiepen :)

Wouter J

Wouter J

24/07/2012 23:07:45
Quote Anchor link
Ik wil natuurlijk geen reclame maken, maar lees eens de OO berichten op mijn site: http://wouterj.nl/serie/orienteer-je-in-objecten/

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.