juiste documentatie
ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag.
ik kan programmeren in de taal visual basic
ik kan databases bouwen in microsoft acces
dus beslissingsstructuren en werken met constanten en variabelen zijn mij niet onbekend.
momenteel ben ik een website aan het afbouwen
op deze website moet een winkelwagensysteem komen
het is de bedoeling dat ik dat systeem ga bouwen
mijn programmeerkennis is goed alleen ben ik nog niet zo bekend met de syntaxis van PHP.
ik heb dus een goed gestructureerd opstapje nodig om mijn doel te bereiken.
wie kan mij hierover adviseren welke stappen ik het beste kan ondernemen?
bvd Bas de jong
Deze kan je vinden op http://www.phptuts.nl
hier ben ik idd al mee bezig.
ik zou wel graag wat informatie willen vinden over de inrichting van een winkelwagensysteem
er staan niet meer dan 20 producten op de site
missch voorbeeld zonder SQLdb?
of is het juist handiger om wel SQLdb te gebruiken?
mg bas
Hoe wil je immers anders alle klantgegevens, etc bewaren?
Het bewaren is niet zozeer het probleem, maar het ordenen en het filteren wat je uiteindelijk wilt doen op een logische manier.
ben nu al begonnen met ontwerpen db structuur
datamanagement kan met SQL ( ben ik al bekend mee)
vraag me alleen nog af hoe ik een ingelogde klant producten laat toevoegen aan de winkelwagentabel.
doen jullie dan een sessieID koppelen aan een klantID ? of is daar een speciale techniek voor.
ook het doorgeven van factuurbedrag aan IDEAL script ga ik nog uitzoeken want dat is me ook nog niet helemaal duidelijk.
de scripts moeten uiteraard in php geschreven worden dus daar ga ik me maar in vastbijten.
alvastbedankt voor de snelle reactie's
• Eén klant kan meerdere bestellingen plaatsen.
• Eén bestelling kan meerdere artikelen bevatten.
Bij veel grotere webwinkels is de bestelling (of eigenlijk: de inhoud van het winkelwagentje) niet afhankelijk van de sessie. Terugkerende bezoekers treffen dan bij een volgende sessie het winkelwagentje aan zoals ze dat hebben achtergelaten.
iDEAL-koppelingen werken altijd met centen, dus een bedrag in euro's vermenigvuldig je met 100.
bedankt voor de tip.
en wat betreft de relatie's zal ik zeker rekening gaan houden met de verschillende relatiesoorten.
bedankt !!
Ward van der Put op 10/10/2012 13:35:19:
Bij veel grotere webwinkels is de bestelling (of eigenlijk: de inhoud van het winkelwagentje) niet afhankelijk van de sessie. Terugkerende bezoekers treffen dan bij een volgende sessie het winkelwagentje aan zoals ze dat hebben achtergelaten.
Heb je het dan over "bekende" bezoekers of over onbekende bezoekers?
Liefst beide natuurlijk. Als een nieuwe klant de sessie verliest — "We gaan aan tafel!" — en later op de avond terugkeert, is het wel zo handig dat het al gevulde winkelwagentje nog beschikbaar is.
En wil je dit dan opslaan via cookies?
Als je commercieel een beetje sluw bent, doe je er nog meer mee. Je kunt bijvoorbeeld terugvinden welke productpagina's de bezoeker eerder heeft bekeken; vervolgens presenteer je aanbiedingen uit de categorieën waarin de bezoeker belangstelling had, niet de categorieën die de bezoeker eerder links heeft laten liggen. Je gaat geen potloden lopen venten aan iemand die eerder langs kwam voor gouden pennen ;)
Maar ik zit me even af te vragen of dit onder de nieuwe cookiewet valt. Ik denk dat je toestemming moet vragen om dit soort cookies te plaatsen.
Ozzie PHP op 10/10/2012 14:32:52:
Haha... lol...
Maar ik zit me even af te vragen of dit onder de nieuwe cookiewet valt. Ik denk dat je toestemming moet vragen om dit soort cookies te plaatsen.
Klopt, het mogen alleen functionele cookies zijn die noodzakelijk zijn voor het draaien van de website... zoals login- en winkelwagen cookies. Het bijhouden van bezochte pagina's is verboden via cookies, natuurlijk kan je het wel bijhouden in een database zonder cookies (dit valt buiten de cookiewet)
Voor elke variant van een tracking cookie is wel toestemming vereist. Dat zou dus gelden voor mijn tweede voorbeeld.
Dan nog is er wel een mouw aan te passen. In geanonimiseerde sitestatieken kun je meestal clusters van verschillende categorieën gebruikers terugvinden. Om bij het voorbeeld te blijven: er zijn kopers van potloden en er zijn kopers van pennen. Als je uit de inhoud van het winkelwagentje kunt afleiden dat de gebruiker meer een potloodkoper is, kun je het aanbod daarop afstemmen.
Ward van der Put op 10/10/2012 14:40:18:
Deels wel, deels niet. Een cookie dat de inhoud van het winkelwagentje bijhoudt, is een functioneel cookie en daarvoor is geen toestemming vereist.
Tot zover klopt het. Maar op het moment dat de gebruiker weer op de site komt en jij de inhoud van zijn winkelmandje nog weet, is het opeens wel een tracking cookie. Ik denk dus dat je voor het onthouden van het winkelmandje wel degelijk toestemming moet vragen als je het via een cookie doet.
Zolang je alleen functionaliteit aanbiedt, zijn beide toegestaan: je volgt het winkelwagentje, niet de persoonsgegevens van een gebruiker. "Er zit 10 kilo bananen in het winkelwagentje" is geen persoonsgegeven, zelfs als zou je eruit kunnen afleiden dat iemand ongezonde belangstelling heeft voor bananen.
Verder zou je nog kunnen beargumenteren dat er een actieve opt-in is geweest. Door iets toe te voegen aan het winkelwagentje, geeft de gebruiker namelijk zelf te kennen dat er iets in het winkelwagentje moet worden opgeslagen. Of die functionaliteit vervolgens is geïmplementeerd via een database, een sessiecookie of een gewoon cookie, is dan bijzaak.
right...
Ward, het zou kunnen dat het klopt wat jij zegt maar helemaal zeker ben ik er niet van. Functionele cookies zijn nodig om een website op een goede manier te laten werken. Het opslaan van een winkelmandje is NIET nodig om een site goed te laten werken. Ik betwijfel dan ook of dit onder de noemer "functionele cookie" valt.
Goed werken is ook onthouden wat ik wil kopen.
De heersende opinie onder ondernemers in e-commerce is echter dat het vullen van een winkelwagentje onmisbare standaardfunctionaliteit is. Een winkelwagentje bevat producten, geen persoonsgegevens.