juiste documentatie
Ward van der Put op 10/10/2012 15:46:37:
Ozzie, ik begrijp je bezwaren heel goed....
De heersende opinie onder ondernemers in e-commerce is echter dat het vullen van een winkelwagentje onmisbare standaardfunctionaliteit is. Een winkelwagentje bevat producten, geen persoonsgegevens.
De heersende opinie onder ondernemers in e-commerce is echter dat het vullen van een winkelwagentje onmisbare standaardfunctionaliteit is. Een winkelwagentje bevat producten, geen persoonsgegevens.
De cookiewet gaat niet alleen over persoonsgegevens, maar ook het bijhouden van gegevens die niet persoonsgegevens bevatten, zoals bezochte websites, browser informatie, IP adres en dergelijke.
Je mag alleen winkelwagen cookies plaatsen en logincookies... verder niks zonder toestemming. Zo moeilijk is de cookiewet niet hoor...
ik heb een goede php editor en mysql versie? nodig.
waar kan ik ea downloaden?
mvg bas
Bas de jong op 10/10/2012 15:58:51:
mannen ik heb even een vraagje tussendoor
mvg bas
mvg bas
Jah bas, je bent duidelijk :)... Dit topic begint off-topic te raken
@Ward: je hebt gelijk dat het vullen van een winkelwagentje onder basis-functionaliteit van een webshop valt. Volkomen mee eens.
Echter! Ik denk niet dat je zonder toestemming te vragen een cookie mag plaatsen waardoor jij als je de webshop nogmaals bezoekt een nog niet afgerekend winkelwagentje krijgt voorgeschoteld. Daar zul je toestemming voor moeten vragen.
Vergelijk het met de 'echte' wereld. Ik loop te winkelen in een elektronicawinkel. Ik leg een digitale spiegelreflexcamera in m'n winkelmandje, een muis en een mp3-speler. Uiteindelijk besluit ik om de spullen toch niet te kopen omdat ik wil wachten tot de nieuwe versie van de camera uitkomt. Die muis kan wel even wachten en die mp3-speler heb ik eigenlijk ook helemaal niet nodig. Een maand later stap ik dezelfde winkel weer eens binnen. Ik word direct door het personeel herkend en voor ik het weet krijg ik een winkelmandje in mijn hand geduwd met daarin, jawel... een digitale spiegelreflexcamera, een muis en een mp3-speler!! Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat ik dat niet heel leuk ga vinden!!! Het personeel in de winkel weet weliswaar niet wie ik ben, maar heeft mij toch herkend. Zo kun je dat cookie verhaal ook zien.
Ik verlaat de webwinkel doordat ik per ongeluk het browservenster sluit en kom binnen 1 minuut terug. Het sessiecookie doet zijn werk en ik heb mijn gevulde winkelwagentje gelukkig nog.
Ik wordt gebeld en hang 15 minuten aan de telefoon... Gelukkig doet het sessiecookie opnieuw zijn werk en kan ik daarna verder gaan waar ik gebleven was.
We gaan om 18:00 aan tafel, daarna doen we nog een spelletje, ik lees de jongste voor het slapengaan een verhaaltje voor en om 20:00 ben ik weer terug in de webwinkel waar ik per ongeluk mijn winkelwagen moest achterlaten. We zijn ondertussen wel 2 uur verder, maar toch fijn dat de webwinkel me direct verder helpt.
Ondanks de metafoor werkt een virtuele winkelwagen nu eenmaal niet exact hetzelfde als een echte winkelwagen. Er zitten niet eens wielen onder :)
Per saldo moet je dus afgaan op wat goed kan zijn voor webwinkeliers en hun klanten. Dan kom je uit op een winkelwagen die circa 90 dagen of 3 maanden beschikbaar blijft. Binnen die 3 maanden werkt het beschikbaar zijn van het achtergelaten winkelwagentje namelijk nog steeds conversieverhogend. Klant geholpen, webwinkelier ook blij.
Voor de wet gaat het er helemaal niet om wat goed is voor webwinkeliers en / of klanten. De wet zegt simpelweg dat je voor alle cookies, met uitzondering van functionele cookies, toestemming moet vragen. Functionele cookies zijn cookies die bijdragen aan een juiste werking van de site.
Het opslaan van een winkelmandje, hoe leuk en omzetverhogend ook, draagt niet bij aan het goed functioneren van de site. Ook zonder het winkelmandje op te slaan voor later gebruik, functioneert de site nog prima. Het betreft hier dus GEEN functioneel cookie. Dit impliceert dus dat je toestemming moet vragen aan de bezoeker of je het cookie mag opslaan. Begrijp je?
@all: Dit gaat totaal Off-Topic... laten we ophouden over die stomme cookiewet blaat blaat. De orginele vraag gaat over documentatie :)
@Bas: geef even duidelijk aan wat je wensen zijn...
@Ozzie: Sinds wanneer bepaal jij wat ik niet stom mag vinden?
@Marvin... lees je eigen reactie. Er vindt een interessante discussie plaats, die jij vervolgens bestempelt als stom. Andere mensen vinden die discussie niet stom, dat is wat ik bedoel en vandaar mijn opmerking.
Gewijzigd op 10/10/2012 16:49:47 door Marvin H
De topic starter vroeg in ruime zin naar het bouwen van een winkelwagensysteem. De vraag waar je de inhoud van een winkelwagen mag opslaan, is dan alles behalve off-topic. Zonder winkelwageninhoud geen winkelwagen.
Toestemming voor plaatsen cookies
Sinds 5 juni 2012 moeten op grond van de Telecommunicatiewet websites u informeren als zij cookies willen plaatsen die bijvoorbeeld uw surfgedrag bijhouden. Zij mogen deze alleen plaatsen als u hiervoor toestemming geeft.
Websites hebben uw toestemming niet nodig voor cookies die noodzakelijk zijn om een dienst of webshop te laten functioneren. Dit zijn bijvoorbeeld bestanden die bijhouden wat u in uw virtuele winkelwagentje heeft.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ict/veilig-online-en-e-privacy/internetbezoek-volgen-met-cookies
@Marvin: dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Wat er in de wet staat weten we, maar hoe je die moet interpreteren is een compleet ander verhaal. Daarover gaat de discussie.
"assumptie is de moeder van vele conflicten"
beste ozzy ik ben op onderzoek naar de juiste constructie voor een winkelwagensysteem
heb dit nog niet eerder gedaan maar kan wel programmeren(visual basic)
ik ga de taal PHP onder de knie krijgen.
Ik ben momenteel aan het bedenken hoe ik zo een winkelwagensysteem ga opzetten.
om nu niet opnieuw het wiel te hoeven gaan uitvinden hoop ik dat jullie mij van enkele handige tips kunnen voorzien om mij op weg te helpen.
ben momenteel tabellen aan het uitdenken
moet me nog in de scripts gaan verdiepen
misschien wat tips/voorbeelden mbt scripts om me op weg te helpen
mvg bas
Waar ligt de grens tussen een functionele of een tracking cookie? Hoe moet je toestemming vragen (98% van de website die ik totnutoe gezien heb doet dit fout)? Om de hoeveel tijd moet je opnieuw toestemming vragen (ja, dit moet)? Ect?
Mijn mening: Het is een tracking code, maak een checkbox 'Onthoud dit winkelmandje' en pas als die is aangevinkt (hij moet eerst niet aangevinkt zijn) is het een functionele cookie en mag je hem dus opslaan en de volgende keer weer tonen. Doe je dit niet behoort het onder een tracking code, je onthoudt zonder toestemming welke producten de gebruiker wil op zijn eigen computer.
Wouter, helemaal mee eens. We delen dezelfde mening.