Kan niet connecteren met database
Apache2, PHP5 en MySQL.
Heb de handleiding van Arjan Kapeteijn volledig gevolgd. Ik heb volgende database gemaakt:
CREATE DATABASE ward;
CREATE TABLE gebruiker (naam VARCHAR(50), passwoord VARCHAR(30));
Vervolgens heb ik hierin met succes een record kunnen toevoegen via de mysql console interface.
Bij het uitvoeren van de volgende script (op connectie te maken met m'n zojuist gemaakte database):
Krijg ik volgende foutmelding:
Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for user 'ODBC'@'localhost' (using password: NO) in C:\Server\Apache2\htdocs\phptest.php on line 4
I'm clueless.
Wat moet ik doen om dit op te lossen?
vertaal die foutcode eens int nederlands, zou je al wel een belletje moeten gaan branden
weet je zeker dat je het zo hebt gedaan?;
Geef trouwens eens de rest van je code (line 1- 15 ofzo), volgens mij gaat er ergens anders wat mis
altijd local host opgeven en vaak als username root...
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
<?
$database="ward";
$conn = mysql_connect("localhost","jouw_gebruikersnaam","jouw_wachtwoord") or die ( "Het maken van de verbinding met de database is mislukt");
mysql_select_db($database,$db);
?>
$database="ward";
$conn = mysql_connect("localhost","jouw_gebruikersnaam","jouw_wachtwoord") or die ( "Het maken van de verbinding met de database is mislukt");
mysql_select_db($database,$db);
?>
Ik heb van jullie tips gebruik gemaakt en volgende script gemaak:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
2
3
4
5
6
7
<?
//phpinfo();
$database="ward";
$conn = mysql_connect("localhost","root","myrootpassword") or die ( "Het maken van de verbinding met de database is mislukt");
mysql_select_db($database,$conn ) or die ("Select database mislukt");
echo "verbonden met database";
?>
//phpinfo();
$database="ward";
$conn = mysql_connect("localhost","root","myrootpassword") or die ( "Het maken van de verbinding met de database is mislukt");
mysql_select_db($database,$conn ) or die ("Select database mislukt");
echo "verbonden met database";
?>
En... ik heb geen foutmelding meer.
Dat van die 'root' wist ik niet.
Ik ga nu eens dezelfde script daaien op m'n IIS, PHP, MySQL server.
Maar als je er logisch bij nadenkt, weet je dat een databaseprobleem niks te maken heeft met je webservice applicatie... :) ;)
Je hebt volkomen gelijk, maar ik heb pas gisteren geleerd te werken met het MySQL database systeem.
De script draait nu ook perfect om de IIS server.
Ik kan nu eindelijk eens proberen records toe te voegen aan de database via php scripts.
ALLEMAAL BEDANKT voor jullie ZEER SNELLE reacties (ik kon het amper bijhouden...)
even een voorbeeld voor je om gegevens op te vragen;
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php
$sql = "SELECT * FROM tabel";
// Voer de query uit op de database
$rs = mysql_query($sql) or trigger_error(mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($rs))
{
?>
<table>
<tr>
<td><?=$row['veld'];?></td>
<td><?=$row['veld2'];?></td>
<td><?=$row['veld3'];?></td>
<td><?=$row['veld4'];?></td>
</tr>
</table>
<?php
}
mysql_close();
?>
$sql = "SELECT * FROM tabel";
// Voer de query uit op de database
$rs = mysql_query($sql) or trigger_error(mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($rs))
{
?>
<table>
<tr>
<td><?=$row['veld'];?></td>
<td><?=$row['veld2'];?></td>
<td><?=$row['veld3'];?></td>
<td><?=$row['veld4'];?></td>
</tr>
</table>
<?php
}
mysql_close();
?>
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Wout van der Burg
Hierbij is tabel in de $sql uiteraard gewoon de naam van de tabel waar je uit wil selecteren, en de 'veld', 'veld1' enzovoort blijft tussen quotes, waarbij je veld veranderd in de naam van de 1e kolom, en veld1 in de naam van de 3e kolom.
uiteraard... :) ;)
:-) Nu nog een insert-statement ... ?
;-) Die insert statement met mysql api zal ik wel zelf vinden in de documentatie en in andere online voorbeelden.
ik gebruik zelf FormHAndler, dus ik gebruik geen INSERT queries, misschien voor jou ook interresant?
www.formhandler.net
@Wout: Is dat niet ongeveer hetzelfde als het gebruiken van een rekenmachine omdat je geen zin hebt om het even zelf uit te rekenen? Zelf queries maken is erg leerzaam.
zeker waar, maar als je als beginneling een snel formulier wilt hebben... :)
Ik heb het programma formhandler daarnet even gedownload en zal het deze middag eens bekijken.
Ok, heb FormHandler bekeken en ik denk dat ik het toch nog maar even allemaal zelf ga coderen. De stap om over te schakelen op zoiets zonder eerst de basis grondig te kennen is me te groot.