Kapotte harddisk Ubuntu
deze kan al voldoen.
En wat Roy ook zegt, je zus zal vast niet elke dag een back-up maken dus je raakt ongetwijfeld gegevens kwijt.
Waarom een HDD van honderden GB's in een netbook zetten? En wat Roy ook zegt, je zus zal vast niet elke dag een back-up maken dus je raakt ongetwijfeld gegevens kwijt.
Bram Boos op 21/01/2012 23:22:09:
Waarom een HDD van honderden GB's in een netbook zetten? deze kan al voldoen.
3.5" in een netbook? Ik denk niet dat dat gaat passen.. Een nieuwe schijf heb je al vanaf 50 euro, maar dan zul je wel moeten weten of je sata óf pata moet hebben.
Nou geven wij suggesties en zelfs het antwoord (!) en ga je toch een nieuwe kopen. Doe dat dan direct zonder eerst een topic hier te starten. Zeker ook wanneer je mensen gaat beledigen en vals beschuldigen (!).
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
- Active Killdisk
- HDShredder
Ook nog Ubuntu een keer of vijf geïnstalleerd en tientallen keren m'n USB-stick verwisseld om boot disks te maken.
En dat twee dagen lang (gisteren ook nog eens tot 's avonds laat). Als iemand me dan verteld dat het voor niks is, dan word ik daar op z'n zachts gezegd niet vrolijk van.
Toevoeging op 22/01/2012 12:22:44:
En veel data ging er niet verloren, er stond vrij weinig op.
Ook ben ik niet van plan een nieuwe HD te kopen, want dat vind ik net als jij nog even zonde van de HD die misschien nog werkt.
Toevoeging op 22/01/2012 13:13:07:
En er zit overigens een SATA in. Wat voor (150, 300 of 600) weet ik niet precies.
Merijn Venema op 22/01/2012 04:28:56:
Tuurlijk, het zijn de eerste signalen maar zo`n harde schijf kan nog prima mee. Ik snap echt niet waarom sommige mensen zo snel tot de conclusies komen dat iets "stuk" is omdat het niet meer werkt.. Het kost wat meer tijd om te repareren, maar volgens mij heb je er zelf geen zin in.
Leuk dat je het zegt, maar als je even op google had gekeken dan had je gevonden dat die schijf gewoon kapot aan het gaan is. Als de Ts garantie heeft dan moet hij er maar gebruik van maken en anders wordt het tijd voor een nieuwe. Ook 2e hands zijn die nog voor een leuk bedrag te vinden.
Of een nieuwe netbook, maar dat is niet mijn keuze.
In ieder geval bedankt!
Gelukkig had ik nog een oude laptop die kapot was maar de hardeschijf het nog wel van deed. Die heb ik dus in mijn laptop gedaan en alles terug gezet naar fabrieksinstellingen etc. Heb nu dus een Fusij Siemens systeem op mijn HP draaien, had wel wat moeite eerst ivm driver etc alleen nu werkt alles gelukkig weer en kan ik tenminste weer werken.
Helaas had ik niet alles van mijn oude hardeschijf een recente backup. Dus sinds 12/12 ben ik alles kwijt.
Mijn advies aan iedereen met een kapotte harde schijf: probeer niet te lang alles te fixen want meestal is ie gewoon stuk. Probeer te formatteren, maar als dat niet lukt kun je beter stoppen.
Als je hem opstart, en je houd je oor tegen je netbook aan, en hij tikt, dan is ie echt overleden. Niet verder zoeken/proberen gewoon zeggen overleden (.) <- punt.
Geloof me, ik heb er al honderden aan mijn oor gehad.
Niet alleen netbooks, laptops, desktops...
Had ik eerder moeten weten.
Ja het klinkt als een nutteloze/rare oplossing, maar het is echt zo. :)
Nadeel van een SSD is dat je hem niet hoort dood gaan, die is gewoon plotseling dood dus is Raid nog meer een must of backups/dropbox shizzle..
Heb ik hier 2 externe harde schijven liggen die al 7 jaar zo kapot als wat moet zijn?
Die schijven tikken al vanaf het moment ik ze uit de doos haalde.
En ze lopen gewoon weg als een tit al 7 jaar lang. Hoezo bied jij manier van testen 100% zekerheid of een schijf kapot is of niet?
Tikken is meestal een signalement dat een schijf niet geheel meer in orde is, maar het staat niet garant voor een kapotte schijf. Als je er op tijd bij bent dan is een schijf meestal nog wel in staat om een backup te maken.
Dat jij het risico neemt om die schrijf toch te gebruiken is geheel aan jou. Als jou data naar de kl*ten is, dan houd het op.
Ik wil geen onbetrouwbare schijven. Ook niet als opslag voor backup o.i.d.
Uiteraard werkt dit niet met SSD, daar draaien geen mechanische onderdelen in...
edit een schijf kan niet incontinent zijn.. ff maar verbeterd voor de leesbaarheid, iets met gsm en automatisch woorden.. ;)
Gewijzigd op 19/08/2012 21:38:33 door Bart V B
Ik zou bijna jou uit dagen om een dagje op de koffie te komen.
Dan mag jij het tik oortje van jou even tegen mijn schijven aan legen.
En dan mag jij zeggen of deze kapot zijn of nog gewoon 100% lopen.
Niet on aardig bedoelt of zo, maar mijn mening is dat een schijf tikt bij opstarten of het gewoon draaien tijdens gebruik. Niet gelijk de status kapot of bijna kapot mag krijgen, elke schijf is anders.
Je mist een klein detail wat ik er ook bij vermeld.
Als een schijf tijdens het opstarten fouten geeft, met welk besturings systeem dan ook, dan kan je het nog proberen door hem opnieuw te formateren en een vers systeem erop te zetten.
Ik heb het over een schijf die duidelijk een afwijking vertoond met lezen en schrijven. Dan hoor je meestal een soort van dubbele tik.
(lastig uit te leggen hoe het precies klinkt.)
Als dat zo is, dan is die schijf vaak aan het einde van zijn latijn.
Mijn schijf in mijn laptop die tikt ook gewoon hoor, daar niets mis mee.
Alleen als hij niet meer opstart, of aangeeft dat er lees/schrijf fouten zijn, dan word het tijd om je oor eens er tegenaan te houden.
Het is dan een soort van geluid of dat de naald maar enkel op een heel klein gebied heen en weer beweegt of blijft staan. Je zou eigenlijk het eens moeten horen, dan begrijp je wat ik bedoel...
Dan ga ik vandaag als het niet te warm is op zolder even de doos met kapot HDD's pakken. Deze partij schijven zijn defect en nog niet laten op halen.
Deze hebben allemaal problemen met schijven/lezen of format.
Ik ga mijn oor eens tegen de schijven drukken of ik kan ondekken welke tik jij dan bedoelt.