KiTTY installer?
Ik heb zojuist KiTTY gedownload en ben er nu even mee aan het spelen.
Nu vraag ik me af of er alleen een "stand-alone" versie van KiTTY is. Het programma installeert zichzelf niet en ik moet nu telkens het .exe bestand uitvoeren waardoor ik iedere keer zo'n waarschuwings pop-up krijg. Zie ik iets over het hoofd?
Wat voor waarschuwingspopup?
@Ozzie: Herkenbaar, met een recente versie van Putty hebben wij dat ook. Putty is eveneens een gewone .exe en we zijn terug naar een oudere versie. Konden niet snel even een oplossing vinden.
"The publisher could not be verified. Are you sure you want to run this software?"
Toevoeging op 15/12/2014 23:02:31:
@Aad
Je moet deze versie downloaden: putty-0.63-installer.exe
Dat is namelijk een installer en dan krijg je die pop-up niet.
Download link: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html
Toevoeging op 15/12/2014 23:15:55:
UPDATE KITTY
Ik ben nu even aan het testen met KiTTY en misschien leuk om te melden ...
KiTTY lijkt erg op PuTTY, maar wat ik zelf (nu al) grappig vind, is dat het scripts kan uitvoeren. Je kan een (tekst) bestandje laten inlezen, en dat wordt dan uitgevoerd. Bijv. als ik een bestandje maak met daarin
root
123abc
En ik ga dan inloggen, dan kan ik dat bestand inlezen en dan logt ie in als root met wachtwoord 123abc. In dit geval niet zo nuttig natuurlijk, maar je kunt op deze manier dus een aantal "snippets" maken die je vaak nodig hebt en dan hoef je alleen zo'n snippet te selecteren en de rest gaat vanzelf.
En nog een andere (voor mij) zeer leuke feature. Ik kan in KiTTY inloggen als root, en als root kan ik vervolgens vanuit KiTTY WinSCP opstarten ... als root! Geinig :) Ik kom alleen niet meteen in de root-directory terecht, maar in de directory \root. Weet iemand toevallig of ik ergens een instelling kan aanpassen waardoor ik echt in de root terecht kom? Volgens mij is \root de root directory van Plesk.
Toevoeging op 15/12/2014 23:21:10:
Ah, oplossing gevonden voor de pop-up melding. Zie hier, het voorlaatste bericht: https://social.msdn.microsoft.com/Forums/windowsdesktop/en-US/fc98080e-db2a-463f-a3a0-372acb3b6eab/disable-the-publisher-could-not-be-verified-for-a-certain-application?forum=windowssecurity
Gewijzigd op 15/12/2014 23:03:37 door Ozzie PHP
/root (en dus niet \root, jij Windows-dreuzel!) is de home-directory van user root. Niet geheel onlogisch dus dat je daar na het inloggen terechtkomt. ;-)
Vroeger, heel vroeger, en dan bedoel ik echt heel erg vroeger, zo vroeger zelfs dat ik nog in een geschiedenisboek moest opzoeken of ik het echt wel goed had onthouden (*), was de home van root gewoon /, maar dat heeft wat praktische bezwaren. In sommige distributies zag je vroeger ook wel /home/root, maar ook dat is niet aan te bevelen.
(*) ter indicatie: ik heb het dan over jaartallen waarvan het derde cijfer een 7 of 8 is
Gewijzigd op 15/12/2014 23:40:02 door Willem vp
Maar dat verklaart het dus. Dat klopt dus gewoon. Maar wel grappig dat ik vanuit KiTTY gewoon WinSCP kan aanzwengelen hè? Hebben we het laatst nog uitgebreid over gehad. Ik denk dat dat dan net zo'n handige oplossing is als jullie eerder aangedragen oplossing.
Overigens, heel even off-topic, ik zie op mijn server een map /home/ftp. Is dat de publieke ftp map? Als ik mijn IP-adres aanroep in de browser met ftp://123.45.67 dan krijg ik een login prompt. Echter, als ik dan als root inlog, wordt de toegang geweigerd. Is dat gebruikelijk? Kan ik die ftp ook uitschakelen eigenlijk zodat ftp://123.45.67 direct een verboden toegagang header terugstuurt en geen login-box toont?
Ja, dat is wel geinig, die mogelijkheid kende ik ook nog niet. Of het echt handig is, hangt denk ik van de situatie af (zoals het aantal systemen dat je beheert). Ik zou er zelf niet altijd zin in hebben om speciaal voor WinSCP KiTTY te starten en in te loggen. ;-)
> Is dat de publieke ftp map? [...] Echter, als ik dan als root inlog, wordt de toegang geweigerd.
Dat is normaal. In principe is root een persona non grata voor FTP. Maar ook dat is instelbaar. Als je vsftpd gebruikt bijvoorbeeld, zul je een bestand /etc/vsftpd/ftpusers hebben met daarin een aantal namen, waaronder root. Dat zijn de personen die niet op FTP kunnen inloggen. Let overigens op, afhankelijk van een instelling in vsftpd.conf (userlist_deny=NO) kan het ook een lijst zijn van personen die juist wél kunnen inloggen. Maar aangezien alle users die niet in de lijst staan dan worden geweigerd, zal de lijst er in dat geval heel anders uitzien.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik beheer zelf maar 1 VPS nu dus dat valt nogal mee. Wat op zich wel fijn is, is dat ik nu geen extra instellingen hoef te doen. Ik kan gewoon die PermitRootLogin instellen, dan als ozzie user inloggen en vervolgens root rechten aanvragen en rootwachtwoord invullen. Is toch weer een stap veiliger dan dat ik user ozzie automatische root rechten geef en ik hoef dan ook nergens op m'n systeem mijn usernaam en wachtwoord te laten slingeren. Op zich wel zo veilig. Ja, het is ietsje meer typwerk, maar dat overleef ik ook wel weer :)
Het bestand /etc/vsftpd/ftpusers lijkt bij mij niet te bestaan. Die directory bestaat ook helemaal niet.
Daarom zei ik ook dat het van de situatie afhangt. ;-)
> Het bestand /etc/vsftpd/ftpusers lijkt bij mij niet te bestaan. Die directory bestaat ook helemaal niet.
Het zou kunnen dat je een andere ftp daemon hebt, zoals proftpd of zo (dat kun je opvragen met "yum list installed \*ftp*"; let op de backslash). In principe is /etc/ftpusers de standaard locatie, maar de laatste jaren zie je steeds meer de trend om die bestanden op te slaan in een applicatie-specifieke directory.
Als je ook geen /etc/ftpusers hebt en je wilt toch weten of dat bestand ergens staat, zou je je /etc-structuur kunnen afzoeken:
Willem als ik die yum list doe krijg ik ftp.x86_64 te zien. Uit die laatste zoekopdracht lijken geen resultaten te komen. (Voor de goede orde ... ik heb zelf nog geen users aangemaakt, wellicht ligt het daar aan?)
Dat ftp-package dat je ziet is alleen een client. Het lijkt er dus op dat er uberhaupt geen FTP daemon geïnstalleerd is op je systeem. Maar je krijgt dan weer wel een login-prompt. Dat is wel weer knap zonder ftpd.
Dan komen we bij die map /home/ftp. Dat is niet standaard CentOS, want dan zou die homedir /var/ftp zijn. Ik vermoed dan ook dat je provider (beter gezegd: degene die verantwoordelijk is voor de installatie van je VPS) zelf iets buiten yum om heeft lopen knutselen.
Je zou nog eens kunnen kijken met het commando "systemctl list-unit-files" of daar iets tussen zit wat op een ftp-server zou kunnen lijken (aangezien dat een flinke lijst is, zou je dat nog kunnen filteren met "systemctl list-unit-files | grep ftp") en als dat ook niets oplevert, dan is het feit dat er een FTP-server op je systeem draait het gevolg van ouderwets broddelwerk.
Trouwens: geeft je server bij de FTP-loginprompt (of anders als je bent ingelogd) nog aan welke software er wordt gebruikt?
Wat ik je gisteren nog niet gemeld had, is dat als ik die yum list doe, er ook bij staat "geladen plugins: fastestmirror", maar dat is waarschijnlijk ook niet interessant?
Wat mogelijk wel interessant is, is dat er nu ineens (in een rode kleur) psa-proftpd.x86_64 bij staat. Dit heb ik gisteren niet zien staan, óf omdat het er niet stond, óf omdat ik het gemist heb vanwege de rode kleur??? :-s
>> Dat is niet standaard CentOS, want dan zou die homedir /var/ftp zijn.
Het is wel CentOS 7. Zou het daar aan kunnen liggen? Verder staat er trouwens helemaal niks in die /home map.
>> geeft je server bij de FTP-loginprompt (of anders als je bent ingelogd) nog aan welke software er wordt gebruikt?
Nee, ik zie zo gauw niks. Het is in ieder geval een voorgeïnstalleerde installatie van CentOS 7 met Plesk 12.
Dit systemctl list-unit-files levert een hele waslijst op. Met grep ftp erbij vindt ie niks.
Zou het kunnen dat proftpd onder de user "ftp" draait? zoals Mysqld vaak onder "mysql".
Als je die user dan aanmaakt, zonder de optie "hoeft geen home-dir te hebben", dan ontstaat er een /home/ftp dir.
Ivo, er staat niks in die map. Ik heb dus ook geen idee wat ik er verder mee aanmoet. Het "vervelende" is wel dat je dus ftp://123.45.67 kunt aanroepen in de browser, waarna er een login-box verschijnt. Met root kan ik in ieder geval niet inloggen, maar ik heb liver niet dat er überhaupt iets open staat.
Dan stop je de ftp server.
Hoe doe ik dan SanThe? En is het dan opgelost? Die ftp server heb ik verder toch nergens voor nodig?
Daar gebruik ik dan sftp voor. Of werkt dat dan ook niet meer?
> "geladen plugins: fastestmirror", maar dat is waarschijnlijk ook niet interessant?
Nee, die plugin kijkt wanneer je yum start welke server (in theorie) het snelst is om je updates vanaf te halen.
> Wat mogelijk wel interessant is, is dat er nu ineens (in een rode kleur) psa-proftpd.x86_64 bij staat.
Geen idee wat dat betekent. Heb nog nooit iets roods gezien in yum. ;-) (maar dat is misschien weer een instelling die ik niet heb)
Verder ken ik psa-proftpd niet. In de zin van: hij behoort niet tot de standaard CentOS-repository. Kun je eens kijken in de rechter kolom (van yum list) uit welke repo dat package komt?
>> Dat is niet standaard CentOS, want dan zou die homedir /var/ftp zijn.
Het is wel CentOS 7. Zou het daar aan kunnen liggen? Verder staat er trouwens helemaal niks in die /home map.
Nee, want die gebruikt ook /var/ftp. Standaard (dat is: als je niet zelf gebruikers hebt aangemaakt) zal er niets onder /home staan.
> Als je die user dan aanmaakt, zonder de optie "hoeft geen home-dir te hebben", dan ontstaat er een /home/ftp dir.
Bij CentOS zal dat in ieder geval niet voorkomen, want user ftp is onderdeel van de basisinstallatie en wordt dus door de CentOS-installer aangemaakt (met homedir /var/ftp).
> service proftpd stop
Dat is CentOS 6-lingo. Onder CentOS 7 is het "systemctl stop proftpd". Of misschien zelfs systemctl stop psa-proftpd. Maar aangezien de systemctl list-unit-files geen hits opleverde, vraag ik me af of dat uberhaupt gaat werken.
> Daar gebruik ik dan sftp voor. Of werkt dat dan ook niet meer?
Zie een ander draadje van vorige week, waarin ik heb uitgelegd dat sftp wordt verzorgd door openssh-server.
Ik had dat ook nog nooit gezien. Daarom was het me wellicht niet opgevallen. Misschien iets van KiTTY? Als ik inlog via KiTTY geeft ie bijv. ook aan hoeveel foutieve loginpogingen er zijn gedaan sinds je de laatste keer hebt ingelogd. Dat krijg ik in PuTTY nooit te zien.
>> Kun je eens kijken in de rechter kolom (van yum list) uit welke repo dat package komt?
Dit zegt ie: 1.3.5-cos7.build1200140807.16
>> Onder CentOS 7 is het "systemctl stop proftpd"
Dit zegt ie: Failed to issue method call: Unit proftpd.service not loaded.
>> systemctl stop psa-proftpd
Dit zegt ie: Failed to issue method call: Unit psa-proftpd.service not loaded.
>> even checken: ps -ef |grep ftp
Dit zegt ie:
root 1000 998 0 21:20 ? 00:00:00 /usr/libexec/openssh/sftp-server
root 1006 974 0 21:22 pts/0 00:00:00 grep --color=auto ftp
>> systemctl list-unit-files --type=service
Hier krijg ik weer een hele lijst. Als ik er |grep ftp bij zet vindt ie niks.
>> ... en wordt dus door de CentOS-installer aangemaakt (met homedir /var/ftp).
De directory /var/ftp bestaat bij mij niet.
Kunnen jullie hier iets uit opmaken?
Gewijzigd op 16/12/2014 21:28:29 door Ozzie PHP