klein stukje van de text laten zien

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Chieljan sportel

chieljan sportel

27/01/2010 11:34:00
Quote Anchor link
Ik heb een probleem met me code ik heb al verschillende dingen geprobeerde maar ik probeer dus het volgende voor elkaar te krijgen

Dit is een hele lange text
met enters er in
maar nu probeer ik hem dus aftekorten doormiddel van puntjes ...

hoe krijg ik dit voor elkaar?

Dit is een hele lange test
met enters er in ...

dit is my while loop

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
while($row = mysql_fetch_assoc($result))
        {
$timestamp = time($row['toevoegdatum']);
echo("Titel: ".$row['titel']." Geplaatst op: " . date('d-m-Y', $timestamp) . "<br /><br />Bericht: ");
echo nl2br("".$row['bericht']."<br />");

}

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

PHP hulp

PHP hulp

18/11/2024 08:49:29

Richard van Velzen

Richard van Velzen

27/01/2010 11:42:00
Quote Anchor link
Waarom geef je niet gewoon een inleiding op en de rest? Dan kun je de inleiding als "korte tekst" laten zien en voor het volledige artikel gewoon de rest eraan geplakt.

En nee, dat is niet veel werk, dat is *veel* beter dan proberen in je tekst te knippen. Dat is echt nooit optimaal.

Chieljan sportel

chieljan sportel

27/01/2010 11:44:00
Quote Anchor link
ik zou dit toch graag voor elkaar willen krijgen dus als iemand het weet zeg het me a.u.b :D

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/01/2010 12:51:00

Justin S

Justin S

27/01/2010 12:53:00
Quote Anchor link
Ik gebruik altijd de volgende code:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
function cutStr($message, $len)
    {

if(strlen($message) > $len)
            {

return substr($message, 0, $len) . '...';
            }

else
            {
                return $message;
            }
    }

?>

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/01/2010 12:53:00

Justin S

Justin S

27/01/2010 13:50:00
Quote Anchor link
Richard van Velzen schreef op 27.01.2010 11:42:
Waarom geef je niet gewoon een inleiding op en de rest? Dan kun je de inleiding als "korte tekst" laten zien en voor het volledige artikel gewoon de rest eraan geplakt.

En nee, dat is niet veel werk, dat is *veel* beter dan proberen in je tekst te knippen. Dat is echt nooit optimaal.

Hoe kom je daar in godsnaam bij?
Nu kan je afbreken op bijvoorbeeld 80 karakters, en zelfs de functie herschrijven en pas na een woord afbreken. Waarom zou je dubbel werk gaan doen als php het voor je kan doen?

Richard van Velzen

Richard van Velzen

27/01/2010 13:55:00
Quote Anchor link
Justin schreef op 27.01.2010 13:50:
Richard van Velzen schreef op 27.01.2010 11:42:

Hoe kom je daar in godsnaam bij?
Nu kan je afbreken op bijvoorbeeld 80 karakters, en zelfs de functie herschrijven en pas na een woord afbreken. Waarom zou je dubbel werk gaan doen als php het voor je kan doen?

Oh, heerlijk, weer een betweter die m'n stemming weet te verpesten.

Je hebt blijkbaar geen idee van de werkelijke complexiteit voor het verwerken van teksten. Wil je dit echt goed doen zit je al te kijken naar een specifieke verwerking voor reguliere talen, met ons complete woordenboek erin verwerkt plus natuurlijk inflectie en irreguliere constructies enzovoorts. Anders is dit *NIET* betrouwbaar.

Dubbel werk doen? Ik weet niet? Waar haal je die onzin vandaan? PHP *KAN* dit niet voor je doen, het is geen denkend object, het kent geen taal. Dit is *veel* makkelijker als je het gewoon opdeelt in de logische structuur die je er nu automatisch uit wil halen: "inleiding" vs. "content".

Wat is het probleem van het scheiden daarvan volgens jou? Dan zal ik je duidelijk uitleggen waarom wat ik zeg met ruime voorsprong een betere optie is.

Justin S

Justin S

27/01/2010 14:05:00
Quote Anchor link
Dit heeft niks met betweterij te maken. Het gaat er puur om dat als hij nu een database heeft met lange teksten erin. Die hij wil afbreken na bijvoorbeeld 500 karakters / 20 woorden o.i.d. kan je daar gewoon een functie voor schrijven. Door bepaalde voorwaarden te stellen kan je PHP laten beoordelen waar hij de puntjes moet plaatsen. Kennelijk ontschiet jou deze mogelijkheid aangezien je het al hebt over complexiteit van teksten (?). Tekst is in defenitie gewoon een string, en PHP kan dat gewoon lezen, PHP hoeft ook geen taal te kennen want het bepaald gewoon of iets aan de voorwaarden voldoet. Als je je voorwaarden goed opgeeft kan PHP zelf beslissen waar de puntjes geplaatst moeten worden..

Quote:
e hebt blijkbaar geen idee van de werkelijke complexiteit voor het verwerken van teksten.

Ik weet niet wie je denkt dat je voor je hebt, maar ik werk al 5 jaar in de communicatiebranche met professionele tekstverwerkers, waaronder online tekstverwerkers dus ik denk dat ik wel weet hoe de vork in de steel steekt...

Het is in mijn ogen dubbel werk omdat je er een extra handeling voor moet verrichten + de database extra aan moet spreken iets te posten en bij elke request een extra veld moet ophalen. Daarnaast moet je ook zelf bepalen waar je de inleiding op laat houden, waarmee je layout kan verschillen met hoe je het voor ogen had.

Waarom iets moeilijker maken dan dat het is. Als je hier (lees: phphulp) in de tutorials zoekt vind je een functie waarmee PHP afbreekt na een aantal opgegeven woorden. Met een uitbreiding op die functie kan die dan bijvoorbeeld zoeken naar de eerst volgende punt achter een woord: dan plaatst hij er 2 puntjes achter en een link met bijvoorbeeld: lees meer =>. Dan breekt hij netjes aan het einde van een zin af en zal je lay-out niet drastisch veranderen.

27/01/2010 14:09:00
Quote Anchor link
@ Justin mee eens, het is dubbel werk als je het nog een keer moet gaan doen. Nou versta ik onder nog een keer moet gaan doen, een verkorte versie van je tekst schrijven. Er zijn zat functies voor. Zelfs hele classes, die rekening houden met html, woorden en spaties etc.. Dus waarom zou je een 2e tekst gaan schrijven, je hebt immers alleen het eerste deel nodig van een al geschreven tekst?

Richard van Velzen

Richard van Velzen

27/01/2010 14:12:00
Quote Anchor link
Oh mijn god, het lijkt wel een kleuterschool hier, ik ga er niet eens op in want je hebt blijkbaar geen enkel besef waar je het over hebt.

Misschien moet je het kleine boze boek maar eens gaan lezen, dan snap je wel wat ik bedoel.

Edit: en na je post nog eens gelezen te hebben besef ik me pas dat jij echt geen ervaren developer bent. Als je al denkt dat zoiets "zwaarder" is, echt, je hebt geen idee. Je haalt helemaal niet meerdere velden op, je concatteneert direct bij het ophalen, niks geen last van. Juist het proberen te knippen in PHP waardoor je een compleet verwoeste tekst krijgt die grammaticaal totaal niet meer klopt zal meer resources nemen dan nodig.

P.s.: jij hebt blijkbaar ook geen idee tegen wie jij het hebt... :')
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Richard van Velzen

Justin S

Justin S

27/01/2010 14:16:00
Quote Anchor link
Dat jij je ongelijk niet wil toegeven is kinderachtiger dan het feit dat jij dit een kleuterschool noemt. Trek zelf je conclusies. Ik ben er klaar mee. Fijne dag nog!

27/01/2010 14:19:00
Quote Anchor link
Het kleine boze boek? Nee dat is voor volwassenen. En ja ik zit ± nog in de leeftijd van de kleuterschool. (15 jaar?)
Als je een tekst neemt, dan kun je een kort deel van de tekst weergeven, dit is volgens mij wat TS bedoelt. (TS = topicstarter..) Dus waarom een inleiding schrijven? Als mensen een deel van de tekst lezen en het interessant genoeg vinden om op lees meer te klikken is dit toch voldoende? Als je het nou over oersaaie rapporten gaat hebben, tja dat is een ander verhaal dan heb ik inderdaad genoeg aan een inleiding/samenvatting.

Oh btw, kleuterschool is leuk hoor! Je hoeft er namelijk niks te doen!! :-D

Edit: TS ik probeer even het script te vinden die ik wel eens heb gebruikt, hoop dat ik hem nog heb!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door

Justin S

Justin S

27/01/2010 14:24:00
Quote Anchor link
@ danny, op zich zou dit moeten werken:

Justin schreef op 27.01.2010 12:53:
Ik gebruik altijd de volgende code:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?php
function cutStr($message, $len)
    {

if(strlen($message) > $len)
            {

return substr($message, 0, $len) . '...';
            }

else
            {
                return $message;
            }
    }

// aanroepen d.m.v.:
cutStr($string, $lengte);

?>
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Justin S

27/01/2010 14:28:00
Quote Anchor link
@Justin, klopt, maar dan hak je ook een woord door: "dit is mij hel..." en met het script dat ik gebruikte: "dit is mij helemaal..." snap je?

TJVB tvb

TJVB tvb

27/01/2010 14:44:00
Quote Anchor link
Justin & Danny,
Ik ben het toevallig wel met Richard eens. Door tekst lukraak af te kappen krijg je hele rare teksten op het scherm. Als er dan nog html e.d. in zit wordt het helemaal een feest en kun je de website wel weggooien.

Als je doel is nutteloze stukken tekst te plaatsen dan werkt dit wel.
En Justin, ik ken genoeg mensen die ook eerst perse wilde dat de eerste * woorden gebruikt werden en later toch vroegen om het aan te passen.

27/01/2010 17:47:00
Quote Anchor link
TJVB, ik kan het script dat ik had niet meer vinden maar dat hield ook rekening met html tags..
Dan nog, op richards manier moet je zelf een samenvatting of inleiding schrijven. Stel het is een korte tekst maar er komt nog ietsjes buiten het aantal woorden dat je wilt, dan lijkt het me lastig om daar een samenvatting van te schrijven.

Maar dat is persoonlijke mening, de TS moet beslissen wat hij het handigst vind.

Richard van Velzen

Richard van Velzen

27/01/2010 18:19:00
Quote Anchor link
Je snapt blijkbaar niet wat ik bedoel... Ik zeg, het eerste stuk van je tekst is inleiding (ja, dat is *altijd* zo, anders kun je het beter helemaal niet laten zien). Dat scheid je van de rest en zo hoef je ook niet meer met PHP te gaan klieren om het altijd perfect te hebben.

Justin S

Justin S

27/01/2010 20:14:00
Quote Anchor link
TJVB schreef op 27.01.2010 14:44:
Justin & Danny,
Ik ben het toevallig wel met Richard eens. Door tekst lukraak af te kappen krijg je hele rare teksten op het scherm. Als er dan nog html e.d. in zit wordt het helemaal een feest en kun je de website wel weggooien.

Als je doel is nutteloze stukken tekst te plaatsen dan werkt dit wel.
En Justin, ik ken genoeg mensen die ook eerst perse wilde dat de eerste * woorden gebruikt werden en later toch vroegen om het aan te passen.

Ik heb eens een functie geschreven die de teksten op een nette manier afkapte én de html tags netjes afsloot. Hij rekende het aantal woorden wat er minimaal gebruikt moest worden en maximaal, daar zal ongeveer 20 woorden tussen dus tenzij je hele rare zinnen maakt, hij kapt 'm netjes af. Vervolgens ging zoekt de functie in de string naar de eerste punt (.) die gebruikt wordt na het bereiken van het minimum aantal woorden. Dit zit altijd tussen het minimum en maximum aantal woorden in, zoals ik al heb gezegd, dit geen onmogelijk lange zin is. Zolang je juist specificeert op wat voor manier je iets wil afbreken en PHP verteld hoe en aan wat voor voorwaarden dat moet voldoen scheelt dat een hoop tijd. De functie werd overigens gebruikt voor het company blog van het bedrijf waar ik toen der tijd werkte.

Maar het ging om de TS en de oplossing is reeds bekend gemaakt en ik hoef mijn gelijk niet langer te halen bij mensen die dat toch niet gaan toegeven :-)!

TJVB tvb

TJVB tvb

27/01/2010 20:44:00
Quote Anchor link
Justin schreef op 27.01.2010 20:14:
Maar het ging om de TS en de oplossing is reeds bekend gemaakt en ik hoef mijn gelijk niet langer te halen bij mensen die dat toch niet gaan toegeven :-)!

Je krijgt het als je het hebt. Maar ik vraag me af of je de post van Richard wel goed gelezen hebt.

Ivo K

Ivo K

27/01/2010 20:50:00
Quote Anchor link
@Justin

Doe niet zo verrekte zielig en blind! Lees wat Richard schrijft en oordeel daar eens objectief over. Dan zul je zien dat zijn idee het probleem wegneemt en veel gebruiksvriendelijker is. Ga dus niet doen alsof jij het zo goed weet, en, als je het dan toch goed weet en ik ongelijk heb, toon het dan aan met een wél goed werkend script.

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.