Korte OOP vragen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Randstad B.V.- Freelance Senior Fullstack Develope

Startdatum: 01.05.2023 Richttarief: € 75,00 - €85,00 Duur van de opdracht: 1 jaar Uren per week: 40 Werkmodel: Hybride, dinsdag en donderdag aanwezig op kantoor in Diemen en meer wanneer dit nodig is. Functieomschrijving: De ideale kandidaat gaat onderdeel uitmaken van een junior team binnen het foundation domein. Vanuit het foundation domein werkt dit team samen met andere foundation teams en teams uit het online domein (professionals B2B en B2C) voor het bouwen en integreren van HRM functionaliteiten (verlof en benefits) in de persoonlijke portal van Interim Professionals. Er is meer backend werk dan frontend, maar kandidaat moet beiden leuk

Bekijk vacature »

SQL Database ontwikkelaar

Functie omschrijving Wil jij meewerken aan het creëren van slimme software om magazijnen als een geoliede machine te laten lopen? Wij zoeken een zorgvuldig persoon, iemand die niet snel de hand omdraait voor complexe algoritmes. Denk jij dat jij de SQL ontwikkelaar bent die wij zoeken? Lees snel verder en wie weet zitten we binnenkort samen aan tafel! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je houdt je bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van MS SQL server databases, dit doe je met T-SQL als programmeer laag. Je gaat aan high-end software oplossingen werken, dit doe je voor de optimalisatie

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Lasrobotprogrammeur/operator

Heb je interesse in trekkers en beschik je overvlijmscherpse precisie? Solliciteer dan op deze vacature! Als Lasoperator ben je vooral bezig met het maken van nieuwe lasrobotprogramma’s en het optimaliseren van bestaande programma’s, zowel online als offline (incl. het bedienen van de Lasrobots). Daarnaast draag je bij aan een optimaal rendement van de las robots. Verder heb je de volgende werkzaamheden: Het meewerken als operator c.q. Robotlassen niveau 2 (van complexe samenstellingen/halffabricaten), het om- en instellen van de diverse stations van lasmallen (productdragers), het afwerken van laswerk (verwijderen lasspetters en oxiden), het bewaken van de machineplanning (op bewerkingen) incl. de

Bekijk vacature »

Back-end programmeur

Functieomschrijving Heb jij kort geleden je MBO of HBO ICT in ontvangst mogen nemen? Of ben je klaar voor een nieuw hoofdstuk in jouw carrière? Voor een uitdagende werkgever in de regio van Tilburg zijn wij op zoek naar een ambitieuze back-end programmeur met affiniteit met MS Acess. Samen met een enthousiast team ben je verantwoordelijk voor het bouwen van maatwerk software voor hun klanten. Je hebt kennis of ervaring van SQL, Maar affiniteit met MS Acess is nog belangrijker. Je bent sociaal naar klanten en flexibel ingesteld. Je denkt altijd in kansen en gaat graag de uitdaging aan. Verder

Bekijk vacature »

IT Manager team PaaS

TenneT is hard groeiende om haar ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Lead PaaS die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je wordt de Teammanager (Lead) van een nieuw team binnen de afdeling Basic van Information Technology and Facilities (ITF) van TenneT. Het team heet Platform as a Service. Hier wordt elke dag in een goede sfeer met zijn allen hard gewerkt om vanuit IT

Bekijk vacature »

C# .NET Backend Developer HBO Javascript

Samengevat: Deze werkgever is een professionele speler op gebied van IT en E-Commerce. Wil jij werken voor een e-commerce platform? Heb je ervaring met C#, Javascript en Scrum? Vaste baan: C# .NET Developer Backend E-Commerce 3.400 - 4.500 Backend Developer Wij ontwikkelen software voor E-Commerce toepassingen. Ons eigen Content Management systeem biedt een integrale oplossing met diverse ERP software. Onze systemen zijn vaak complex en omvangrijk en draaien bij grote organisaties. Maar ook kleine ondernemingen hebben steeds vaker behoefte aan een vlekkeloos werkende E-Commerce oplossing. Zij bieden een uitdagende werkomgeving met gezellige collega's. Je krijgt veel vrijheid en er is

Bekijk vacature »

C++ Ontwikkelaar

Functieomschrijving Ben jij als software ontwikkelaar toe aan een nieuwe uitdaging? Dan zoeken wij jou! Voor het maken van de procesbesturingssoftware gebruiken onze projectteams een in C++ en C# geschreven tool. Dit is een gedistribueerd object framework wat alle kernfuncties biedt voor een procesautomatisering. Verder zullen jouw werkzaamheden o.a. bestaan uit: Ontwerpen, programmeren en testen van product aanpassingen; Analyseren van vragen en wensen van gebruikers en deze vertalen naar een functioneel ontwerp; Inzichtelijk maken van voortgang omtrent softwarewerkzaamheden, o.a. door middel van SCRUM; Continu toetsen van het effect van nieuwe releases op andere tools en processen; Implementeren van nieuwe product

Bekijk vacature »

PHP developer (Symfony, Doctrine)

Functie Als PHP developer wordt er een hoge mate van zelfstandigheid verwacht, maar ook dat je goed opereert in een team waar kennis wordt gedeeld en dingen als codereviews erg veel voorkomen. Kwaliteit staat voorop, mede hierom werken ze bijvoorbeeld zonder echte deadlines in hun sprints. De SaaS-applicatie wordt volledig ontwikkeld in PHP en Symfony. De module bestaat uit een stuk informatie verrijking en intelligentie wat resulteert in een medische check. De logica wordt daarom in de code geïntrigeerd. Je bent onder andere bezig met complexe databases waar meer dan 80.000 medicijnen op verschillende niveaus in staan, die maandelijks worden

Bekijk vacature »

.NET Developer

Dit ga je doen (Door)Ontwikkelen van het applicatielandschap; (Door)Ontwikkelen van microservices; Bouwen van nieuwe functionaliteiten; Verbeteringen aandragen voor het applicatielandschap; Sparren met de business. Hier ga je werken De organisatie is werkzaam in de financiële dienstverlening met meer dan 200 medewerkers en meer dan 250.000 eindgebruikers is het een van de grotere binnen haar branche. Je komt te werken in een team waarmee je verantwoordelijk bent voor het ontwikkelen en onderhouden van de financiële applicaties binnen de organisatie, denk hierbij aan het bouwen en onderhouden van portalen. Als .net developer ga jij het development team ondersteunen met de transitie naar

Bekijk vacature »

Senior/Lead Python developer

Functie Samen met je team, bestaande uit een senior, 2 mediors en één junior ontwikkelaar ga je op een Agile-gebaseerde aanpak werken aan hun software. Je hebt oog voor kwaliteit, risico’s en klantbelang. Communicatie met je collega’s en waar nodig ook met klanten speelt een belangrijke rol in het bereiken van een succesvol resultaat. Als persoon ben je slim, krijg je dingen voor elkaar en ga je resultaatgericht te werk. Binnen het development team is er veel zelfstandigheid, los van de stand-up (10:00 uur) en zo nu en dan pair-programming sessies. Technieken die zij gebruiken zijn o.a. Python, Django, MySQL,

Bekijk vacature »

Functioneel Applicatiebeheerder

Wij van CNB zijn op zoek naar een leergierige Functioneel Applicatiebeheerder CNB is de grootste dienstverlener in de markt van bloembollen en vaste planten. In deze markt verricht CNB de volgende diensten: bemiddeling, veilen en het koelen en prepareren van bloembollen. Vanuit ons hoofdkantoor in Lisse werken bijna 100 collega’s dag in dag uit aan de bemiddeling van bloembollen. In Bovenkarspel vindt het koelen en prepareren van de bloembollen plaats. Wij zijn op zoek naar een enthousiaste Functioneel Applicatiebeheerder die naast een applicatie, ook sfeer kan bouwen! Jij: Vindt het leuk om binnen een klein IT-team aan de slag te

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als .NET ontwikkelaar start jij in een multidisciplinair team met 7 ontwikkelaars. Dit team is verdeeld onder Front-end ontwikkelaars en backend developers. De backend developers werken voornamelijk aan desktop applicaties in combinatie met backend systemen. Hier ga jij dus ook mee aan de slag! Hierbij wordt voornamelijk gebruik gemaakt van C# .NET, WPF, UWP, XAML en MVVM. WPF, UWP, .NET Core, Azure Devops en Entity Framework. WPF en UWP worden dan ook voornamelijk gebruikt voor de user interface van de desktop applicatie. Het development team is dan ook erg gedreven m.b.t. het ontwikkelen van vooruitstrevende en innovatieve horeca automatiseringsoplossingen.

Bekijk vacature »

C# developer

Functie Als C# ontwikkelaar ben jij de spin in het web bij deze organisatie. Jij begeleidt en traint de field engineers die bij de klanten machines leveren en installeren. Daarnaast ondersteun jij de field engineers als zij bij de klant vastlopen bij het installeren van de machine m.b.t. software matige vragen. Jouw doel is dan ook om de technische kennis van de field engineers door middel van training zoveel mogelijk uit te breiden. Dit om ervoor te zorgen dat zij zelfstandiger software matige problemen kunnen oplossen. Ook ben jij verantwoordelijk voor het bedenken van software oplossingen voor klanten en dit

Bekijk vacature »

Freelance JAVA / C# Developer

Functieomschrijving Ben je een ervaren freelancer of werk je in loondienst en ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Lees dan snel verder want wie weet is dit een leuke vacature voor jou! Voor een opdrachtgever in omgeving Delft zijn wij op zoek naar ervaren JAVA of C# Developers die graag op projectbasis willen werken. Je komt terecht bij een informele developers club die mooie projecten uitvoeren voor grote klanten. Het fijne van deze werkgever is dat je zelf mag beslissen hoe je te werk wilt gaan. Wil je als freelancer werken dan is dat OK. Wil je de zekerheid

Bekijk vacature »
Michiel Elshout

Michiel Elshout

01/04/2011 11:59:21
Quote Anchor link
Hallo iedereen op dit forum,

ik ben nu reeds een aantal weken bezig met OOP PHP en moet zeggen dat het me zeer bevalt. Echter heb ik een vraag. Is het mogelijk om de standaard functies in PHP bv: de mysql_error() en de mysql_real_escape_string() te verkleinen. Als je het niet snapt, ik bedoel zo iets als dit:

$this->error ipv mysql_error();
$this->escape->$_POST['value'] ipv mysql_real_escape_string;

Is dit mogelijk? Zo ja is het efficiënter om het dan zo te doen of gewoon de standaard aanhouden?

Alvast bedankt,

Michiel

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 12:03:15

Mark Kazemier

Mark Kazemier

01/04/2011 12:13:50
Quote Anchor link
Ik snap niet helemaal wat je nu precies wil en wat dit met OOP te maken heeft.

$this werkt alleen binnen een enkel object. Als je dus de volgende klasse hebt:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
class Database
{
  $handler;

public function __construct($host, $username, $password, $dbname)
  {
    $this->handler = pg_connect(sprintf("host=%s dbname=% user=% password=%", $host, $username, $password, $dbname);
    if(!$this->handler)
        throw new Exception('Kan geen verbinding maken');
  }

public function query($query)
  {
    return new DatabaseResult(pg_query($this->handler, $query));
  }
}

Je ziet nu steeds $this terugkomen als er een waarde uit de klasse wordt aangeroepen. Als ik dan alleen een andere klasse heb, kan ik niet opeens $this->handler doen. Wat ik wel kan doen is het volgende:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
class UserMapper
{
    private $db;
    public function __construct(Database $db)
    {
        $this->db = $db;
    }

public function getUsers()
    {
      $result = $this->db->query("SELECT * FROM users;");
      $result->fetchAll();
    }
}

Zie ook dit artikel:
https://webdevils.nl/articles/4-relaties-in-object-ge-rienteerd-programmeren/

Michiel Elshout

Michiel Elshout

01/04/2011 13:01:33
Quote Anchor link
Dank voor je reactie :) Ik zal het eens bekijken. Maar ik zie wel dat dat de PDO kant op gaat, wat voor voordelen heeft PDO? Sneller, efficiënter etc?

Mark Kazemier

Mark Kazemier

01/04/2011 13:10:31
Quote Anchor link
PDO heeft eigenlijk geen enkel voordeel, maar als je met klassen en objecten werkt, is het handig om ook je database in een klasse te hebben. Die kan je dan eenvoudiger meegeven aan andere klassen. Daarbij scheid je op die manier de verantwoordelijkheden.

Overigens is het wel af te raden om nog gebruik te maken van mysql_*, want ik hoor steeds vaker dat deze niet meer ondersteund zal worden in volgende versies van PHP. Kijk dus ook eens naar MySQLi.

Michiel Elshout

Michiel Elshout

01/04/2011 13:15:54
Quote Anchor link
MySQli is opgeschreven. Ik ga daar me ook eens in verdiepen, thx voor de reactie. Mijn part kan deze op slot :)

Wouter J

Wouter J

01/04/2011 16:17:19
Quote Anchor link
Ik zou voor PDO gaan i.p.v. MySQLi. Wat PDO voor anders bied te opzichte van MySQL:
- Werken met verschillende db types (bijv. SQLite)
- Werken met prepared statements (dan heb je geen mysql_real_escape_string meer nodig)
- Class style, waardoor het overzichtelijker is in OOP
- Transacties
- ...

En nog een ander punt waarom je over zou stappen op PDO of MySQLi: PHP6 gaat de standaard mysql_* functies niet meer als standaard aannemen, deze staan dan standaard uit.
Gewijzigd op 01/04/2011 16:17:32 door Wouter J

02/04/2011 09:55:52
Quote Anchor link
Wouter J op 01/04/2011 16:17:19:
(...)
En nog een ander punt waarom je over zou stappen op PDO of MySQLi: PHP6 gaat de standaard mysql_* functies niet meer als standaard aannemen, deze staan dan standaard uit.

Dit is niet waar. Mysql wordt gewoon nog in principe ondersteund in php versie zes. Maar ja, ze doen nu al zo lang over die nieuwe versie dat je eigenlijk niet op aan kan wat wel en niet komt. Door verschillende mensen zijn ook bijvoorbeeld verkeerde dingen verspreid (dat mysql verwijderd wordt).
Mysql wordt té veel gebruikt om hem zomaar eruit te slopen. Ook blijft die gewoon nog aanstaan.

Verder heeft mysqli soms geintjes die je liever niet wilt hebben, dat je opeens een query niet mag uitvoeren enzo. PDO is veel stabieler.

Verder is volgens mij dat jij je functies wilt chainen. Je moet dan gewoon return $this doen. Let wel op dat dit soms niet echt geheel nette OOP situaties oplevert.

Mark Kazemier

Mark Kazemier

02/04/2011 15:36:44
Quote Anchor link
Ik zou voor PDO gaan i.p.v. MySQLi. Wat PDO voor anders bied te opzichte van MySQL:
- Werken met prepared statements (dan heb je geen mysql_real_escape_string meer nodig)
- Transacties

Ik zal dit even punt voor punt ontkrachten:
1. Wat heb je eraan dat je meerdere database typen hebt. Hoe vaak wissel jij van database in je applicatie? Ik heb dat nog maar zelden meegemaakt en dan biedt PDO echt geen uitkomst, je zal namelijk nog steeds (bijna) al je queries aan moeten passen. Zeker als je van of naar MySQL wil migreren.
2. Prepared statements kunnen ook gewoon in MySQLi. Is een functionaliteit van je database, niet je library. Daarnaast zijn prepared statements vooral handig als je veel dezelfde select queries uit wil voeren met alleen een paar WHERE parameters anders. De database kan dan het query plan onthouden. SQL injection los je er nog niet 100% mee op, want het komt vaak genoeg voor dat er nog delen van een query gegenereerd worden door je applicatie en dat kan niet met prepared statements
3. MySQLi kan ook gewoon in klassen. Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon zelf de methoden in een klasse gieten. Als laatste, waarom zou je altijd OOP gebruiken, niets mis met functioneel of procedureel programmeren.
4. Idem als voor 2. Het is een functionaliteit van je database. Je kan dat met elke library waarmee je queries uit kan voeren gewoon doen. Daarbij zijn er zover ik weet ook in MySQLi speciale methdoen om transactions te starten, te committen en te rollbacken.
5. Ga verder :)

Quote:

Het idee is dat de licensies voor de MySQL library niet bij PHP liggen, maar bij een derde partij. Het wordt dan ook niet meer standaard meegeleverd bij volgende PHP versies, want overigens niet inhoud dat je het niet meer kan gebruiken. De library is nog steeds te downloaden en te activeren. Iets wat veel hosting partijen wel zullen doen, als je überhaubt nog bij shared hosting zit en niet gewoon VPS draait.

Daarnaast heb ik pas ergens begrepen dat PHP 6 helemaal niet meer komt.

Joris van Rijn

Joris van Rijn

02/04/2011 16:29:36
Quote Anchor link
Quote:
Als laatste, waarom zou je altijd OOP gebruiken, niets mis met functioneel of procedureel programmeren.

Programmeren hoort in grote systemen naar mijn mening gewoon OOP te zijn.
In de meeste programmeer talen kan je niet eens procedureel programmeren.

03/04/2011 10:46:42
Quote Anchor link
Mark Kazemier op 02/04/2011 15:36:44:
- Transacties

Ik zal dit even punt voor punt ontkrachten:
1. Wat heb je eraan dat je meerdere database typen hebt. Hoe vaak wissel jij van database in je applicatie? Ik heb dat nog maar zelden meegemaakt en dan biedt PDO echt geen uitkomst, je zal namelijk nog steeds (bijna) al je queries aan moeten passen. Zeker als je van of naar MySQL wil migreren.

Tenzij je natuurlijk iets wilt als bijvoorbeeld doctrine, dan is het toch wel makkelijk.
Als je weet wat de verschillen zijn tussen de verschillende engines dan is het geen probleem. Dan kan je veel beter pdo pakken. Onder andere omdat je dan dus veel beter OOP kan schrijven, want je kunt gewoon PDO klasses extenden e.d.
2. Prepared statements kunnen ook gewoon in MySQLi. Is een functionaliteit van je database, niet je library. Daarnaast zijn prepared statements vooral handig als je veel dezelfde select queries uit wil voeren met alleen een paar WHERE parameters anders. De database kan dan het query plan onthouden. SQL injection los je er nog niet 100% mee op, want het komt vaak genoeg voor dat er nog delen van een query gegenereerd worden door je applicatie en dat kan niet met prepared statements

Prepared statements met pdo is wel handiger dan met mysqli, pdo kan ook named prepared statements, wat niet met mysqli kan. Dynamisch gegenereerde queries hebben hier niks mee te maken. Als die verkeerd worden gemaakt, zullen ze ook gewoon bij mysql_* en PDO problemen opleveren.
3. MySQLi kan ook gewoon in klassen. Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon zelf de methoden in een klasse gieten. Als laatste, waarom zou je altijd OOP gebruiken, niets mis met functioneel of procedureel programmeren.

Kies dan wel het één of het ander. Functioneel en OOP door elkaar doen is niet handig, gebruik dan als je functioneel programmeert ook geen klasses zoals mysqli.
Zie ook eens andere vergelijkingen: mysqli vs pdo.

Quote:

Het idee is dat de licensies voor de MySQL library niet bij PHP liggen, maar bij een derde partij. Het wordt dan ook niet meer standaard meegeleverd bij volgende PHP versies, want overigens niet inhoud dat je het niet meer kan gebruiken. De library is nog steeds te downloaden en te activeren. Iets wat veel hosting partijen wel zullen doen, als je überhaubt nog bij shared hosting zit en niet gewoon VPS draait.

Daarnaast heb ik pas ergens begrepen dat PHP 6 helemaal niet meer komt.

Inderdaad komt er een andere versie van mysql in de plaats. Namelijk mysqlng. Deze zal nog gewoon te gebruiken zijn, later wordt mysql afgeschaft.
Verder is het natuurlijk de vraag wanneer php6 uitkomt. Veel dingen die in php6 zouden komen zijn al in php5.3 ingevoerd. Jammer genoeg zijn de dingen zoals verbeterde i18n en L10n support nog niet geïmplementeerd, die dus wel in php6 zouden komen. Daarom verwacht ik dat php6 in een of andere vorm nog wel uit zal komen, deze is speciaal gericht op betere ondersteuning van i18n en L10n.

Mark Kazemier

Mark Kazemier

03/04/2011 14:08:58
Quote Anchor link
Quote:
Tenzij je natuurlijk iets wilt als bijvoorbeeld doctrine, dan is het toch wel makkelijk.
Als je weet wat de verschillen zijn tussen de verschillende engines dan is het geen probleem. Dan kan je veel beter pdo pakken. Onder andere omdat je dan dus veel beter OOP kan schrijven, want je kunt gewoon PDO klasses extenden e.d.

Doctrine eist dat je PDO gebruikt. Wat verder niet wil zeggen dat je het zelf ook moet gebruiken. Daarnaast krijg je met ORM nog vele extra problemen. Zoals dat je geen controle meer hebt over de queries die je uitvoert. Daarbij kan je dan geen database specifieke dingen meer uitvoeren wat dus direct de kracht van je database weghaalt. En als laatste, als je ingewikkelde dingen moet doen, moet je er omheen omdat dat gewoonweg niet werkt. Oftewel een echte no-go.

Daarnaast kan je PDO gebruiken, maar je kan natuurlijk ook je eigen database klassen gebruiken. Heeft voor OOP weinig verschil. Persoonlijk gebruik ik PDO omdat ik geen zin heb om het wiel opnieuw uit te vinden.

Quote:
repared statements met pdo is wel handiger dan met mysqli, pdo kan ook named prepared statements, wat niet met mysqli kan. Dynamisch gegenereerde queries hebben hier niks mee te maken. Als die verkeerd worden gemaakt, zullen ze ook gewoon bij mysql_* en PDO problemen opleveren.

Ten eerste, prepared statements kan je met elke library maken die het mogelijk maakt om queries uit te voeren. Het is namelijk een feature van je database. Dus alles dat je betreft prepared statements kan, kan in beide libraries. Of MySQLi en mysql_* het moilijker maken, weet ik niet. Ik gebruik geen MySQL.

Dat tweede punt is dus precies wat jouw argument ontkracht. Het maakt niet uit of je PDO of mysql_* gebruikt, in beide gevallen heb je problemen.

Quote:

Kies dan wel het één of het ander. Functioneel en OOP door elkaar doen is niet handig, gebruik dan als je functioneel programmeert ook geen klasses zoals mysqli.

MySQLi biedt je de mogelijkheid om te kiezen. Je kan zowel OOP als procedureel mee programmeren.

Quote:
Programmeren hoort in grote systemen naar mijn mening gewoon OOP te zijn.
In de meeste programmeer talen kan je niet eens procedureel programmeren.

Ik zie graag argumenten die dit onderbouwen... De tweede statement is sowieso bullshit.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.