kwaliteit en GD-library
wat me nu wel opvalt: de kwaliteit (jpeg - 80%) is veel minder dan als ik het manueel rersize in bvb Fireworks. Normaal?
Ik zag ook dat bij mijn provider niet de laatste versie van GD staat. Kan dat er iets mee te maken hebben?
Gewijzigd op 09/06/2005 10:58:00 door Jan
Dat komt volgensmij omdat GD maar per pixel een kleur kan instellen. Ik heb zo'n gevoel dat ander progies meerdere kleuren op een pixel krijgen oid. Als je bijv kijkt naar paint krijg je nooit een mooie strakke ronde lijn. Met photoshop gaat dat perfect. GD moet je dan meer vergelijken met paint.
hoe kan je dit oplossen?
Volgens mij zit het probleem in het resizen, en niet in de kwaliteit van de jpeg.
Wat fireworks bijvoorbeeld doet is resampelen (opnieuw interpoleren). Met imagecopyresampled zou je dit beter moeten kunnen copieren.
origineel:
als je in paint een crikel tekent en die is 1 pixel breed dan is hij ook 1 pixel breed
als je met fireworks een cirkel tekent dan word hij en beetje geblurd dus dan is hij niet meer perfect 1 pixel breed maar komen er andere (lichtere) pixeltjes omheen zodat hij perfect rond word.
Als je resised dan doet een professioneel programma de pixels een beetje samenvoegen door de 2 pixels die 1 worden een combinatiekleur te geven. Paint doet gewoon 1 van de 2 pixels verwijderen en GD waarschijnlijk ook.
Gewijzigd op 09/06/2005 14:13:00 door Derk nvt
aah op die manier :) . Bedankt heb ik ook weer wat bij geleerd.