Laatste reactie en aantal reacties in 1 query
Ik wil in een tabel het aantal reacties weergeven + de laatste reactie uit de tabel 'reacties'. Dit is natuurlijk niet zo'n probleem alleen wil ik ook het onderwerp uit de tabel 'onderwerp' weergeven. Mijn query ziet er nu als volgt uit:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
2
3
4
5
6
SELECT onderwerp.id, onderwerp.onderwerp, COUNT( reactie.id ) AS aantal, reactie.auteur AS re_auteur
FROM onderwerp, reactie
WHERE onderwerp.id = reactie.ond_id
AND reactie.id IN (SELECT MAX(id) FROM reactie WHERE ond_id = 3)
GROUP BY onderwerp.id
ORDER BY onderwerp.id DESC
FROM onderwerp, reactie
GROUP BY onderwerp.id
Het probleem zit hem nu in het feit dat door de AND statement waar de laatste reactie wordt opgevraagd er altijd maar 1 resultaat wordt weergegeven en de COUNT(reactie.id) dus ook altijd 1 opleverd. Ik wil echter alle reacties uit de tabel hebben.
Is dit te realiseren in 1 query en hoe?
Zo niet hoe zorg ik dan dat het resultaat toch in 1 tabel wordt weergegeven m.b.v. een while($rij = mysql_fetch_array($result)) lus?
Gewijzigd op 30/01/2012 20:02:07 door Jan Horden
Toevoeging op 30/01/2012 20:01:22:
maar waarom zet je het onderwerp niet gewoon bij elke reactie? aangenomen dat elke reactie een onderwerp heeft
in dezelfde tabel bedoel ik dan
Gewijzigd op 30/01/2012 20:01:54 door Jeroen VD
nope geen error maar het resultaat van de COUNT() is dus altijd 1...
Edit:
Cause: The GROUP BY clause does not contain all the expressions in the SELECT clause. SELECT expressions that are not included in a group function, such as AVG, COUNT, MAX, MIN, SUM, STDDEV, or VARIANCE, must be listed in the GROUP BY clause.
Action: Include in the GROUP BY clause all SELECT expressions that are not group function arguments.
Action: Include in the GROUP BY clause all SELECT expressions that are not group function arguments.
Gewijzigd op 30/01/2012 20:11:41 door Aad B
ik zou zeggen: maak er 1 tabel van, dan kun je gewoon de reactie opvragen die je wilt, en heb je gelijk alles wat er bij hoort
Jeroen vd op 30/01/2012 20:09:41:
Dit is onzin, een soort van eromheen werken maar de group by blijft ondanks deze onzin tip toch fout gaan.ik zou zeggen: maak er 1 tabel van, dan kun je gewoon de reactie opvragen die je wilt, en heb je gelijk alles wat er bij hoort
@Aad B: Waarom is mijn group by clausule niet compleet? Wat mist er?
Dit: SELECT MAX(id) kan toch maar één record opleveren?
Jan Horden op 30/01/2012 19:58:13:
Het probleem zit hem nu in het feit dat door de AND statement waar de laatste reactie wordt opgevraagd er altijd maar 1 resultaat wordt weergegeven en de COUNT(reactie.id) dus ook altijd 1 opleverd. Ik wil echter alle reacties uit de tabel hebben.
Ja dat zeg ik... daardoor levert die COUNT dus ook altijd 1 als resultaat op. Hoe krijg ik toch alle reacties in deze query te zien + de laatste reactie of is dit niet mogelijk?
- SanThe - op 30/01/2012 20:18:40:
Alleen wannneer id uniek is in de reactie tabel en dat wordt hier nergens gesteld. Je doet dus een aanname.Dit: SELECT MAX(id) kan toch maar één record opleveren?
Toevoeging op 30/01/2012 20:22:51:
Jan Horden op 30/01/2012 20:14:09:
En wel hierom: The GROUP BY clause does not contain ALL the expressions in the SELECT clause.@Aad B: Waarom is mijn group by clausule niet compleet? Wat mist er?
Ja id is inderdaad een unieke waarde dus de aanname is correct
Aad B op 30/01/2012 20:21:32:
Alleen wannneer id uniek is in de reactie tabel en dat wordt hier nergens gesteld. Je doet dus een aanname.Dit: SELECT MAX(id) kan toch maar één record opleveren?
Geef dan aub eens een voorbeeld van een tabel waarin deze query meer dan 1 record oplevert:
Erwin H op 30/01/2012 20:36:42:
Geef dan aub eens een voorbeeld van een tabel waarin deze query meer dan 1 record oplevert:
Excuus, te snel gereageerd, levert inderdaad maar 1 record op!
Aad B op 30/01/2012 20:21:32:
Excuus, te snel gereageerd, levert inderdaad maar 1 record op!
@Aad B: je zal gelijk hebben met je GROUB BY maar dit lost het probleem niet op...
In een andere SQL database los ik dat op met een inline view, volgens mij kan MySQL dat ook:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
SELECT onderwerp.id, onderwerp.onderwerp, reactie.auteur, cnt.aantal
FROM onderwerp, reactie, (
SELECT COUNT( reactie.id ) AS aantal
FROM reactie
WHERE ond_id =3
)cnt
AND reactie.id
IN (
SELECT MAX( id )
FROM reactie
WHERE ond_id =3
)
FROM onderwerp, reactie, (
SELECT COUNT( reactie.id ) AS aantal
FROM reactie
WHERE ond_id =3
)cnt
AND reactie.id
IN (
SELECT MAX( id )
FROM reactie
WHERE ond_id =3
)
Bedankt!
p.s. ik zal me is verdiepen in inline view...
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
SELECT onderwerp.id,
onderwerp.onderwerp,
reactie.auteur,
cnt.aantal
FROM onderwerp,
reactie,
(select COUNT( reactie.id ) as aantal from reactie) cnt
AND reactie.ond_id =3
LIMIT 1
onderwerp.onderwerp,
reactie.auteur,
cnt.aantal
FROM onderwerp,
reactie,
(select COUNT( reactie.id ) as aantal from reactie) cnt
AND reactie.ond_id =3
LIMIT 1
Gewijzigd op 30/01/2012 22:17:02 door Aad B
blijkbaar niet want dit geeft toch nog het totaal aantal reacties weer.
Edit:
Ben niet zo thuis in LIMIT, mijn database kent dit niet.
Ben niet zo thuis in LIMIT, mijn database kent dit niet.
Gewijzigd op 30/01/2012 22:22:22 door Aad B
LIMIT 1,1 geeft geen resultaten terug. Maar zoals ik het opgelost heb is het toch ook prima?
Jan Horden op 30/01/2012 22:37:26:
Ja, is SQL technisch een prima oplossing.LIMIT 1,1 geeft geen resultaten terug. Maar zoals ik het opgelost heb is het toch ook prima?