layout php pagina/ editor voor PHP?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jenny de Witt

Jenny de Witt

20/12/2010 10:42:30
Quote Anchor link
Beste mensen,

Ik ben net begonnen met php en eigenlijk nog een absolute leek op dit gebied.
In mijn OScommerce webshop wil ik nieuwe pagina's toevoegen en dit dienen php pagina's te zijn. Nu heb ik wel enige kennis van HTML en hiervoor gebruikte ik altijd Dreamweaver om pagina's op te maken (met tekst/ afbeeldingen, tabellen etc).
Met php lukt het mij alleen om pagina's te maken met "platte tekst".
Ik wil graag de pagina's opmaken met tekst in tabellen zodat ik zelf de positie van de tekst kan bepalen en afbeeldingen toevoegen (waarvoor ik ook de positie zelf bepaal). Ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet doen in php.
Is hier niet ook een editor voor beschikbaar waarmee ik op eenvoudige wijze tabellen kan invoegen waar ik tekst in kan plaatsen, afbeeldingen toevoegen ed.?
Of kan dit ook in Dreamweaver en zo ja hoe doe ik dit?

Ik hoop dat iemand mij wil helpen.
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie antwoord!

Groet,
Jenny

PHP hulp

PHP hulp

12/01/2025 11:03:10

Joren de Wit

Joren de Wit

20/12/2010 10:46:07
Quote Anchor link
PHP code genereert in principe HTML code als output. Jij kunt in je .php bestand dus gewoon HTML gebruiken en dat zal dan prima weergegeven worden!

ps. Lees anders ook eens: PHP Beginnershandleiding
Gewijzigd op 20/12/2010 10:46:47 door Joren de Wit

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/12/2010 10:49:52
Quote Anchor link
Quote:
Ik wil graag de pagina's opmaken met tekst in tabellen zodat ik zelf de positie van de tekst kan bepalen en afbeeldingen toevoegen (waarvoor ik ook de positie zelf bepaal).

Tabellen hoor je hiervoor niet te gebruiken. Verdiep je eens in CSS.

Jenny de Witt

Jenny de Witt

20/12/2010 11:05:49
Quote Anchor link
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik zal me verdiepen in CSS en en de handleiding voor beginners eerst eens grondig doorlezen. Geen tabellen dus in php.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/12/2010 11:39:41
Quote Anchor link
HTML bedoel je......
De opmaak is en blijft altijd nog HTML, ongeacht je het in een PHP-script verwerkt.

Verder heeft het niet meer gebruiken van tabellen niks met PHP te maken.

Jenny de Witt

Jenny de Witt

20/12/2010 13:03:10
Quote Anchor link
Beste Aar,

Bedoel je daarmee dat ik nog steeds mijn pagina kan opmaken (in bv. Dreamweaver) alsof het een HTML pagina is daarna opsla als een php pagina?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/12/2010 13:13:22
Quote Anchor link
Ja hoor, Dreamweaver kan met PHP overweg, maar kan het alleen niet uitvoeren.
Daarvoor moet je een lokale webserver draaien, of alles uploaden...

Jenny de Witt

Jenny de Witt

20/12/2010 13:46:27
Quote Anchor link
Dus als ik geen testserver heb en bv mijn index.php hernoem naar index_test.php dan kan ik deze online testen? Dan kan ik dus mijn huidige index.php openen in Dreamweaver, aanpassen naar wens, opslaan als php pagina en uploaden?
Hoe weet dreamweaver dan wat gecodeerd moet worden naar PHP en wat niet?

Obelix Idefix

Obelix Idefix

20/12/2010 13:49:46
Quote Anchor link
Heb je ondertussen de basishandleiding gelezen, die Blanche adviseerde?
Weet je het verschil tussen html en php? Begin daar mee en je kunt op alle vragen die je hierboven stelt het antwoord zelf heel eenvoudig geven :)

Jenny de Witt

Jenny de Witt

20/12/2010 13:58:37
Quote Anchor link
Ik heb idd de handleiding gelezen en begrijp wel het nut van php en verschil tov HTML nu alleen weet ik niet of Dreamweaver bij alles wat ik plaats in een php file ook automatisch codeert naar php (of zeg ik nu iets heel doms??):-)
Ik heb ook het stuk over de testserver gelezen maar omdat mijn webshop al draait (ik heb een aantal werkzaamheden laten verrichten door een programmeur) weet ik dat mijn server in ieder geval geschikt is voor php. Er zijn ook al een aantal extra pagina's aangemaakt maar deze wil ik graag zelf aanpassen. Als ik deze pagina's open in Dreamweaver dan krijg ik een blanco pagina te zien.

Joren de Wit

Joren de Wit

20/12/2010 14:20:05
Quote Anchor link
Zorg dat je de bestanden in dreamweaver in de code view opent. Dan krijg je waarschijnlijk de achterliggende PHP code te zien.

PHP is net als HTML een taal (code) waarin je schrijft. Als jij een dreamweaver een tabel aanmaakt, wordt er op de achtergrond gewoon HTML code gegenereert. De PHP code zul je daarentegen altijd zelf moeten schrijven in de code view.

Wouter J

Wouter J

20/12/2010 14:25:10
Quote Anchor link
Je moet PHP zie als ong. hetzelfde als CSS/JS (het doet totaal andere dingen, maar werkt hetzelfde).
Als je css in een HTML doc wilt zetten doe je <style type="text/css"></style> Als je JS in je HTML doc wilt hebben doe je <script type="text/javascipt"></script> en zo is er voor php ook iets:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php ?>

En daartussen zet je je php code. Dit kan je 1000 keer in een doc doen.
Voorbeeldje:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
$naam
= 'Wouter';
?>

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title><?php echo $naam; ?></title>
</head>
<body>
<p>Welkom <?php echo $naam; ?>!</p>
</body>
</html>
<?php
$naam
= '';
?>

Joren de Wit

Joren de Wit

20/12/2010 14:28:30
Quote Anchor link
@Wouter: je geeft een minder geslaagd voorbeeld. Je wilt namelijk altijd zoveel mogelijk proberen om je PHP en HTML code gescheiden te houden...

Handel altijd eerst alle PHP logica af en begin dan pas met het versturen van HTML output.

Wouter J

Wouter J

20/12/2010 14:30:58
Quote Anchor link
@Blanche, volgens mij werkt die code ook niet eens. ;) Maar het ging mij even om het feit dat de TS weet hoe je php in HTML plaatst. En dat dat meerdere keren kan gebeuren op alle plaatsen in het document.

Joren de Wit

Joren de Wit

20/12/2010 14:37:37
Quote Anchor link
En mijn punt is juist dat je dat zoveel mogelijk wilt voorkomen. In jouw geval zet je er alleen echo's neer, maar voor een beginner nodigt jouw voorbeeld uit om daar ook andere PHP logica neer te zetten en dat wil je niet.

Jenny de Witt

Jenny de Witt

20/12/2010 14:38:00
Quote Anchor link
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb in Dreamweaver nu code view en ontwerp (gedeeld) zodat ik zie wat er gebeurd in de code als ik iets plaats.
Volgens mij wordt dit dan automatisch omgezet naar HTML aangezien niet het ; teken achter een zin wordt geplaatst. Vervolgens het bestand geupload en het lijkt te werken. Alleen Aar gaf aan dat je niet met tabellen moet werken.
Maar in mijn huidige index.php pagina's staat de content (tekst en afbeeldingen) wel in tables. Daarmee kun je dan toch ook de positie aangeven waar iets moet komen te staan of is dit niet juist en kan ik dit beter anders doen?

Joren de Wit

Joren de Wit

20/12/2010 14:40:37
Quote Anchor link
Het kan wel, maar het is niet de bedoeling. Verdiep je in het gebruik van CSS om de layout van je pagina's te verzorgen.

Jenny de Witt

Jenny de Witt

20/12/2010 14:50:51
Quote Anchor link
pff jeetje wat een hoop info komt er op me af, haha:-)
Wil eigenlijk alleen de index pagina wat aanpassen zodat de site beter gevonden wordt in google. En ook wat aantrekkelijk maken dan nu dmv wat afbeeldingen.
Ik weet wel hoe ik in de stylesheet het font, fontgrootte en kleur ed moet aanpassen maar niet hoe ik voor 1 specifieke pagina posities van teksten en afbeeldingen moet aangegeven. Waarom is het gebruik van tables af te raden eigenlijk?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/12/2010 15:41:04
Quote Anchor link
Jenny de Witt op 20/12/2010 14:50:51:
Waarom is het gebruik van tables af te raden eigenlijk?

Omdat tabellen bedoeld zijn voor tabulaire data, zoals prijslijsten en matrix-overzichten.

Sinds CSS al zo verder gevorderd is dat men daarmee de site kan indelen (margin, position, padding etc..., wordt deze manier ook aangeraden.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.