Leuke Captcha?
Ik ben voor het eerst bezig met jQuery. Best interessant. Al doende kreeg ik een idee voor een captcha. Javascript moet dan wel aanstaan. Ik geloof echter dat zeer weinig mensen dat uit hebben staan. Maar een robot werkt daar naar mijn weten niet mee.
Wat vinden jullie van het idee?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<?php
$code = strtoupper(substr(md5(time()), 0, 8));
?>
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title>Testing</title>
<script src="http://code.jquery.com/jquery-latest.js"></script>
</head>
<body>
<div>
<form action="" method="post">
<p>Naam: <input type="text" name="naam" value=""/></p>
<p>Password: <input type="password" name="password" value=""/></p>
<p><input id="hidden" type="hidden" name="hidden" value=""/></p>
<p>Login met code: <button><?php echo $code; ?></button></p>
</form>
</div>
<script>
$("button").click(function () {
var text = $(this).text();
$("#hidden").val(text);
$(this).css('display','inline').fadeOut(1000);
});
</script>
</body>
</html>
$code = strtoupper(substr(md5(time()), 0, 8));
?>
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title>Testing</title>
<script src="http://code.jquery.com/jquery-latest.js"></script>
</head>
<body>
<div>
<form action="" method="post">
<p>Naam: <input type="text" name="naam" value=""/></p>
<p>Password: <input type="password" name="password" value=""/></p>
<p><input id="hidden" type="hidden" name="hidden" value=""/></p>
<p>Login met code: <button><?php echo $code; ?></button></p>
</form>
</div>
<script>
$("button").click(function () {
var text = $(this).text();
$("#hidden").val(text);
$(this).css('display','inline').fadeOut(1000);
});
</script>
</body>
</html>
Gewijzigd op 06/01/2012 19:14:42 door - SanThe -
Ze kunnen de code gewoon uit de broncode rippen en invullen. Ik heb dit nog nooit zo gezien dus het werkt misschien tegen de wat simpelere botjes. Maar zodra het een gerichte aanval is ben je alsnog de klos.
- Mark - op 08/01/2012 00:14:38:
Ze kunnen de code gewoon uit de broncode rippen
Lachen, heb ik helemaal niet bij stilgestaan. Ik werkte nooit met Javascript en jQuery. Maar ik ben het nu aan het verkennen en dit is wel een belangrijk verschil met php natuurlijk.
Gewijzigd op 08/01/2012 00:20:37 door - SanThe -
Zomaar een idee hoor ;-)
Precies... behalve dan dat dit idee finaal de mist ingaat als de gebruiker geen javascript heeft geinstalleerd of heeft uitgeschakeld.
Ozzie PHP op 08/01/2012 01:41:59:
Precies... behalve dan dat dit idee finaal de mist ingaat als de gebruiker geen javascript heeft geinstalleerd of heeft uitgeschakeld.
Ben jij ooit wel eens iemand tegengekomen die geen Javascript heeft?
En dat allemaal rekening houden met geen JavaScript is nergens voor nodig, 99,99% van je bezoekers heeft het aan staan.
Gewijzigd op 08/01/2012 09:11:53 door Wouter J
Je website mag niet afhankelijk zijn van het gebruik van javascript. In beide gevallen moet de site nog steeds werken. Dat is in bovengenoemd voorbeeld niet het geval want je kunt niet meer inloggen.
En ja, dat is een kl#te conclusie, want ik zou het ook liever anders zien. En ja, de meeste mensen hebben javascript aan staan. Maar wat dacht je van openbare ruimtes (bijv. internetcafé's in het buitenland) waar het is afgeschermd? Tuurlijk kun je denken dat dat wel zal loslopen, maar je moet je dan wel altijd beseffen dat sommige mensen niet zullen kunnen inloggen. Het is dus een keuze die je maakt.
Niet zo serieus hoor Ozzie. Het was maar een idee, ontstaan vanuit mijn eerste jQuery ervaringen. Het staat niet voor niks in de Koffiehoek. Het is mij al duidelijk dat ik dit bij mijn 'vage' ideeën stop, niet echt haalbaar.
Hehe... lol. In de vage ideeënbak ermee! :)
Ik heb ooit eens Japtcha gemaakt, zal eens kijken of ik die weer kan vinden. Werkte ook volledig met JS.
Ozzie PHP op 08/01/2012 13:36:11:
Leuk dat dit nu gezegd wordt, maar ik heb deze discussie hier al eens eerder aangezwengeld. De conclusie was toen dat een website ook zonder javascript nog moet kunnen werken en dat javascript alleen gebruikt moet worden om de user experience te verbeteren.
Je website mag niet afhankelijk zijn van het gebruik van javascript. In beide gevallen moet de site nog steeds werken. Dat is in bovengenoemd voorbeeld niet het geval want je kunt niet meer inloggen.
En ja, dat is een kl#te conclusie, want ik zou het ook liever anders zien. En ja, de meeste mensen hebben javascript aan staan. Maar wat dacht je van openbare ruimtes (bijv. internetcafé's in het buitenland) waar het is afgeschermd? Tuurlijk kun je denken dat dat wel zal loslopen, maar je moet je dan wel altijd beseffen dat sommige mensen niet zullen kunnen inloggen. Het is dus een keuze die je maakt.
Een jaar geleden misschien nog maar zet javascript eens uit en ga naar Twitter, Facebook of gewoon naar Google... Je ziet dat er meldingen komen met de vraag of je even heel snel Javascript aan wilt zetten. Ik maak eigenlijk alleen gebruik van Javascript bij interne systemen en niet op websites zelf.