Leuke manier om PHP te leren
Ik ben al een hele tijd actief op dit forum en ik ben het een betje zat.
Ik zie dat iedereen veel leert op PHP gebied, maar ik kan nu nauwlijks 'goed' PHP.
Wie weet er een manier om leuk PHP te leren?
Koen Hollander
Koen, probeer eens duidelijk te zijn. Wat ben je zat, en waarom? Vind je het niet leuk om te programmeren, vind je het te lastig? Wat heb je zelf al geprobeerd om het te leren? Heb je al eens een boek gekocht en gelezen? Geef eens wat meer informatie.
Verder, als je PHP zat bent, waarom ga je er dan verder in? Ik zou dan stoppen en kijken wat je wel leuk vindt.
Ook moet je kijken waar het probleem zit. Heb je moeite met de PHP syntax, ken je niet heel veel php functies, vind je het moeilijk om na te denken hoe je een probleem gaat aanpakken, ect?
Ozzie PHP op 27/10/2012 17:45:13:
Koen, probeer eens duidelijk te zijn. Wat ben je zat, en waarom? Vind je het niet leuk om te programmeren, vind je het te lastig? Wat heb je zelf al geprobeerd om het te leren? Heb je al eens een boek gekocht en gelezen? Geef eens wat meer informatie.
Ik vind het programmeren een van het leukste wat er is,maar ik vind dat PHP leren zo moeilijk! Is er een manier dat ik PHP makkelijk en leuk kan leren zodat ik het, in ongeveer een half jaar 'goed' kan.
Gewijzigd op 28/10/2012 08:27:46 door Koen Hollander
HTML -> CSS -> (beetje) javascript -> PHP -> MySql en OOP.
Eventueel een andere oplossing zou nog kunnen zijn dat je cursus gaat volgen. Misschien is er een meer ervaren iemand in jouw buurt die je wat lessen kan geven..
- Wanneer is hij uitgegeven?
- Gebruikt het geen or die?
- Zie ik geen oude functies als split() of erigi?
- ect?
Quote:
Heb je HTML en CSS wel onder de knie? Zo niet vergeet het bovenstaande verhaal en begin daarmee. Ook dan geldt dat je een goed boek moet kopen. In deze volgorde werkt het het beste:
Hier ben ik het niet mee eens. Het ligt eraan waar je vakgebied ligt. Ik ken genoeg mensen die perfect PHP en OOP kunnen en geen woordje HTML, CSS of JavaScript en ook andersom. Ik vind het leuk om overal wat vanaf te weten, maar het is natuurlijk totaal niet verplicht om van iets te weten. Ben je meer geïnteresseerd in de backend, leer dan PHP of ASP maar geen client-side talen.
Goede tips over het kiezen van een boek trouwens.
Groeten,
Frank
Ik denk dat je nu eerst het beste kunt beginnen met het kopen van een basisboek (let op de tips van Wouter). Kijk eens op www.bol.com of je daar een PHP boek kunt vinden dat je aanspreekt. Zoek maar eens 3 boeken uit en laat dan hier even weten welke 3 je gevonden hebt. Wij zullen dan wel zeggen wat de beste keus voor jou is om mee te beginnen. Succes!
Mijn eerste PHP script!
Dus je moet even serieus beginnen (een uurtje vrijmaken in je dag) en een paar pagina's op http://phptuts.nl lezen. Probeer de voorbeeldjes na te doen en lees de uitleg goed.
Probeer dan op basis van wat je geleerd hebt, iets kleins te maken. Ben je iets vergeten? Kijk dan nog eens vlug hoe je het moet doen.
Om PHP te leren moet je PHP zelf al leuk vinden en je moet uiteraard goed gemotiveerd zijn. Veel succes!
http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/hoe-leer-ik-nu-het-beste-php/84281/
Leer per dag een hoofdstukje of een paar bladzijden. Ga uitproberen, begrijp de code voorbeelden en leer per voorkeur vlak voordat je gaat slapen, op het moment dat je nog wel goed geconcentreerd bent. Je hersens verwerken dan alle stof die je hebt geleerd. Vervolgens kun je er de dag erna mee gaan spelen, met het geen je hebt geleerd. Nadat je hebt gespeeld ga je weer verder met het volgende hoofdstuk, daarna ga je slapen en de cirkel is weer rond.
vooral het in stukjes leren is zeer belangrijk. Ik ben het eens met de Head-First methode om iets te leren, dat is de methode die Niels hier beschrijft: Leer per dag een hoofdstukje of een paar bladzijden. Ga uitproberen, begrijp de code voorbeelden en leer per voorkeur vlak voordat je gaat slapen, op het moment dat je nog wel goed geconcentreerd bent. Je hersens verwerken dan alle stof die je hebt geleerd. Vervolgens kun je er de dag erna mee gaan spelen, met het geen je hebt geleerd. Nadat je hebt gespeeld ga je weer verder met het volgende hoofdstuk, daarna ga je slapen en de cirkel is weer rond.
En als er iets niet lukt of je snapt iets niet... wij zijn er ook nog :-))
Koen, we zijn inmiddels 2 dagen verder. Een boel mensen hebben de moeite genomen om jou tips te geven. En helaas, Koen laat weer niks van zich horen. En dat is niet de eerste keer. Geen inhoudelijke reactie, geen bedankje. Helemaal niks. Toch jammer dit. Wel om hulp vragen, maar er vervolgens niks mee doen.
Ozzie PHP op 29/10/2012 15:30:54:
Koen, we zijn inmiddels 2 dagen verder. Een boel mensen hebben de moeite genomen om jou tips te geven. En helaas, Koen laat weer niks van zich horen. En dat is niet de eerste keer. Geen inhoudelijke reactie, geen bedankje. Helemaal niks. Toch jammer dit. Wel om hulp vragen, maar er vervolgens niks mee doen.
Dit is geen aardige reactie. Zoals jullie misschien niet weten, ik zit op school. VMBO 3 K. Dus het is normaal dat ik even niet veel tijd heb om al die reacties door te lezen. Ik was vandaag toevallig eerder vrij zodat ik nu even kan kijken. Dus hoe zit het met rekening houden met elkaar?
Toevoeging op 30/10/2012 14:00:57:
Ik ben bezig met het PHP Handboek. Ik ben nu bezig met formulieren versturen en ik ben reguliere expressie aan het toevoegen op mijn formuliertjes
Het valt me gewoon op dat je vaak in het wilde weg een vraag stelt, en dat er dan een heleboel antwoorden komen... en Koen... die blijft gewoon stil. Geen reactie, geen bedankje. Als je dat blijft doen, dan zullen de leden op dit forum steeds minder geneigd zijn om jou te helpen.
Het is een kwestie van geven en nemen, en niet alleen maar nemen.
Daarnaast vraag je vaak naar de bekende weg en maak je fouten die onnodig zijn omdat je daar al vaker op bent gewezen of omdat je die inmiddels wel zou moeten behoren te weten.
Kijken we even naar jouw andere topic over de accolade klik dan geeft - Mark - jou een hele berg met tips, waarvan jij er vervolgens geen een meeneemt. En dat is dus typisch Koen. Als je jezelf wilt ontwikkelen, zul je er moeite voor moeten doen en je niet iedere keer verschuilen achter smoesjes.
Quote:
- ; teveel op regel 12.
- ; teveel op regel 36.
- ) vergeten op regel 43
- ; vergeten op regel 44
1. Probeer eens wat beter in te springen.
2. $nospam = '9090'; moet $nospam = 9090; zijn. Er horen geen quotes om getallen te staan.
3. Je hoeft geen () te gebruiken bij include, het is namelijk geen functie.
4. or die is geen mooie fout afhandeling.
5. Als je enkele quotes gebruikt dan hoef je niet te escapen. echo '<font color="red">Vul wel de juiste anti-spam code in.</font>';
6. Probeer je php en html wat meer te scheiden. Je hebt nu veels te veel door elkaar staan.
7. Ik zie geen enkel commmentaar in je script.
- ; teveel op regel 36.
- ) vergeten op regel 43
- ; vergeten op regel 44
1. Probeer eens wat beter in te springen.
2. $nospam = '9090'; moet $nospam = 9090; zijn. Er horen geen quotes om getallen te staan.
3. Je hoeft geen () te gebruiken bij include, het is namelijk geen functie.
4. or die is geen mooie fout afhandeling.
5. Als je enkele quotes gebruikt dan hoef je niet te escapen. echo '<font color="red">Vul wel de juiste anti-spam code in.</font>';
6. Probeer je php en html wat meer te scheiden. Je hebt nu veels te veel door elkaar staan.
7. Ik zie geen enkel commmentaar in je script.
Dan pas ik dat toe. Geef me even de tijd!
Daarna deze reactie:
Quote:
En wat voor foutmelding krijg je nu?
Verdere aanvulling,
- Waar is de hidden field goed voor? ziet er niet echt veilig uit en hij heeft geen nut voor zover ik kan zien.
- Waarom gebruik je geen select menu inplaats van een input field? veel gebruiksvriendelijker.
- Je captcha is nutteloos, botjes komen daar met gemak door heen. Ze hoeven namelijk alleen maar de bron code door te lezen.
Verdere aanvulling,
- Waar is de hidden field goed voor? ziet er niet echt veilig uit en hij heeft geen nut voor zover ik kan zien.
- Waarom gebruik je geen select menu inplaats van een input field? veel gebruiksvriendelijker.
- Je captcha is nutteloos, botjes komen daar met gemak door heen. Ze hoeven namelijk alleen maar de bron code door te lezen.
Ik keek net pas in die reactie en dan ga ik er wel op reageren hoor. Ik reageer heus wel op reacties, ik zit altijd met veel huiswerk dus ik kan niet iedere dag op PHPhulp komen.