Licentie keuzes op PHPHulp.nl
Nee hoor gewoon GNU GPL wil je niet dat mensen het comericieel gebruiken post ze dan niet...
Jelmer:
Ik vind het geen goed idee. Alleen GNU GPL vind ik voldoende. Wil je niet dat anderen je idee gebruiken, en je post het, dan is dat met als enige doel pronken. En pronken doe je maar op je eigen website.
Wil je niet dat je code door anderen gebruikt wordt, post het dan niet!
edit/uitbreiding:
Stel, er zouden wel licenties komen, dan krijgt ieder die het script wil gebruiken een enorm werk om na te kijken in hoeverre hij het script mag gebruiken. Ook moet er een duidelijke waarschuwing/vraag op de website komen, of je wel met de licentie akkoord gaat. Dan wordt het hier meer de belastingdienstaangifte dan even lekker door de scripts zoeken naar ideeën.
Wil je niet dat je code door anderen gebruikt wordt, post het dan niet!
edit/uitbreiding:
Stel, er zouden wel licenties komen, dan krijgt ieder die het script wil gebruiken een enorm werk om na te kijken in hoeverre hij het script mag gebruiken. Ook moet er een duidelijke waarschuwing/vraag op de website komen, of je wel met de licentie akkoord gaat. Dan wordt het hier meer de belastingdienstaangifte dan even lekker door de scripts zoeken naar ideeën.
Kan je het niet zo doen:
Gewoon een beschrijving van de licentie. (Ik heb gewoon even het nieuwste script gebruikt voor een print screen.)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - -
Wie gaat dat controleren niemand dus...
Eris:
Wie gaat dat controleren niemand dus...
Hoe bedoel je???
Of de script niet illigaal worden gebruikt...
Eris:
Of de script niet illigaal worden gebruikt...
Nee. Maar wat je wel kan doen: iemand vertrouwen dat ie zich aan de licentie houdt. Je kan niet alles controleren, maar het beetje wat je wel kan controleren moet je vooral doen. Of je maakt zoiets:
Hierbij verklaart de heer Jonathan Hoegrvorst, wonende Straatnaam 12 1234 AB Verweggistan, zich aan de licentie te houden van de scripts die te vinden zijn op de server van phphulp.nl. Bij het overtreden hiervan nemen wij/ de maker/eigenaar van het script juridische maatregelen.
Maarja, het is wel wat overdreven... Tja, het is een moeilijke zaak.
Ik ben nog steeds tegen... Als je niet wilt dat het gebruikt wordt moet je het maar niet posten...
Eris, I agree ;-)
Niet commerciëel gebruiken. Probleem 1: waneer wordt het commerciëel gebruikt? Waar trek je de scheidingslijn? Probleem 2: waarom niet? Omdat je het liever zelf wilt exploiteren? Deel het dan niet! Wil je het wel delen maar eigenlijk ook wat leuks van kunnen kopen? Vraag dan om donaties. Probleem 3: wie maakt er gebruik van de scriptlib? Beginners! Wie letten er nu niet bepaald vaak op licenties en wat wel en niet mag? Beginners :)
Mijn laatste mening: verschillende licenties op PHPhulp is een enorme overkill en daarmee een verspilling van tijd voor ieder.
Ik zou het bijvoorbeeld niet goed vinden als iemand die helemaal géén verstand van PHP heeft, mijn CMS-systeem (let op, fictief :c)) kopiëert en vervolgens voor laten we zeggen 400 euro aanbied aan het klant, zonder er zelf maar iets voor gedaan te hebben.
Dat is de reden dat ik mijn scripts hier niet post, en ze voor mijzelf houd. Alleen scripts die van mij part wel gewoon commercieel gebruikt worden, zou ik hier posten.
En Eris heeft heel erg gelijk. Die GPL/GNU is hier nou eenmaal aanwezig, daar gaat waarschijnlijk niets aan veranderen. Als je niet wilt dat jouw scripts worden verkocht door anderen zonder dat jij geld vangt, post ze dan gewoon niet. Houd ze voor jezelf.
Zet ze desnoods op je eigen website, met een andere licentie erop.
Maar dan nog zullen je scripts gebruikt worden. . .
heb ik helemaal niks aan toe te voegen.
Op zich vind ik het niet zo erg dat het wordt gebruikt... Maar voor mijn weblog script ben ik maar gestopt omdat duizenden vragen via email kreeg en gewoon geen tijd voor heb...
Waarom niet? Omdat er geen mogelijkheden zijn om de gebruikers van de scripts te controleren. Je hebt geen idee wie nu welk script gebruikt en wat diegene daar mee doet.
En dat is nog niet alles, wat doe je als je ontdekt dat iemand jouw script verkoopt? Sleep je hem voor de rechter? Bedenk dan eerst eens hoeveel dat gaat kosten en wat jouw kansen zijn om te winnen. Dat jij hier een script plaatst, wil niet zeggen dat de gekozen licentie ook van toepassing is. Wie zegt namelijk dat JIJ het script hebt geschreven? Dat mag je eerst gaan aantonen.